Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om vandel


OleM

Anbefalte innlegg

Jeg har i en periode fra jeg var 16 - 18 blitt tatt 2 ganger for røyking av cannabis og 1 bilkjørings sak der jeg fikk utsettelse et år. utsettelsen går ut om noen få dager, og jeg har hørt at jeg kan søke om våpentillatelse etter ca 3 års tid hvis jeg da ikke har gjort noen lovbrudd.

det jeg da lurer på er om mine lovbrudd har mye å si på søknaden, og om det er noen vits å søke nå eller om jeg burde vente.

jeg har også veldig lyst til å melde meg inn i en skyteklubb og ta jegerprøve, så vil det være et pluss på søknaden?

takker for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg har i en periode fra jeg var 16 - 18 blitt tatt 2 ganger for røyking av cannabis og 1 bilkjørings sak der jeg fikk utsettelse et år. utsettelsen går ut om noen få dager, og jeg har hørt at jeg kan søke om våpentillatelse etter ca 3 års tid hvis jeg da ikke har gjort noen lovbrudd.

det jeg da lurer på er om mine lovbrudd har mye å si på søknaden, og om det er noen vits å søke nå eller om jeg burde vente.

jeg har også veldig lyst til å melde meg inn i en skyteklubb og ta jegerprøve, så vil det være et pluss på søknaden?

Det vil helt klart være et pluss ja, siden det er et krav for å få ervervstillatelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende har lagt inn flere poster som tyder på manglende tilhørighet til jeger og skyttermiljø tidligere, og spørsmålene går mer på hvordan han skal få tak i våpen, enn hva han skal gjøre med de.

Å være skeptisk er ikke det samme som å ha gjengrodde øyne, Dansken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende har lagt inn flere poster som tyder på manglende tilhørighet til jeger og skyttermiljø tidligere, og spørsmålene går mer på hvordan han skal få tak i våpen, enn hva han skal gjøre med de.

Å være skeptisk er ikke det samme som å ha gjengrodde øyne, Dansken :-)

Hehe...Duly noted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende har lagt inn flere poster som tyder på manglende tilhørighet til jeger og skyttermiljø tidligere, og spørsmålene går mer på hvordan han skal få tak i våpen, enn hva han skal gjøre med de.

Å være skeptisk er ikke det samme som å ha gjengrodde øyne, Dansken B)

Jeg skal hovedsakelig lære meg å skyte da, og deretter komme meg på jakt. ettersom det er noe jeg har drømt om lenge. Det er ikke alle som har råd til å gi ungene sinde hagle på 16 års dagen heller. hvis folk er skeptiske fordi jeg ikke har tilhørighet til dette miljøet fra før, så skjønner jeg det men jeg vil bare realisere drømmen :D

dette er den infoen jeg har funnet på nettet sålangt, for å gjøre det litt lettere:

1. Medlemskap i skytterlag/klubb

2. Jegerprøve for registrering i jegerreggisteret.

3. Betale og motta Jegeravgiftskort + jaktkort (ved jakt)

4. Søknad om våpentillatelse.

Bøker: ABC for jegerprøven og Jegerprøveboka

R/C biler er vel kanskje ikke det morsomste alternativet for meg lenger :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott OleM

I min første post ligger andre ting enn bare skeptisme, det lå en oppfordring til deg om å legge ut mer om deg selv, godt å se at du tok oppfordringen :twisted:

Narkotikaforbrytelser er hakket mer alvorlig enn å bli tatt for å urinere på offentlig sted f.eks. Men en bekjent av meg tok jegerprøven i fjor og da var det 5 år siden han ble tatt for drikking på offentlig sted (den gang 17 år), så tilgivende viser onkel politi seg å være, spesielt når lovbruddene skjedde når man var så ung. Men om du har kommet deg inn på en lovlydig vei i livet og lagt miljøet fullstendig bak deg vil jeg råde deg til ett medlemskap i din nærmeste jakt og fiske forening, og slengt deg på ett jegerkurs der.. Dette koster deg sannsynligvis rundt 1200,- om du også leier jegerboka på biblioteket.

Jegerkurset er du nødt til å ha før eller siden og du får prøve å skyte når du tar det, og med medlemskapet kan du gå på skytebanen så ofte du vil dersom de har utlån av våpen, noe de ofte har, iallefall hagler myntet på formålet. Deretter kan du når det er gått lang nok tid (3+ år) kan du søke om egne våpen hos ditt lokale lennsmannskontor og de vil selv vurdere om du er skikket eller ei. Men tilhørighet i ett tungt belastet miljø vil nok desverre få negativt utfall, det er flere som har fått avslag fordi de har feil venner, og det er jo politiets jobb å sørge for at våpen ikke havner i feil hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal hovedsakelig lære meg å skyte da, og deretter komme meg på jakt. ettersom det er noe jeg har drømt om lenge. Det er ikke alle som har råd til å gi ungene sinde hagle på 16 års dagen heller. hvis folk er skeptiske fordi jeg ikke har tilhørighet til dette miljøet fra før, så skjønner jeg det men jeg vil bare realisere drømmen :twisted:

Lykke til! Vil tro at du treffer likesinnede gjennom de(n) jeger/skytterklubben du uansett er nødt til å være medlem av for å oppnå kjøpetillatelse.

Jeg er hverken jeger eller skytter, men ut fra hvordan ting pleier funke ellers i organisasjonsnorge er det jo et par ting man snapper opp:

1) Bor du i sentrale strøk så har du sikkert flere klubber å velge i innen overkommelig distanse. Bruk litt tid på å velge den klubben med et miljø du tror du vil trives i. Du vil neppe føle deg hjemme hvis eneste aktive i klubben er en gjeng med 50-åringer som har kjent hverandre siden barneskolen . . .

2) Bruk klubben aktivt til å være noe mer enn bare et middel for å oppnå kjøpetillatelse. Masse å hente her... ikke minst muligheten for kanskje bli med noen på jakt. Men det krever at du legger litt innsats i å bli kjent med folka.

Lykkes du med pkt 1) så blir pkt 2) mye lettere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, dette hjalp meg utrolig mye :twisted: Jeg hadde faktisk tenkt å melde meg inn i njff, men fjernet det som et punkt på lista fordi jeg ikke trodde det ville si noe på tillatelsen. Jeg vil si jeg er ute av det miljøet nå og samtidig som jeg synes jakt og fiske er spennende, er det også for å ha en hobby så jeg ikke faller tilbake til mitt gamle meg. Ikke at jeg har hatt noen spesiell aktiv rolle i dette miljøet uansett.

Jeg har jo altid vært et friluftsliv menneske, så dette burde da gå bra vil jeg tro B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medlemskapet varer i ett år om gangen og som regel får du medlemskapet sammen med medlemskapet i din jakt og fiske forening, det fungerer veldig ofte slik så får du 2 fluer i en smekk, rett og slett :twisted:

Frem til du er 26 år får du også ungdomsmedlemskap, så det koster deg ikke så mye, tallet har jeg ikke i hodet.. I min forening får man da også skyte billigere på banen, låne våpen gratis på forhåndsbestemte kvelder og man får tilbud om å være med på opplæringsjakt, fiskekvelder og diverse, dette er knall for ungdom under opplæring B)

Jegerprøvekursene foregår som regel i desember t.o.m. mai så du kan like gjerne melde deg inn med en gang, men mtp. skytetrening er det litt greit å vente til etter jegerprøven da du her får full opplæring i våpenhåndtering, samtidig som du blir kjent med andre nye jegere som du kan gå på skytebanen\jakt sammen med. Og ett siste tips ang. skytebanen, la skytelederene få vite at du er fersk, så får du mer enn gjerne hjelp, tips og oppfølging, samtidig som du får ett kort å spille på til å "bli med i gjengen" som står å prater på sidelinjen.

Aller sist, så anbefaler jeg flere hundre skudd på hagle og rifle hver før du begynner å jakte for treningens skyld, og helst hvert år :D Men dette er bare ett krav man stiller til seg selv. Myndighetene krever totalt 35 skudd på rifle i året per dags dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør du vanskelig..

Jeg tror det, du må ha bestått jegerprøvekurs og ha skutt de forskriftsbestemte treningskuddene for å skyte på vilt, og jeg tror du må ha bestått storviltprøven (5 treff på skuddprøve) for å læres opp på storviltjakt, men du trenger ikke kurset for å bare være observatør selvfølgelig.

Du må også ha vandelsattest for å kunne låne våpen under treningsjakt.

Men jeg tar forbehold om feil, da dette er ut ifra en vag hukommelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.