Gå til innhold
  • Bli medlem

Problemer med min jaktstøvel?


UlvenKolbein

Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig Viking Hunter Pro, og har etter en gangs bruk sett at et hvitt stoff som liknet Salt(NaCl) eller kalk har brutt gjennom læret fra innsiden, og lagt seg på utsiden. Mulig dette ikke stemmer, men det var i hvert fall slik det så ut. I tillegg til dette "saltet", hadde læret hevet seg der hvor "saltet" lå. Brukte støvelen i ca 4t.

Hva tror dere om saken? Er dette problematisk?

Burde jeg skylle den fra innsiden med rent lunkent vann for å rense den for salter/skadelige stoffer, eller er den "ren" fra ulike stoffer i og med at den er så ny?

Forøvrig virker det som en god og robust støvel, som holdt GODT tett for vann, og varmet litt vell godt ved temperaturer på rundt 2*(hadde en tynn ullsokk inni). Andre som har erfaringer med denne støvlen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er nok saltstoffer som er i læret. Det blir ofte hvite renner i lær/skinn som har vært ordentlig gjennombløtt. Som oftest akkurat i overgangen mellom der det har vært vått og tørt.

Det er bare å"pusse" vekk med lærfett eller skokrem. Læret er ikke skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Men at goretex-støvler ikke skal skylles fra innsiden er nok ikke riktig. Ihvertfall ikke etter hva XXL' mener. På deres hjemmeside beskrives det hvordan man skal skylle goretex-støvler med vann, dersom man antar at det er en for høy mengde salt på innsiden av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at goretex-støvler ikke skal skylles fra innsiden er nok ikke riktig. Ihvertfall ikke etter hva XXL' mener. På deres hjemmeside beskrives det hvordan man skal skylle goretex-støvler med vann, dersom man antar at det er en for høy mengde salt på innsiden av den.

Dette er fordi "møkk" og fotsvette (salt) vil tette porene i GT-membran slik at denne vil få reduserte "pusteegenskaper".

Dette har ingenting med de utvendige "saltrendene" du opplever å gjøre. Du vil kunne oppleve å få akkurat de samme gråhvite render på både skinnbukser, skinnjakker, hansker mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår dette:)

Men om det skulle være salt på innsiden av skoen, så kan også dette skade membranen. Av denne grunn skylte jeg støvlene fra innsiden. Det som skjer da, er at ioneforbindelsene/saltene rives i stykker av vannet, slik at man får løse ioner som er lette å skylle ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår dette:)

Men om det skulle være salt på innsiden av skoen, så kan også dette skade membranen. Av denne grunn skylte jeg støvlene fra innsiden. Det som skjer da, er at ioneforbindelsene/saltene rives i stykker av vannet, slik at man får løse ioner som er lette å skylle ut.

Det er på ingen måte "feil" å skylle en GT støvel innvendig med vann, men GT membran blir på ingen måte ødelagt av salt/fotsvette > kun "tett".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All gore-tex skal hyppig vaskes. Derfor er det "tåpelig" å bruke gore-tex i sko. Gore-tex membranen er ikke skapt for å bruke i sko. Skal den brukes i sko må sålen også være av en særdeles stiv type. Type bre-sko eller topptur/høye klatresko eller isklatresko. Friksjonen i sålen tåler ikke gt membranen.

Det med salt som kommer ut er som regel bare i startfasen av en ny sko. Det blir brukt mye salt i skinnet i forbindelse med preparering av skinnet. (for å trekke ut fuktigheten fra det råe kuskinnet.

Tror ikke problemet med salt vil vedvare i en såpass tykk støvel, men Hunter støvlen er en veldig myk jaktstøvel for skog i lavlandet, så tror problemet ditt etterhvert vil være punktering av GT membranen. Så det å skøre støvelen etterhvert med fett vil være det beste. Salt trenger ikke igjennom fett, og vil samtidig være vanntett.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er flere M-77 debatter inne på forumet allerede, men syns min opplevelse med saltutskillelse på sko passer godt inn i denne tråden:

Den ene M-77 skoen min ble helt hvit frempå tuppen. Jeg pusset og pusset og pusset, brukte flere bokser med skokrem tilsammen, men det hvite saltbelegget ville ikke vekk uansett hvor mye jeg prøvde.

Ble så lei av dette at jeg prøvde meg på å få bytte inn igjen skoene, siden de i tillegg ikke holdt tett i det hele tatt. Fikk da beskjed av folka på kleslageret på Haakonsvern at jeg ikke hadde pusset nok, (!) men fikk etter en lang diskusjon med meg et brukt skopar tilbake. (å få nye sko var visst helt uaktuelt, pga jeg bare hadde noen måneder igjen av førstegangstjenesten..)

Et vesentlig poeng i denne historien er at skoene var brukt ombord i flere båter. (som ferdes i områder med mye salt; dvs sjøvann :?: )

Jeg kan likevel ikke begripe at marinen, etter så mange år M-77 har vært i bruk, ikke har klart å finne andre sko som passer bedre for bruk ombord i marinefartøy. (M-77 passer vel bedre til bruk inni skogen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.