Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan ikke fryse på beina på vinteren i fjellsko?


Fjelljenta85

Anbefalte innlegg

Annonse

1: du kan kjøpe 2 par varme ullsokker å ha i skoen, det pleier å holde for meg på vinteren, men jeg fryser ikke så mye på beina, mest på fingrene.

2: disse er veldig gode å varme, har de selv, ble nesten for varmt for meg. http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=271&prodid=1421

tror du kommer til å like dem, holder deg varm i sprengkulde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du plass til ullsokker og et par vanlige sokker i skoene? Gammasjer hjelper også endel for å holde varmen.

Et lite tips. Når du fryser på føttene eller på fingrene er det ikke "der det er kaldt". Den generelle kroppstemraturen er litt for lav grunnet tap andre plasser, gjerne på hode eller hals.

Da gjør kroppen litt omprioriteringer på blodstrømmen for å holde viktige plasser varme, hender og føtter er lavprioritet. Så disse blir først "ofret".

Når jeg fryser på føtter eller fingre, tar jeg en sjekk av lue, hals osv..

Motsatt kan du ventilere med å ta av kun lue, hvis det er varmt. Jakke trengs skjelden å tas av...

Mulig du er godt kledd :-) Uansett kan du gjerne kjøpe skikkelige såler i skoen, det hjelper litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berghaus extrem-gamasjer gir et ekstra isolasjonslag utenpå. Et strev å montere dem, men et ekstra lag utenpå hele veien rundt gjør at vanlige fjellsko primært for sommerbruk kan utvides til loffing på kalde høstdager og også om det er litt snø. Gamasjene kan også benyttes på skisko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viktig å holde seg varm, fikk selv frostskader på fingrene for noen år siden, etter det har jeg fort blitt kald på figrene, men det er bare å kle seg godt.

Kjøp deg sealskinz hansker, da vil du ikke fryse igjen. Det er 3-lags hansker med merinoull som innerste lag som holder deg varm, midterste laget er vanntett og vindtett men puster svært bra, og det ytterse laget er svært tøft og tåler det meste. Disse er trang sittende og gir maksimal gripe evne!

Og bare som ett tips, de selger sokker også! :) xxl fører disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berghaus extrem-gamasjer gir et ekstra isolasjonslag utenpå. Et strev å montere dem, men et ekstra lag utenpå hele veien rundt gjør at vanlige fjellsko primært for sommerbruk kan utvides til loffing på kalde høstdager og også om det er litt snø. Gamasjene kan også benyttes på skisko.

Disse gamasjene isolerer godt, nesten for godt. På kalde vinterdager legger det seg is innvendig i gamasjen, spesielt i den nederste delen som ikke slipper fuktighet inn eller ut.

Men dette er et luksusproblem, man er tørr på beina og holder varmen bra. Isen børster man rett og slett ut etter endt dag.

Jeg har limt disse gamasjene fast på skiskoene mine. Brukte de 4mnd sammenhengende, var ikke våt på føttene en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg sealskinz hansker, da vil du ikke fryse igjen. Det er 3-lags hansker med merinoull som innerste lag som holder deg varm, midterste laget er vanntett og vindtett men puster svært bra, og det ytterse laget er svært tøft og tåler det meste. Disse er trang sittende og gir maksimal gripe evne!

Og bare som ett tips, de selger sokker også! :) xxl fører disse.

mulig det er varmt nok for deg, men det er to ting som skurrer for meg her, hvis mål er å holde seg så varm som mulig: "hansker" og "tettsittende".

et par vann- og vindtette skallvotter med en tovet ullvott inni må være noe av det varmeste du får. her får man fingrene samlet, i motsetning til i hansker, noe som gjør at man mister mindre varme til omgivelsene (fingrene varmer hverandre). jeg er også av den oppfatning av at man for å holde varmen best mulig skal ha et luftlag mellom kroppen og plagget (samme prinsipp som nettingtrøye og -longs på kroppen). dette får man med gode votter (som ikke er for trange), og ikke ved et par trange hansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående flere par sokker i støvlene.

Det blir ikke nødvendigvis varmere med 3 par sokker enn 1. Stillestående luft er det som isolerer. Blir det for trangt i skoen, presser du sammen ullsokkene, og det blir lite luftporer i disse. Det kan derfor fort bli vel så kaldt med flere (for mange) par sokker.

Ellers er det et viktig poeng lenger oppe. Du må holde de store blodårene som ligger grunt under huden varme. Har du f. eks. gode pulsvarmere holder du blodet varmt til det kommer ut i fingrene, og kan ha det behagelig selv om du ikke har lange hansker på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorel og Kamik leverer meget varme sko, men stol ikke på at de holder til -40 (som de reklamerer med). Sorel føres bl.a. av Sportshuset, mens du finner Kamik hos bla. Sportsnett http://sportsnett.no/.

Det kan også hjelpe å legge et parr ekstra ullsåler ned i støvlene. Som Cereberus skriver hjelper det ikke å ha flere tykke sokker hvis det ikke er plass i støvlene. Vinterstøvlene mine er en størrelse større enn jeg bruker til vanlig. Det gir plass til ullsåle og ekstra tykke sokker. Med Yeti utapå har jeg ikke hatt problemer opp mot -25 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Yeti utapå har jeg ikke hatt problemer opp mot -25 grader.

Yeti? Er det en varm type gamasj? Er på utkikk etter flere lure måter å holde meg varm i skisko på så må nesten spørre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ut som det er en solid gamasje. jeg er veldig interessert i å vite hvordan den fungerer på sommeren på kraftige fjellstøvler i str46 (scarpa ladakh) er de mye varmere enn feks bergans og norrønas gtx gamasjer? trenger noen solide gamasjer til skog og fjell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berghaus Yeti er en heldekkende gamasj av goretex, som en drar over støvlene. Under er det fleksibel gummi. Overdelen lukkes med glidelås. Yetien er litt vanskelig å få på, men sitter godt når en har fått dem på. Jeg har hatt mine i over 20 år, og de holder fremdeles. De er opprinnelig utviklet for å passe til Scarpa SL støvler (og sikkert noen andre modeller). På Scarpane mine har jeg stått ute i elv i 5 minutter uten at jeg har blitt våt på beina. Har ikke funket like godt på andre støvler.

Jeg bruker dem nå mest vintertid på Alfa Skarvet støvler. Det hender at de løsner foran, uten at jeg synes det gjør så mye. Mange limer dem derfor fast. For det første får man en perfekt gamasj, som dekker langt opp på leggen. Har flere ganger gått i sørpe flere hundre meter uten å bli våt. Yetien gir også ekstra isolasjon.

Yetiene er mye varmere enn vanlige gamasjer, og "luftingen" er dårlig. Det begrenser bruken om sommeren. Om sommeren bruker jeg dem mest som vadere, da er det viktig at de passer rundt sålen. SL-støvlene har en egen rand de passer inn i (jeg vet ikke om det stemmer med de "nye" extrem gamasjene). Plasten under vil selvfølgelig bli mer slitt ved sommerbruk enn vinterbruk, men den tåler ekstremt mye.

www.oslosportslager.no/produkt/yeti-extrem-gamasj-6110.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yetigamasjene passer ikke på store sko.. Har du større enn 46 kan du glemme det.

Et annet tips for varme tær er rene ullsokker. Ull mister mye isolasjonsevne når det blir skittent, så ikke gå avsted i favorittsokkene som du har brukt i ukevis etter siste vask.. (jo, jeg skifter sokker daglig, men utenpåsokkene kan jeg bruke lenge.. :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å haste litt for jeg skal være med å sitte på elgpost til helga. Jeg har prøvd ullsåler nedi skoene, uten og lykkes, jeg har prøvd bare hjemstrikka ullsokker nedi sammen med ullsåler,det funket heller ikke. Jeg lurer nå på om det er noen som vet om noen som selger slike te-pose lignende greier som man kan putte inn i såler eller noen batteridrevede såler som jeg kan få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å kjøpe et par fjellsko som er et nummer større enn man vanligvis bruker. Da får man som oftest lagt inn en ekstra ullsåle, og to par ullsokker. Luft er viktig, som det blir nevnt her. Har et par til sommerbruk, og et par til vinteren. Det er stor forskjell på 20 pluss og 10 minus. Det betyr ulike støvler, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhopping, men kjøpte Alfa Skarvet skisko i fjor. Frøs ikke på skiturer i 5-10 kalde, selv under raster. Hadde da på meg tykke bridgedale sokker. Leverandør oppgir behaglig opp til -20.

I bevegelse er i allefall min erfaring at de holder til -20, selv på flere dagers telttur, og når jeg har vært sliten og sulten. Yeitiene øker til ca -25. Jeg har støvler som er et nummer "for store", bruker Sole innleggsåler + en ekstra ullsåle, samt et parr tykke kvalitetssokker. Tror støvlene vil holde enda noen minusgrader med enda tykkere sokker, men har ikke fått prøvd dem i kaldere vær enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som grensejeger har jeg brukt Yeti sommerstid på alfa bever. Et problem var at de hadde blitt litt slakke i gummien siden de opprinnelig stod på lundhagsskiskoene mine som var litt større over tærne. Brukte fellelim for å feste dem "over tåa". Gamasjene fungerte fint om sommeren. De var som panser, men pustet ikke all verden. Likevel kan jeg ikke huske dette som et problem.

De er nok laget for vinteren, for da var de konge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.