Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til kjøp av dunjakke!


chiraque

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ei skikkelig dunjakke, ei solid ei som kan brukes på turer og er varm. Trenger ikke være pakket inn som en michelin gubbe men varm.

Alternativene jeg har funnet er:

1.Mountain Hardwear-Below Zero Hooded Jkt vekt 624 gram!!! pris 2399,-danske

2.Sir Joseph Spantic- vekt rundt 1000gram ca. pris 3898,- nkk

3.Rab summit- vekt 1046. pris 2999,-sek

Kan selvfølgelig vurdere andre også. men prisklasse under 4000,- om noen vet av north face til under det så si fra. Utenlandske sider og forskjellig om noen har reist og sett slikt uttyr billig osv.

:wink::):):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv ME annapurna. Er godt fornøyd med den. Veldig kjekt med avtakbar hette, bruker den i soveposen når det er kaldt. Kjøpte den på vårparten i år, 50%. Hvis du har mulighet å vente, så er det lett å spare penger. Kommer sikkert en dunjake som dagens røver på sportsnett framtia. Til mitt bruk kunne jeg sikkert klart meg med en lettere og mer komprimerbar utgave, men skikkelig digg å ta den på når man sitter på fjellet og skal spise mat. De andre ler av min dagstursekk, men det blir stille når vi raster :wink:

Kan du definere ditt bruk litt til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst er det en tur jakke, vinterstid. Bor på røros og her kan det bli 40 kalde så det stiller litt krav til produktet. Skal også bruke den ellers men det er ikke så nøye med hvordan den er da, bare den er varm og det tror jeg ikke blir noe problem. Vil dog ikke ha ei jakke som ikke er lang nok, som sklir opp hvis jeg har sekk på ryggen osv. Parka er et alternativ men redd den blir for stor kanskje?

Hører om endel merker: som Mountain Hardwear og Mountain Equipment osv, ikke så kjent med alle merkene men vil styre unna de som ikkke er bra kvalitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dog ikke ha ei jakke som ikke er lang nok, som sklir opp hvis jeg har sekk på ryggen osv. Parka er et alternativ men redd den blir for stor kanskje?

Hører om endel merker: som Mountain Hardwear og Mountain Equipment osv, ikke så kjent med alle merkene men vil styre unna de som ikkke er bra kvalitet

tror ikke du skal være redd for at parkaen er for stor. har lagt ved link til et par-tre bilder der jeg bruker jakka (Mountain Hardwear Sub Zero Parka). jeg fant ikke noe godt bilde for å vise hvor lang den er på meg, men det første bildet fra elbrus gir nå en viss indikasjon.

http://www.topptursiden.no/photogallery/22%20Elbrus%20-%20paa%20toppen.jpg

http://www.topptursiden.no/photogallery/Kalvehoegdene%20og%20Rasletind/09%20Mat%20etter%20sju%202K%20toppar.jpg

jeg er 183 cm høy, med normal kroppsbygning, og har størrelse L. da har jeg plass til et par tynnere jakker under. på elbrus hadde jeg ulltrøye, fleecejakke og goretex jakke under dunjakken uten at det ble for trangt.

det er sikkert mange andre jakker som er minst like bra, men jeg er i alle fall fornøyd med mitt kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountain Equipment og Hardwear er kvalitet, ikke noe å tvile på der - om ikke hakket vassere enn de fleste andre. Hørte på radioen i dag at engelsk pund er på 9-tallet nå, så kan nok gjøre noen gode dealer. Kjenner ikke til engelske butikker som har sportsvarer, men det kan sikkert noen poste.

Indre strøk og 40 kalde. Er du opptatt av at jakka skal kunne komprimeres, eller spiller det liten rolle? Så fall er vel parkas knall. Er som sagt super fornøyd med Annapurna. Digg å gå i t-skjorte under i 5-10 minus uten å fryse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Jarmol i at parka er tingen for de virkelig kalde forholdene. Varmen nedover rompa er uvurdelig. At de veier litt mer og tar litt større plass betyr lite. Jeg er meget glad i Sir Joseph Expedition 8000 jakka mi: http://www.sirjoseph.cz/produkty/8000-long.htm. Kan sikkert finnes på en utenlands nettbutikk. Sportsnett ha hatt denn inne, men prisen er stiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt MH sub zero i halvannet år, og er storfornøyd med den.

jeg har imidlertid parka'en og ikke jakka. det vil jeg absolutt anbefale, da den går lenger ned på rumpa.

Bifalles. Har selv Sub Zero i kort utgave uten hette. Den er knall for mange tilfeller men hender ofte at jeg gjerne skulle hatt den litt lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk dagens røver på sportsnett. The North Face McMurdo Parka

og hvis man går glipp av dagens røver så koster den 299 dollar i usa, og kan sikkert få den med alle utgifter (frakt og mva) til omtrent samme prisen.

bra påslag de har på full pris på sportsnett forresten. omtrent nøyaktig tre ganger så dyrt som i usa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

For turbruk er jeg superfornøyd med min Nanok Gateway

http://www.oslosportslager.no/produkt/nanok-gateway-dunjakke-0910-19679.aspx

Den er veldig lett og komprimerer utrolig bra. Den er også lenger enn mange av de andre lette jakkene, men selvsagt ikke så lang som en parka. Som lenken viser er den på tilbud til 2219,- og det er MYE for pengene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Noen som har prøvd Norrøna Falketind dunjakka? Bestilte for noen dager siden pga et tilbud i intersports julekalender, og håper den er bra :)

Kjøpte meg Norrøna Falketind for litt siden og er bare superhappy

med denne jakken. Lett, nydelig å bevege seg i og aldeles behagelig

å ha på seg, flott løsning på hetten og med plass til hjelm, stor mesh

innerlomme og VARM :)

God Jul og et Godt Nytt år alle sammen! :wink:

- Ingolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vil ikke blande meg i merkediskusjonen, men har lyst til å kommentere et par ting i kravspekken:

Trådstarter (sverto) skrev: "Trenger ikke være pakket inn som en michelin gubbe men varm." Det er viktig å forstå at det som på engelsk kalles "loft", og som er en følge av god spenst i duna (eller mye dun), er det som isolerer. Feit jakke = god isolasjon. Altså, jo mer Michelinmann pr. vektenhet, jo bedre kvalitet. Sagt på en annen måte: Du får ikke ei tynn dunjakke som er varm, samme hvor dyr, samme hva hypen forsøker å få deg til å tro.

Så til sverto igjen, som vil bruke dunjakka under aktitvitet med sekk på ryggen. Første bud i kulda er å ikke bli våt. Våt dun isolerer ikke. Jakke under sekk blir våt, med mindre innerstoffet i jakka er tett (dampsperre). I så fall blir det du har under jakka, vått.

Mortimeir sier det bra: " ...skikkelig digg å ta den på når man sitter på fjellet og skal spise mat. De andre ler av min dagstursekk, men det blir stille når vi raster" Smile.

Så et hjertesukk til produsentene/importørene/butikkene. Hvorfor finnes det tusen gode dunjakker, men (nesten) ingen bukser? Vi har faktisk varmetap fra underkroppen. Blodet sirkulerer i huden på lår og legger, og avgir varme. Noen her har vært inne på det i diskusjonen rundt jakkelengde/parkas, men det blir som å bruke lengre skjørt for å holde seg varm på beina. Det er ingen som bare kjøper ullundertrøyer - selges ofte i sett med bukser - hvorfor tenker folk helt anderledes rundt ytterplagg? Jeg vil ha overtrekksbukser i dun! Ja da, jeg vet de finnes, men spør på XXL...eller G-sport... eller hvor du nå handler.

Kommentarer imøteses,

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannelig ikke lett å finne bukser med dun nei.

Har vel en sammenheng med at over 90% av dunjakkene som selges er moteplagg.

Ikke like populert med dunbukser ser det ut til ;-)

Er vel mindre etterspørsel etter bukser enn jakker fra oss som ønsker dem som pause/leir/nødplagg på tur også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.