Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur fra Sulitjelma til Narvik(skjomen)


søringen

Anbefalte innlegg

Hei. Vi skal gå fra Sulitjelma til Narvik og har et spørsmål angående hvor langt veien fra Sulitjelma til Storevatnan blir brøyte om vinteren.

Må man starte i Sulitjelma på ca ca 200 meter over havet, eller er det brøyta opp til hyttene som ligger på ca 300 meter over havet eller er veien åpen hopp til storevatne. Turen vil starte medio mars.

Håper at det er noen på forumet som kan hjelpe oss med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Otto Støver

Veien opp til Nysulis er ikke brøytet. Dere må starte rett foran kirka, så går det oppover i et par timer før dere er på Ny-Sulitjelma. Jeg tror en av NPL-gåerne har kalt denne bakken den lengste og tyngste på hele turen. Om det er tilfelle vet jeg ikke men det er bratt oppover. Fra Hanken (halvveis, der du krysser elva) er det ca 25% stigning tror jeg. Skisporet følger ikke veitraseen lenger enn til Hanken, så går det rett opp langs det bratte flåget.

Vær OBS på at partiet mellom Nysulis og Sorjus er et værhardt stykke. Kraftige kastevinder og vanskelig å navigere hvis dere ikke har gps. I dårlig vær er den et svært viktig hjelpemiddel. I dårlig vær ville jeg gått fra Daja og fulgt scootertraseen til Pieskehaure, og derfra nordover til Stadda, så er dere inne på samme ruta igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Otto Støver skriver kan de være svært værutsatt i Sorjusområdet, så det er lurt å starte med gode værmeldinger. Eller å ligge på Ny-Sulitjelma i påvente av bra vær.

Når man kommer til Norsk Sorjus, er det dårlig/ingen mobildekning helt til man kommer til Ritsem.

Nord for Ritsem er det sporadisk mobildekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.