Gå til innhold
  • Bli medlem

ikkeoplåstbare vs opplåstbare/selvopplåstbare liggeunderlagg


jason

Anbefalte innlegg

har hatt store diskusjoner med venner om dette tidligere, hadde vært spennende å se hva folk i forumet har å si om dette.

selv er jeg av den som liker ikkeopplåsbare,slipper å tenke på rep av dem om hunden min kommer bort i den, bruker den forann bålet noen ganger også, eller i telltet med primus.

Jeg bruker Z-Lite Regular liggeunderlag veldig fornøy med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
har hatt store diskusjoner med venner om dette tidligere, hadde vært spennende å se hva folk i forumet har å si om dette.

For meg funker det best med oppblåsbare. Hadde jeg hatt hund ville nok saken stilt seg annerledes, siden de jo ikke tåler allverdens. Bruker Exped Downmat i forskjellige størrelser. Bruker de også rett på bakken der det ikke er noen åpenbar fare for punktering. Synes komforten er overlegen og med en skade i ryggen fra yngre dager, så har komforten på turer nesten alt å si for meg. At de også er så små at de lett går i sekken sammen med både telt og sovepose er jo også greit synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler på ikkeoppblåsbar:

Lav pris.

Kan brukes foran bålet uten å måtte være redd for å hull i liggeunderlaget.

lav vekt(de oppblåsbare har også ganske lav vekt nå :))

Komfort. For meg er dette komfort fordi jeg ofte ruller 2 inni hverandre. Da har jeg ett som jeg bruker til å legge ting på i teltet samtidig som jeg har ett å ligge på foran bålet. på kvelden legger jeg begge to i bredden:D

Ulemper:

Stort volum

Fordeler på oppblåsbar:

Lavt volum.

Komfort(jeg synes ikke mitt er spesielt komfortabelt, i og med at det tømmer seg for luft og jeg ligger bare på en fuktig lefse).

Lav vekt.

Ulemper:

Punktering. Bør ikke brukes foran bålet, og da har mye av gleden gått bort synes jeg. Hvis man har med seg noe ekstra som er større en ett vanlig sitteunderlag, så forsvinner både det med lav vekt og lavt volum bort, takket være det.

Forholdsvis høy pris.

Og min konklusjon: jeg bruker ikkeoppblåsbart! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt oppblåsbart er favoritten så lenge man ikke ligger ved bål eller har hund med skarpe klør. Et dårlig oppblåsbart er forferdelig og da er skumplast å foretrekke.

Etter min mening er den viktigste grunnen til å velge oppblåsbart fremfor skumplast at sovekomforten kan være veldig mye bedre. Dette er sikkert en smaksak og avhengig av underlag, men jeg sover ikke spesielt godt på Bamse ekstrem, og veldig mye bedre på Downmat 7.

Med opplåsbart kan man alltid risikere et uhell som ender i en ubehagelig natt, men med lappesaker er mye mulig å fikse. Dessuten er ikke sjansen for uhell så stor hvis du er forsiktig. Kjøp av yttertrekk, som også kan gjøre underlaget til en god stol, kan øke slitestyrken betraktelig. Aberet er at dette ødelegger litt av vekt/volumfordelen med det oppblåsbare kontra skumplast.

Kan abefale Exped Downmat. Velg Downmat 7 hvis vekt og volum er viktig og du ikke er alt for lang eller stor. Velg Downmat 9 DLX hvis vekt og volum er mindre viktig og/eller du er en stor kar/kvinne.

Stoltrekket til dette underlaget er fantastisk og er virkelig verdt de ekstra grammene og det ekstra volumet. Ingen skumplastunderlag som har denne muligheten for ryggstøtte. Stolen er vidunderlig på lange turer, da det er tungt å gå flere uker uten å få sitte og slappe av skikkelig. Trekket trenger ikke å tas av når man skal sove eller pakke sammen, men med trekket på blir volumet omtrent som ett skumplastunderlag.

Liggekomforten på Downmat er ekstremt mye bedre enn på de forholdsvis harde skumplastunderlagene, og med to skumplast på vinteren har du uforholdsmessig mye volum å drasse på. Downmaten er også super for dunsoveposer som er ekstra utsatt for kulde undenfra fordi duna presses flat under slik at isolasjonen der forringes.

Min Downmat med stoltrekk har fått mye juling, har sittet rett oppå spisse småstein, og fjellgrunn samt fått trekket fullt av grus og sand uten at det har gått hull på underlaget. Ventilene har holdt tett og det har vært forholdsvis greit å blåse opp med det medfølgende trekket. (Ikke nyeste variant). Isolerer bra og gir betraktelig bedre sovekomfort.

Har også Bamse ekstrem og Ridgerest Delux, men disse har stort sett fått ligge i boden etter at Downmat kom i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og dama har Thermarest Prolites (4 +3) og er veldig, veldig godt fornøyde.

På lengre turer har vi med et tynt konvensjonelt liggeunderlag til bruk foran bål, samt som sikkerhet dersom et av de opplåsbare underlagene skulle punktere.

Årsaken til at vi valgte opplåsbart er de samme som folk flest:

- Lite volum (jeg foretrekker å ha alt inni ryggsekken uten at noe dingler eller stikker ut)

- Liggekomfort

/TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en "gammel" mann, og det virker som om bakken er hardere nå enn før, og badevannet er kaldere. Om sommeren er skikkelig tykt oppblåsbar "gummimadrass" (Lettvekts) helt topp. Hadde alt for mye luft i tidligere, og da ble det ukomfortabelt.

Det blir kaldt om vinteren, og da drar jeg fram det gamle bamse-underlaget.

Alle poengene om punktering ets er omtalt tidligere i tråden, og støttes. Oppblåsbart må behandles peeeent.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er virkelig de oppblåsbare så følsomme for klørne til hunder ?

er i ferd med å gå til innkjøp av liggeunderlag for vinteren, og har i grunn pekt ut downmat 9 dlx, men så har jeg anskaffet hund i løpet av sommeren - og blir nå veldig betenkt om det er det riktige valget ?

- hvis det er slik, så hjelper det kanskje å gi pelsen et par hundesokker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er virkelig de oppblåsbare så følsomme for klørne til hunder ?

Jeg har hatt med to middels/små hunder (16 og 8kg) med på alle turene i år. Jeg har Downmat 9DLX og NeoAir regular. Hundene har gått og ligget på disse uten at det har vært noe problem / punkteringer. Har ikke hatt med store hunder enda så mulig det stiller seg anerledes. Ved mosjon slites klørne som regel normalt og er ikke så skarpe, men dette sjekker jeg regelmessig og tar "manikyr" ved behov :) Downmat med stoltrekk bruker jeg ute og ved bålet, det har blitt noen hull i stoltrekket av gnister, men ikke i selve liggeunderlaget enda. Skulle det bli hull har jeg jo med lappesaker og gaffateip :D

Roi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.