Gå til innhold
  • Bli medlem

dobbel sovepose


tiurn

Anbefalte innlegg

Annonse

Den ene er en marmot pose på 210cm, den andre en ajungilak på 195cm, så får grei plass, kansje noe trangere en kun ajungilakken, men ikke noe stort problem.... det skal nevnes, om det kan ha noe betydning, at posen som jeg planlegger ytterst, altså den lengste er av dun, innerposen er syntet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker helt fint md to poser. Forutsatt at det er plass selvsagt. Hvor mye varmere det blir er vansklig å si, men det hjelper mye!

Har flere elever som har hatt lett for å fryse, men med to poser har de sovet godt selv om det har vært kaldt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å bruke en pose inni en annen, blir komfort-temperaturen omtrent som summen av komfort-grensene for hver pose. Det er i allefall min erfaring. Jeg brukte selv en dunpose inni en syntetpose og det fungerte fint 5 overnattinger før kondens og fuktighet (mest i fotenden) begynte å bli et problem. Temperaturen lå mellom -5 og -12 såvidt jeg husker, summen av komfortgrensene for posene er vanskelig å si da ingen av dem var EN-klassifisert. Dunposen var en Nanok WGD -10 (holdt definitivt ikke til -10 for min kropp), syntetposen et eller annet med Dupont Hollofil som veier rundt 2 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør absolutt funke det.

På vinterstid bruker jeg selv et liknende "konsept." Har en Alta long fra Helsport som jeg putter inn en lett dunpose fra fjällräven i. Med fleece stilongs og trøye funket det i - 17. Det er nok også av betydning hva du ligger på. Selv bruker jeg et exped downmat dlx7, og det er rene hotellsengen både sommer og vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Vekker denne jeg :)

Hvordan kan man finne ut hvor mye 2 soveposer sammrn isolerer?

har en sovepose med komfort -5, og en sommerpose med komfort +7 som får god plass inni den andre. Hva vil den teoretiske komfortgrensa være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, ViktorS said:

Vekker denne jeg :)

Hvordan kan man finne ut hvor mye 2 soveposer sammrn isolerer?

har en sovepose med komfort -5, og en sommerpose med komfort +7 som får god plass inni den andre. Hva vil den teoretiske komfortgrensa være?

Det er tilnærmet umulig og regne ut dette på en fornuftig måte, komfort temp for noen vil være frysetemp for andre. Å kombinere to poser vil gi deg et varmere sovesystem men hvor varmt det blir må nesten testes tror jeg. Man kan vel ofte tenke på to poser som slike linere, altså at du øker varmen noen grader som et minimum. Hvorvidt det blir 2-3 grader eller 7-8 grader er igjen vanskelig å vite da det er mange parametere.

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden kjøpte jeg en "ekstrempose" som skulle brukes om vinteren. Den hette Halti Pamir. Dobbel glidelås i siden, en på utsiden og en inni, og ekstra krave til å snøre sammen over skuldrene. DRITTPOSE. Kald som fa . . . .n, også i kaldt vår- og høstvær.

Fra før hadde jeg en Ajungilak Iglo. Den hadde jeg brukt en del i snøhuler, men syntes den var litt kald i telt om vinteren. Ajungilak posen er fremdeles i bruk og er en kjempegod sovepose. Kanskje litt stor og tung, men behagelig og god pose å ligge i. Den fantes som IGLO og IGLO TVINN. Disse hadde glidelås på forskjellig side og kunne kobles sammen.

Da jeg ble turleder i turistforeningen så kjøpte jeg en sovepose til å bruke inne på hyttene. Den skulle være så liten og lett som mulig. Det ble en Helsport Lom. Den synes jeg faktisk er litt for kald for en turisthytte med åpent vindu, spesielt høst og vår, men det er som regel en del ulltepper på hyttene som jeg kan supplere med. (Jeg liker ikke sengetøyet på hyttene. På slutten av sesongen lukter det nesten som en godt brukt karatedojo, en gammel fotballgarderobe eller et annet passe svett treningslokale.)

For en tid siden var jeg på telttur med noen speiderunger. Februar måned, stjerneklart og stille vær og passe kaldt. Vi hadde med et par lavvoer, men det er i strid med min natur å sove i en lavvo full av uoppdragne unger som strør tingene sine rundt seg i et evig kaos, så jeg fant meg et passe stort vindhull på siden av en stor stein og la meg der, under åpen himmel.

Det var første gang jeg prøvde kombinasjonen Ajungilak Iglo med en Helsport Lom inni. Jeg er sikkert en "frostmakk", men det må være den mest behagelige vinternatta jeg har hatt ute på det jeg kan huske. Denne kombinasjonen kan jeg trykt anbefale andre å prøve.

(Frostmakk: En som fryser bare han ser at gradestokken kryper under null grader.)

 

 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg syns at dobbelt pose fungerer veldig bra forutsatt at du ikke er stappet i de som en rullepølse, så isolasjonen blir flat. Jeg vet ikke om den amerikanske formel holder mål og gidder ikke tenke på Fahrenheit nå.

Jeg har en Marmot trestle 0, 3-sesong pose. Det skal være 0 Fahrenheit, som altså er -18 C. Dette må være absolutt ekstrem temp. for jeg begynner å kald på lårene ned mot - 10 C i standard pysj = ull longs og genser.

Jeg bruker en Ajungilak vassfaret comf temp +4 C som innerpose. Så klarer jeg meg ned mot -20 C Elginnen har samme Marmot pose med en 3 sesomg Nanok dunpose innen i og fryser heller ikke ved - 20-22 C selv om hun er frysepinne. Men det kan være litt vanskelig å finne henne ned i posene.

En stor, dyr og voluminøs vinter har et begrenset anvendelses område, så jeg mener, at man oppnår en smidigere løsning. Selv vinter dunposer fylder altså noe i sekken om enn mindre og så blir det ganske dyrt og på lenger tur trekker de kondens.

Hilsen Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.