Gå til innhold
  • Bli medlem

"Ekspedisjon" Ifjordfjellet til Lakselv....


Anbefalte innlegg

Hei…

Vi er to karer som planlegger å bruke 4 uker i sommer til en liten ”ekspedisjon”. Vi er begge veldig glad i å fiske, og være ute i naturen. Planen så langt er at vi skal starte fra Ifjordfjellet å beveger oss gjennom Laksefjordvidda og videre til Lakselv i løpet av disse fire ukene. Noen spesiell rute har vi ikke bestemt oss for, men som sagt er fisket en viktig faktor.

Tror noen dette er for langt å gå i løpet av 4 uker? Vi kan godt gå en del, men det er viktig at vi for fisket mye og ha noen rolige dager uten forflyttning.

Om noen skulle ha en anbefaling om andre områder som dere mener er bedre, er det bare å hyle ut... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja - har dere sett over hvor mange mil det er å gå omtrent?

Burde være overkommelig å klare å gå den strekningen på fire uker - men det kommer jo an på hvor mye fisking dere regner med å gjøre.

Dere må vel rett og slett prøve å lage en plan så dere er sikre på å nå frem innen den tiden dere har til rådighet - kanskje legge opp til å ha noen dager ekstra som dere kan bruke om dere finner noen fine plasser eller det kanskje tar litt lenger tid å forflytte seg.

Har ikks studert kart så nøye så er ikke kjent med hvordan terrenget er... men den første delen på Ifjordfjellet skal være ganske flatt men veldig værutsatt. Veien over der er ofte stengt på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville æ ha sagt at det e overkommelig når man skal fiske mye.

Terrenget er stort sett flatt, i allefall i starten av ifjordfjellet når man kjører fra Tana. Når man nærmer sæ lakselv så blir det mer trær og litt mer variasjon i terrenget. Men jeg vil tro at det absolutt er overkommelig på 4 uker å gå og fiske den distansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar....

Om jeg tar veldig hardt i så snakker vi om en ca 30 mil... Har da tatt avstanden i luftlinje, ganget så med to og plusset på 5 mil.... Så kan vel si at det er ca en mil pr dag....... Er det mye? Som sagt har jeg tatt godt i når jeg sier det er ca 30 mil......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.... I forhold til min tur i sommer tenker jeg at vi finner ut underveis om vi ikke klarer å komme oss helt til Lakselv underveis. Har det godt 2 uker og vi har veldig langt igjenn får vi heller finne en kortere vei til sivilisasjonen:) Ordner seg nok.... Håper vi kan fortsette å dele ideer og erfaringer siden vi skal på lignende tur, selvom din er på vinteren:) Helt genialt dette forumet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet er å kjøre inn anleggsveien ved Kunes etter 1 juli, starte turen ved veis ende. Chaskil er en mulighet å komme ned, hvis en ikke vil passere luostejohka og komme ned ved Panserbu og Porsangmoen.

En mulig trasee....se kart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En mulighet er å kjøre inn anleggsveien ved Kunes etter 1 juli, starte turen ved veis ende. Chaskil er en mulighet å komme ned, hvis en ikke vil passere luostejohka og komme ned ved Panserbu og Porsangmoen".

Ser spennende ut..... Men vi kommer med fly, er det mulighet for å betale noen til å kjøre oss til enden av den anleggsveien du snakker om?

Vi kan jo ta taxi, men blir veldig dyrt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Ble det noe av denne turen eller?

Tenker lignende rute til sommeren (motsatt vei bare) men har bare 2 uker til rådighet.

4 uker måtte da være massevis av tid?

Setter pris på noen tips og gjerne noen bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.