Gå til innhold
  • Bli medlem

diameter på isbor??


orre

Anbefalte innlegg

Annonse

Helt riktig...og så er dette et konkurransebor og du kan i enkelte butikker få bytte borrkrone mot en sum og få et nyslipt tilbake! Det er smart! Det hender jo at man er uheldig...og kommer ned i bunnen. Kan jo forsøke å slipe opp selv, men det er iallfall som nytt når du benytter deg av denne ordningen! En proff sportsbutikk bør fikse dette! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilosfisk og en god del større går fint i et 115mm. En annen sak er at det er lettere å få stor fisk opp hullet hvis det er større! Kommer du til å fiske mye etter stor fisk ville jeg gått for noe større. Hvis +kilosfisk er unntaket greier du deg lenge med 115mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for gode tips og råd. Ser at du kan få rantanen sitt 115mm som tredelt(mulig en ikke får noe annet) men er det en fordel med et helt et med tanke på borrets stabilitet, eventuelt problem med frossene ledd osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både tredelt og vanlig utgave. Det tredelte er genialt med tanke på transportlengde. Ulempen er at det kan bli slark i skjøten etterhvert. Og at det ekstra leddet fører til at et stykke av boret ikke har spiral. Dette gjør at boret kjører seg fast når isen blir så tykk at leddet kommer litt ned i hullet. Konklusjonen min blir at hvis transportlengde er veldig viktig ville jeg tatt det tredelte. Hvis ikke normalutgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én ting er hva man teoretisk kan få igjennom et 115 mm hull, en helt annen ting er praktisk fiske. Smårøyer på 200 g - ikkeno problem. Sett at du får en større da samtidig som at fisken er litt "kranglete" (forståelig nok) - da ville du nok vært glad for et større hull. Minst 135 mm, de fleste erfarne vil mene 155. Hos Skittfiske.no er det samme prisen også (Rantanen altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et på 115 eller var det 110? Dette bruker jeg til fiske på skogsvanna med abbor og ørret. Så har jeg ett på 150mm. Dette bruker jeg der det finnes stor abbor, f.eks. hurdalsjøen, eller når jeg meiter gjedde. Må nevne at dette ikke er noe storgjeddevann, da ville jeg hatt noe grovere. Jeg bruker det også til fjellfiske der det er grov røye. Ørret på rundt kiloen går greit opp hullet fra det minste, men er lettere å få opp av hullet når jeg bruker det største.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen hadde passet bedre under Jakt og Fiske,som forøvrig også burde vært delt Jakt / Fiske.

Har foreslått det for moderator uten noen respons, kanskje flere som kan mase litt på dem :D:D

Angående isboret, om du ikke skal bore mengder av hull i tjukk is kan du like gjerne kjøpe et på 130mm til et allsidig fiske etter "småfisk i alle størrelser"

Er vel bedre om pilkehullet er for stort enn for lite 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du fiske i vann med sjans på storfisk er det ingen grunn til ikke å kjøpe 155.

UR / Rantanen er så skarpe at det ikke er noe problem å borre med den diamteren selv i Finnmark, det er mye lettere å få opp fisken i den kritiske fasen når den skal tvinges opp i hullet, og ved kikfiske etter røye får du et mye større "vindu".

Prismessig skiller det seg heller ikke mye fra 115 og 135 sist jeg sjekket. Selve borret tror jeg er rimelig likt de andre, så vektmessig er det heller ikke all verdens forskjell. Og man bruker vel stort sett pulk når man drasser på isbor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et argument for ikke å kjøpe større bor enn man trenger er at det er tungt å bore med større diameter. Under enkelte former for fiske kan det bli mye boring. Under abborfiske f.eks. er det sjelden det lønner seg å sitte mer enn 5 minutter ved hvert hull hvis det ikke napper. Da kan det bli mye boring i løpet av en dag. Er isen en halvmeter tjukk merker man det godt etter en 30-40 hull.... Med et bor på 155mm blir voumet på isen man skal bore opp nesten det dobbelte i forhold til 115mm.

Stort nok, men helst ikke større er mitt utgangspunkt når jeg skal velge bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er hva som er "stort nok" :lol:

Jeg mener at man bør dimensjonere for storfisk, jeg vil heller borre litt tyngre og til slutt klare få opp en 3-kilos, enn å lempe halvkilosfisk i et 125-hull..

Å borre med et skarpt 155 er faktisk ikke så mye tyngre, så lenge man styrer unna Moraspiral og andre sløve typer.

Men igjen, valget avhenger jo helt av hva du skal fiske! Driver man mest pimpelfiske etter abbor på østlandet, holder det oftest med 125, men skal du etter røye og ørret bør man ikke gå under 155 - det er jo dessuten sjelden man torpederer isen med hull på denne type fiske.

Gjedde o.l. gir vel seg selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mora har også bra isbor!

Jeg er en rimelig aktiv isfisker og har hadt min Mora Laser 130mm (kalles nå ekspert?) i 15 år.

Har skiftet skjær noen ganger, ellers er borret som nytt etter mange tusen hull.

Ser en klar fordel i å kunne ha med et sett reseveskjær istedenfor ei hel borekrone på tur.

På de vannene jeg fisker taes det regelmessig fisk på 1kg+ men bare unntaksvis fisk på mer enn 2 kg og 130mm er helt greit på slike steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller første du må gjøre er å definere ditt bruksområde. Konkurransefiske eller hobbyfiske i helgene og ettermiddagene? Hva slags fisk skal du hovedsaklig prøve deg på? Og hva slags fisk går det i vannene du har tenkt deg ut? Du nevner at du skal kanskje prøve deg på fjellet også. Hva med en forlenger? Det er mange variabler som drar i alle retninger... Hel eller flerdelt bl.a. Og så er det forskjellige produsenter...

Det va en test av de ulike borene i Villmarksliv ifjor vinter (eller kanskje vinteren før...), og gjengangerene var Rantanen og Mora. Det er små forskjeller mellom disse, og de borer i all hovedsak like godt. Du sliter deg altså ikke ut, for krona er såpass bra på begge.

Jeg var i litt samme situasjon før jeg fikk tak i et bor. Leste tester, men ikke minst snaket med folk som hadde gjort dette i mange år. Både de som drev konkurransefiske og de som var gamle søndagstravere på isen med spark og termos. Det som de var enige om var at det var bedre å ha et bor med litt større diameter enn du tror kan ha bruk for. Resonnementet var at man kan risikere å få på en sværing, og at dte da er utrolig kjipt å måtte bore hulet større med sitt i utgangspunktet for lite bor samtidig som man kjører en pen fisk. Muligheten for å miste den er veldig stor, ikke minst for at man kan slite sena si i verste tilfelle. Mn kan også risikere å kroke en fisk i magen slik at den kommer på tvers mot hullet. For meg falt valget på en Rantanen 135mm, selv om 125mm viket mer fornuftig. Vektforskjellen er ikke all verden, men den er hel og transportlengden er på litt over 1m. Ikke at det gjør noe som helst for den ligger perfekt i bunnen av Paris pulken jeg bruker på isfisketurer. Forlenger har jeg også kjøpt for jeg er mye i høyfjellet etter større røye og ørret. Det er ikke kult å finne ut at isen er tjukkere enn boret alene klarer, spesielt hvis man har måtte slite seg fram til vannet sitt.

Hvis det er Rantanen du er ute etter så kan du merke deg at de kommer i 2 utgaver; rød og turkis. Den røde serien er billigere, men den turkise har et bedre stål. Uansett gjør man ikke et dårlig kjøp der. Mora vet jeg mindre om så jeg skal ikke kommentere de mer enn jeg allerede har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er Rantanen du er ute etter så kan du merke deg at de kommer i 2 utgaver; rød og turkis. Den røde serien er billigere, men den turkise har et bedre stål. Uansett gjør man ikke et dårlig kjøp der. Mora vet jeg mindre om så jeg skal ikke kommentere de mer enn jeg allerede har gjort.

Det røde rantaneneboret er punktsveiset, mens det turkise har helsveiset borespiral. Hvor stor praktisk betydning dette har tør jeg ikke påstå. Borekronene til begge utgavene er i kullstål, men jeg mener det er en viss forskjell også her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var sånn det var ja :) Tror ikke man trenger å henge seg altfor mye opp i den detaljen, samtidig er ikke prisforskjellen altfor stor på de. Det er nok en viss forsjkell på borekronene også, men jeg tror forskjellen ligger i at den ene er mer slitesterk enn den andre. Misforstå meg rett; det er snakk om flere år og ikke en sesong, for hobbyisfiskere iallefall.

Men dette var e fin tråd! Nå gleder jeg meg til sesongens første pilketur 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har/har hatt begge rantanenborene i 155 mm - skjæret på de turkise borene har helt klart en høyere kvalitet i stålet og holder seg lenger superskarpe. Det er jo en prisforskjell på disse, men for de som ikke fisker veldig mye gjennom sesongen og ikke skal borre mye i tjukk is, gir de røde rantanen-borene mye for pengene.

Jeg ville gått for 155 mm, da er hullet fint til kikkefiske også. Angrer hvertfall ikke på at vi hadde 150 mm bor her:

8)

Husk å ta av skjæret for å få vekk saltet etter du har vært på sjøis! - mitt skjær rusta fast så vinkesliper var eneste "løsning"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har mora ice easy 150mm, heilt grei bor til prisen, men ikkje optimal i djup is.. eg har laga ein heime snekra forlenger. spørs litt kva du skal bruke den til... får du jo ein skikkelig rugg så er det jo kjedelig å bare ha 115 mm hull 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UR Rantanen borrene på 135 og 155 mm er helt like, med unntak av kronen. Derfor ser jeg liten grunn til å kjøpe 135 mm-utgaven.

Dersom du skal fiske mye i områder med stor fisk, så kan fort et 115 mm-borr bli litt i minste laget. Veldig kjipt å sitte der med for lite hull, dersom storfisken biter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.