Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur med carvingski!


Anbefalte innlegg

Godmorgen godtfolk!

Har lenge drømt om å kunne dra på topptur, men har lite peiling på temaet. Ser at det nesten alltid gjøres med randonee eller telemark, utstyr som jeg verken har, eller har råd til å kjøpe. Er det vanlig å gå opp med skia på ryggen og alpinstølva på bena? Er det fjell som egner seg bedre en andre til dette? Bor forøvrig i Trodheim, og er ofte i området Oppdal/Sunndal/Trollheimen.

Takk for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt er mulig, men vanlig er det ikke å gå med alpinstøvla opp i allefall. Det er en slitsom affære å ta seg til topps på en skikkelig topptur selv med spesialutstyret du nevner, men nedkjøringa gjør det vært slitet;). Alpinstøvla er ofte så stive at det er veldig slitsomt å gå med. Ofte er føret slik at det ikke er særlig aktuelt å ta seg opp på annen måte enn på ski eller truger. På støvler synker du ned til knærne. Snowboardere bruker ofte truger. Da kan du eventuelt gå med fjellstøvler eller annet egnet fottøy og alpinstøvla i sekken og skia på sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt en sak som du setter inn i vanlige alpinbindinger mens du går, da får du gåmodus som på randoneebindinger. Vekt er et problem, med vanlig alpinutstyr og disse "innstegene" blir det fort 12-13kg. Da med korte carvingski... Vanlige alpinstøvler går fint å gå med, det er ikke så stivt som en skulle tro. En bøyer knapt ankelleddet ved vanlig gange, bevegelsen ligger foran på bindingen. Blir det brattere avpasser du fint med hælløftere slik at ankelen fortsatt har behagelig vinkel.

Løp og kjøp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er litt varierende oppfatning av hvor velfungerende det er med gåadapter. Noen som har formening om jeg bør gå for truger eller en slik? Blir nokk bare 1-2 toppturer denne sessongen og Droningkrona i Sunndal er den store drømmen, en tur jeg vet mange har gått på truger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde "alpine trekker gå adepter" en sesong og må si jeg har svært dårlige erfaringer med de. Funket forsåvidt greit i svak oppovebakke, men funket ikke i det hele tatt i bratt terreng og i skrå terreng. Fikk alt for høyt tyngdepunkt og skoene vred seg ut av bindingene. Endte opp med å bruke trugene etter noen få testturer og fikk etterhvert solgt skjiten videre.

Vil heller anbefale et par skikkelige truger siden du skal bare gå noen få turer i året. Satser du på alpine trekker så er det en fordel med skifeller i tillegg, og brede gode feller koster fort 1500-2000 kroner.

Lykke til med valget :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse gåadapterne er en nødløsning, det er ikke noe du kjøper for å gå på toppturer med. Da kjøper du randoneebindinger. Er det så bratt at det er vanskelig å gå med disse adapterne, er det ikke noe godt å gå med truger heller. Spesielt ikke hvis det er litt hardt.

Til trådstarter: Du har alpinstøvler. På bruktmarkedet får du tak i randoneebindinger som du kan bruke på disse støvlene. Så får du tak i et par brukte ski som du monterer de på. Sjekk finn.no eller lign. Jeg har sett f.eks sett fritchi bindinger til 900 kroner for ikke mange dagene siden. Muligens finner du ski m/binding også. Mye bedre enn å kjøpe et par truger du ikke kommer til å bruke mer ellers. Fritchi og alpinstøvler, da har du et bra utgangspunkt for gøy kjøring. Jeg leverte 2 par ski til loppemarked rett før helga, et av de kunne du brukt på randonee. Tror mange har slikt liggende, selv har jeg nå bare 4 par ski igjen, et med rando og 3 med telemark :D (i tillegg til et par bortoverski..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Samboeren min lurer litt på disse skiene og bindingene:Line Celebrity m/Marker Baron 12, men synes i utgangspunktet at det blir litt mye penger å bruke på utstyr. hvordan vil det fungere at hun bruker sine gamle alpinsko til disse for å gå toppturer? er alpinstøvler for stive og for tunge? eller? Har ikkje så mye peil på området....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 5 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.