Gå til innhold
  • Bli medlem

Gå Rallarvegen


Frost

Anbefalte innlegg

Annonse

Gå Rallarvegen? Hvis du først skal gå den strekningen er det mye fine fjell å gå i på begge sidene av Ustedalen... Det tar vel 3-4 dager langs vegen tenker jeg. Mulig å gå den på to, men det blir et par drøye dager..

DNT har hytter på Finse og Hallingskeid. Det er også noen hytter det går an å leie langs veien (Kongsnut, Larsbu, Storurdi). Ellers er det bare å slå opp teltet hvor som helst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir det kjedelig?

Truleg fordi det bare er toppar over 2000 meter som gjeld her på forumet :wink:

Turen er sikkert fin den, men det kan vera ganske traffikert med syklistar store delar av sumaren. Dersom du ikkje har veldig i mot å gå på snøfenner, og vera litt småblaut på føttene, ville eg anbefale å gå tidleg på sumaren. Altså før sykkelsesongen startar på alvor. Ta deg god tid til å studere dei mange mura bruene, både på Rallarvegen og jernbanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her inne som har gått Rallarvegen? Ca hvor lang tid brukte dere og hvordan overnattet dere? Og hvilken vei gikk dere? Turen skal foregå på sommerstid, men greit å begynne å planlegge litt 8)

Jag har två gånger gått korta sträckor. 2006 kom jag gående från Myrdal över Vosseskavlen mot Hallingskeid. Där var ett stycke att gå på Rallarvegen innan jag valde ut ett tältläger en bra bit vid sidan.

http://www.huthyfs.com/myrgal/myrindex.html

Det var inte angenämt med så mycket trafik omkring en. När jag fortsatte nästa dag i riktning mot Geitrygghetta gick jag så pass tidigt att ingen trafik störde mig på den första biten. Men att gå hela dagar på den vägen, nej det vill jag nog avråda från.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Som andre har sagt tror jeg du enkelt vil finne mer spennede turer over vidda.

En annen sak er at du sannsynligvis ikke vil føle deg komfortabel med syklister som kommes svisj svisj hele tida.

Har sykla to ganger, en gang med sykkelhenger og med en 7 åring på egen sykkel. Den andre gangen kun med voksne. På begge turene følte jeg at noen av de som passerte hadde startnummer og spurttrøya i bakhodet.

God tur??

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis ikke du kan lære hunden å løpe ved siden av sykkel, så anbefaler jeg heller å gå fra Finse til Geiterygghytta og så ned Aurlandsdalen. Fra Vassbygdi kan du ta buss videre og ta Flåmsbanen hvis det er et mål for deg.

Från Finse finns åtminstone två givande korta rundturer på tre dagar. Den ena går runt Hardangerjøkulen

(den finns också avbildad på http://www.huthyfs.com

Den andra går Finse-Geitrygghytta-Raggsteindalen och tillbaka genom Kyrkjedøri. Det är en del vad på båda turerna och jag vet förstås inte alls hur en hund klarar det - han kanske kan hoppa över? Jag är inte säker, men jag tror att hundar är tillåtna i Hallingskarvet Nasjonalpark.

Jag hittar inga förbud på websidorna.

Alternativ till Kyrkjedøri-Finse är övergången förbi Lordehytta mot antingen Haugastøl eller Ustaoset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gå bør du i alle fall gjøre det i begynnelsen av juli. Det ligger, som noen nevnte over her, noen snøflekker igjen, og da har verken bilistene eller syklistene kommet ennå. Nå som bommen på østsiden ikke lenger er låst har biltrafikken økt veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir det kjedelig? Har aldri gått der og vi kan ikke sykle pga har med hund

Kjedelig og kjedelig, men du går på en veldig fin vei. Vil sterkt anbefale deg å dra andre steder i det området. Masse flotte stier som er betraktelig med spennende og gir en helt annen tur.

Og det uten å nødvendigvis bikke halvparten av de 2000 høydemetrene :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Etter å ha lest noen av svarene på dette innlegget så ble jeg litt irritert.Dette er en flott tur som jeg pleier å ta hvert år som avslutning på sommeren.Skal dit i år også.Utfordringer er det lite av,men naturen er flott.Man behøver ikke å slite seg opp på enhver topp for å ha en fin tur.Det virker som om det er en del over-macho typer her inne og hvis dette er trenden er dette feil forum for de som liker å ferdes i naturen under andre forhold enn topp-ranglerne.Mange wannabe's med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag blir inte irriterad över det senaste inlägget, utan rejält förbannad. Jag hör till dem som

avrått från den stressiga miljön - en timme var för mig fullt tillräckligt -

och istället ger förslag på andra turer i samma trakter, med rikare utsikter och

mer naturkontakt. Turer som jag själv gjort vid över 60 års ålder (jag är snart 66),

utan några som helst toppbestigningar, och som bör vara tillgängliga för varje frisk människa.

Att redovisa erfarenheter och föreslå vandringsturer

trodde jag var något som välkomnades i ett forum som faktiskt heter Fjellvandring. Istället får jag veta att jag, och andra, är over-macho och wannabes. Gäller det alla som vandrar i fjällen för att uppleva fjällnatur?

Om man inte kan lämna konstruktiva och vänliga råd utan att bli förolämpad,

så är det uppenbart att jag inte hör hemma på detta forum. Bra att få det beskedet, det spar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter marmotta 100 %.

Og til bjoern: Svarene på Frosts spørsmål handler rett og slett om at hvis man skal gå i dette området sommerstid, er det mange andre alternativer som anbefales fremfor å gå Rallarvegen sammen med en stor horde med syklister. Ikke noe galt med Rallarvegen, men mye bedre å sykle enn å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det noen som har misforstått litt.Den som startet denne tråden spurte om Rallarvegen og hvor langt det var osv.Hen fikk høre at det var kjedelig og burde ta en annen tur.Jeg er ikke i mot turforslag,men vedkomende fikk ikke noen gode svar synes jeg.Rallarvegen er ikkke kjedelig,mye historie ligger her og turen har en veldig fin natur.Lettgått og syklistene er ikke noe stort problem.Har vært der til forskjellige tider og i slutten av august er det nesten ikke folk der.Som en koselig rusletur uten noe slit er dette en fenomenal tur.

Det jeg mener med over-macho er at på veldig mange forum også dette,skinner det veldig igjenom at turer bør foregå der det ikke er folk og helst 6-8 timers gange hver dag.Jeg trives i varierte områder og har også mine turer utenfor oppgåtte stiier,men når folk spør så konkret som i dette tilfelle burde de få balanserte svar.Ikke at det er kjedelig.Det tyder på at vedkomende ikke har vært der.

Jeg liker dette forumet,mange gode tester og svar på utstyr.Men noen ganger og litt for ofte er det ikke gode svar.Dette er et av tilfellene -Vi som liker oss ute er et likanes folkeferd,men vi må også kunne svar litt mere konkret.

Jeg som fluefisker og fjellvant,er også væert igjen om alle stadier av utstyrsfiksering og synsing.(Har gått i fjellet i snart 45 år) Ikke alle turene har vært utenfor allfarvei,men kosen og naturopplevelsene er like store uansett hvor du går.

Til dere alle GÅ Rallarvegen en gang ikke bruk sykkel det går for fort.Se dere rundt og nyt naturen.Telt plasser er de mange av og turen er så lett å gå at du får tid til og kose deg mens du går.

Villmarkshilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det noen som har misforstått litt.Den som startet denne tråden spurte om Rallarvegen og hvor langt det var osv.

I staden for å rakke ned på dei som gjev gode turtips, kan du kanskje svare på spørsmåla til trådstartar, du som tross alt har gått turen mange gonger. Eller skriv du dette bare for å lage ein lang diskusjon som ikkje har noko som helst med Rallarvegen å gjera?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan svare trådstarter .Turen fra Haugastøl til Myrdal tar 3 dager,men jeg bruker 5 og bruker mye tid på fotografering .Syklistene er ikke noe problem,spesielt ikke i slutten av august,som også er en av de fineste årstidene her oppe.Jeg har med telt og mat selv og går ikke innom de hyttene som er i området.Jeg pleier å gå ca 4-5 timer pr.dag og legger opp til mange lange pauser der jeg tar mange bilder.

Turen er veldig lett å gå og trenger ikke noen som helst super form. Anbefales som en rolig og fin avsluttning på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man inte kan lämna konstruktiva och vänliga råd utan att bli förolämpad,

så är det uppenbart att jag inte hör hemma på detta forum. Bra att få det beskedet, det spar tid.

Tror ikke det var ditt innlegg bjoern mente. Det er ikke til å komme bort fra at en del av de andre svarene trådsvarer fikk, var nedlatende, noe som bør være unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har syklet rallar vegen en gang og er ikke enige med de over her om at det skal være så kjedelig å gå her. Det er vistnok kjemekos å sykle her så da er det vel kos å gå også da, naturen er den samme. Om du har noe begrenset tid så ville jeg ha vurdert å gå i fra Finse eller en stasjon lengre inn. (husker ikke hva denne heter men ligger mellom finse og myrdal) Fra haugastøl til Finse var den kjedeligste delen av turen for min del. Her var det mye hytter. Fineste delen av turen mener jeg er fra ca den andre stasjonen og til Flåm. Hvor lang tid det vil ta veit jeg ikke Men de bruker ca 4 timer på maraton fra Flåm til Finse. Det er ca 1350høydemeter pluss opp og ned. Du går vell neppe noe saktere enn 5x hastigheten dems så 20timer med gåing burde jo være god tid på den strekningen 5timer om dagen = 4dager????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det var ditt innlegg bjoern mente. Det er ikke til å komme bort fra at en del av de andre svarene trådsvarer fikk, var nedlatende, noe som bør være unødvendig.

Det var ikke marmotta jeg tenkte på,har vært inne på hjemmesiden hans mange ganger og lest det han har skrevet derKjempe side som er varmt anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.