Gå til innhold
  • Bli medlem

Stengte buer på statskog grunn?!?


chiraque

Anbefalte innlegg

Jeg er såpass heldig at jeg bare bor en liten kjøretur fra femundsmarka, her har vi fine muligheter til jakt fiske og noen fine topper. Dette er noe jeg setter stor pris på og vet det er mange med meg. Det er noen skår i gleden dog, i høst under jakta så begynte det å regne og jeg og en kammerat tenkte å søke ly i en bu som står på kartet og skal være åpen. Men når vi kommer til bua er det stengt! Javel, er det slik at noen har lov til dette? Bua er privat eid men i kontrakten som kom seinere med statsskog står det at bua skal være åpen, dette var vel ek krav for at den skulle få stå...

Men det endte ikke der

Etter 5 minutter kommer de som holder til i bua, 3 karer med hunder. I 50-60 årene lokale karer. Vi fikk ikke akkurat en varm velkomst av disse karene. Først sa de ingenting, så slengte ene karen en kommentar "dere tenkte dere skulle ha kaffe dere nå kanskje" vi svarte ikke noe spesielt, men jeg tenkte at det hadde vært greit det mens vi står her i regnet, men vi ble ikke bedt inn, det var bare en kommentar for å sjekke ståa tror jeg.... Så mens karene holder på å koke seg vann inne (vi står på trappa for å ikke bli altfor bløte under det lille taket som er...), kommer den ene som har hentet vann og står ute foran oss, skuler på oss rett og slett. Jeg spør om de har sett noe fugl, "nei lite" får jeg kontant til svar og repliserer " ja den skulle kanskje vært stoppet jakta før den begynte i år?" da svarer mannen " dere kan jo stoppe å jakte selv om forvaltnings organene ikke stopper det, bare tull å jakte nå sier han" skikkelig surt, men hallo? han jakter da selv også... Javel tenkte jeg, her er dere tre mann med tre hunder som kunne gjort det selv... Men svarer ikke for stemningen er litt trykket... Så kommer han ene som var inne ut, og mumler litt først før han sier " kamuflasje klær ja... vanskelig å se det sier han (jeg bruker forvarets feltdress av ny typen for den er veldig god), nesten umulig å se legger han til, da hadde de tydeligvis speidet etter folk mens de jaktet rundt der. Må man finne seg i slike idioter? som tror de eier visse plasser, det skal legges til at disse karene ikke eier bua! så nok om det, vi drar for vi følte oss ikke velkommmen i hele tatt. men hadde det vært meg hadde jeg bedt de som kom innom på kaffe ihvertfall og låse en bu som skal være åpen er uhørt for meg. Hva mener andre om dette?

Så jeg tenker på saken etter jeg kommer hjem og snakker med en kontakt fra statskog oppå røros her. Spør hvordan det ligger an. Da får jeg til svar at det er nå slik det har vært i jakten i 30-40 år. Å så? det er jo fortsatt ikke rett! Jeg sa at det er jo ikke rett for ingen kan gjøre krav på noe sånn, det er jo å ta fra allemannsretten!

Han ble skikkelig snurt denne mannen fra statskog og når jeg nevner denne historien for en kar seinere får jeg til svar at han fyren der fra statsskog låser ei annen bu uti femundsmarka i jakta... Er det virkelig slik vi vil ha det? Hva om noen hadde blitt skadet og søkte hjelp/ly i bua? jeg har funnet ut at disse karene låser bua ca en mnd før jakta! Skuffende at folk holder på sånn synes nå jeg, hvilke synspunkter har andre på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må vel stå svart på hvitt et eller annet sted hva det er som gjelder. Står det at de kan låse så er det vel ikke annet å gjøre enn å akseptere. Vet om enkelte buer og hytter som er åpne hele året, bortsett fra i rensjakten da de er reservert for rensjegere.

Hadde dere vært i livsfare hadde de hatt plikt til å ta dere inn uansett, og hadde de ikke vært der kunne du hogd deg gjennom døren med øks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være mulig å sjekke vilkårene i den dispensasjonen. Det høres uhørt ut, særlig når bua er merket på kartet som åpen! At noen privatpersoner tar seg til rette vil vel skje her og der, men at Statskog sin egen representant låser ei anna bu synes jeg er langt mer graverende.

Den beste metoden er etter min mening å bruke lokalavisen. Få dem til å skrive om saken.

EDIT: SNO fører oppsyn. Det burde kanskje være mulig å be dem se på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Alle Statskog sine åpne buer er ikke lov å okkupere over tid.

Kommer det nye besøkende skal man gjøre sitt beste for å gi husly.

Bruker man av veden, så hogger man opp nytt og gjør klar til neste besøkende.

Har ikke vært ved den bua du snakker om, men ble hjertelig mottatt både ved Muggsjølia

og Lortholbua i sommer.

Greit nok med "private meldinger" på forumet, men gi gjerne svar tilbake til tråden om det kan ha

allmenn-interesse - om enn noe moderert om privatmeldingen ikke tåler dagens lys.

--

Bjørnene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Beklager at jeg ikke har kommet med noe nytt i saken, kom nettopp hjem etter å ha vært utenlands i en stund.... Vil sjekke opp opplysniinger og ta kontakt med nye personer... Så fort jeg vet noe kommer det hit, så sant det kan legges ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.