Gå til innhold
  • Bli medlem

Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Tenkte meg det. Nils, 500fjell og de andre kanonene her inne har allerede knekt koden.
Eldåhøgda, kommunetoppen i Øyer kommune.
Den operere med to høyder, 1232 og 1234.
Ser ut som punktet som markerte kommunetoppen ligger litt lavere enn topppunktet ?
Anyway, dette ble plan B. Plan A var å ta bussen fra Kristiansund til Oppdal, så ta natttoget ned til Otta
og få seg en tur inn til Rondane og opp på Sagtinden som står igjen.
Men allerede sånn cirka ved Kongsvold kom Ole Lukkøye og Otta var passert forlengst da han reiste igjen.
Så det ble noen timer på asfalten ved Ringebu Stasjon før det ble taxi opp til Romsåssætra og begynte å gå
i 8-tida innover mot Bjørge. Ville ha turen gjennom dette storslåtte seterlandskapet til fots.
Etter et par timer med stadig økende snødybde på vegen innover var jeg ved Bjørge i 10-tida.
Fulgte stien innover mot Nybuvadet. Skulle vel allerede her ha brukt litt sunn fornuft og snudd.
Vanskelig å gå med snø opp mot knea og glatt under der. Kom meg nå over vadet og tok sikte på kammen
på Bendikshøgda like over tregrensa. Endelig opp der etter et par timer i terrenget var det fram med GPS'en.
3,5 kilometer til toppen viste den. Normalt en god halvtime i dette lettgåtte terrenget. Det tok tre timer,
i stadig djupere snø med ei ekkel skarehinne på toppen som herjet noe djevelsk med legg og kneskåler. I tillegg plumpet ene foten nede i
Eldåbekken under passering. De lave Hagløfs Grag GT Goretex skoa sammen med garmasjer hadde fungert glimrende hitil,
men 1/2 meters vanntrykk ble for meget. De var kunn de siste hundre meterene mot toppen at snøen var såpass hardpakket at den bar en liten mann.
Toppen var fin den. Flott utsikt til alle kanter med Rondane i nord som høydepunktet.
Kontrast: Her stod jeg og halvfrøs i kulingen sikkert minus 10-15 effektive kuldegrader, mens jenta som var siste besøkende før meg i
toppboka ei uke før bemerket at hun var gått opp i bikini !!
Mye steinarbeid utført her oppe med vardebygging og topp Øyer monumet.
Etter strevet opp ble resten av plan B lagt i grus. Nemlig å gå sydover til Lillehammer.
Uten truger ville den sikkert ha tatt resten av uka. Det ble å følge i djupe spora tilbake.
Gikk litt lettere nå, men å gå i sine egne spor blir noe stakato vandring.
Plumpet for sikkerhets skyld nedi med andre foten under vadinga over Eldåelva. Greit med balanse i regnskapet.
Endelig, totalt utmattet var jeg tilbake til setrene ved Bjørge klokken seks på kvelden.
5 timer opp og 3 tilbake må vel være bortimot verdensrekord i tidsforbruk.
En skitur herifra og opp på godt føre hadde vel kun tatt en gode time opp og en liten ned igjen.......
Fikk presset meg inn i et gammelt fjøs, skifta sokker, kom meg i soveposen og svelget ned en boks skinke.
Etter en 3 timer med god søvn var det opp igjen. Dopet meg med en boks Battery og begynte på de 35 kilometeren
ned til Ringebu. Tenkte jeg kunne rekke nattoget 03:30 ned til Lillehammer.
Men etter kun en halvtime ble jeg tilbudd skyss fra den eneste bilisten som jeg så her inne.
Noen ganger er det bare lækkert å ha litt tur.
Det ble en mye enklere tur til Nevefjell fra Lillehammer. :P

post-728-133474661453_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Plan B har jeg jo ganske ferske og gode erfaringer med.

Men er det bare meg, eller har de tre siste oktobermånedene vært mer værharde enn 05 og 06? Snø er fint det, bevares, men hadde sett at den holdt seg til 2k-grensa ei stund til.

Sagtinden er ellers en topp du kan glede deg til. Det er Troll(Sag)tinden du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å lese om tur til et av mine absolutte favoritt områder i Øyer fjellet. Øde og fint! Har vært på toppen sjøl to ganger, men begge gangene med tåke på toppen :D . Men aldri på snøføre....

Bautane på toppen ble satt opp av en eller annen konge som var på kroningsferd til Nidaros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500fjell: Dette var mer en slitsom tur enn spennende. Men også ferie og avSPASERING. Med en junior i Lillehammer og en i Oslo tar det tid å komme seg hjem.

Øyvind: Trolltind heter den vel. Sagtinden er nok et gammelt navn på den ? Jo det kan se ut som vinteren kommer tidligere. Tilfeldigheter ? Denne dagen hadde den lagt seg helt ned i Ringebu.

Aldor: Dette må da være et kjempeområde for skiturer. Er det ikke verdens lengste turrenn som går gjennom her ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det kan se ut som vinteren kommer tidligere. Tilfeldigheter ? Denne dagen hadde den lagt seg helt ned i Ringebu.

Aldor: Dette må da være et kjempeområde for skiturer. Er det ikke verdens lengste turrenn som går gjennom her ??

Joda, Troll Ski Marathon 95 km fra Venabu til Sjusjøen :D

Ser ut som man nesten kan ta med skia i Jotunheimen nå!

post-3251-133474661458_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke legge ut noen flere bilder fra turen din til Eldåhøgda? Denne toppen står på ønskelisten for neste år under kategorien "trivelige Hedmarks-topper". Tenkte å gå opp fra den der Gålå sæter, eller hva det heter. Ser for meg rusletur sen vår eller tidlig sommer i utgangspunktet, men vet du noe om vinterbrøyting oppi der? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.