Gå til innhold
  • Bli medlem

Arcteryx verdt pengene?


larsingedude

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som har erfarning med merket Arcteryx, og kan fortelle litt sin erfaring med dette merket?

Er det ett kvalitetsmerke som kan stoles på?

Tenkte litt på å kjøpe meg en jakke

Arcteryx Alpha SV Jacket Men´s

ei bukse

Arcteryx Alpha SV Bib CZ Men´s

og ei sekk

Arcteryx Bora 95 Revised

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har ikke erfaring med noen av de spesifikke artiklene du nevner, men har (hatt) sekk, jakke og to gensere av merket, og er storfornøyd med alt sammen.

bora 95 er vel også en sekk som får veldig mye skryt. jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å kjøpe det du nevner i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Alpha SV,jakken er kjempe bra den men den har KUN 2 brystlommer av ytterlommer,og det blir i minste laget syntes jeg

O.T.Kikket på noen proshelljakker fra Peak i går og de var overaskende "mykere" i stoffet og bråket minimalt i forhold til Feks Alpha sv

Why?

Tror jeg skal gå for Peak neste gang jeg skal ha jakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den har KUN 2 brystlommer av ytterlommer,og det blir i minste laget syntes jeg

det er vel ganske normalt på denne typen jakker? jeg har ikke noe mer enn én eller to (bryst)lommer på noen av de tre jakkene jeg har i alle fall. er jo for øvrig praktisk med brystlommer, slik at ikke hoftebeltet på sekken kommer i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Alpha SV,jakken er kjempe bra den men den har KUN 2 brystlommer av ytterlommer,og det blir i minste laget syntes jeg

Det er grunnen til at jeg tenker på Norrøna Svalbard GTX Jacket i steden for Alpha SV. Den har fire lommer. Men jeg lurer på om noen har sett og prøvd jakken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at det ikke er vanlig på klatrejakker.

Se bort fra de gangen du ikke tråkker rundt med sekk så er det upraktisk med bare brystlommer.ser ganske dust ut og gatelangs eller på jobb med all driten man pleier og ha i lommen på brystet istedenfor.ser ut som du har man-boobs

En slik jakke blir også brukt til dagligbruk når været krever det,ikke bare på klatreturer eller andre turer med sekk.

Ikke noe galt med brystlommene men de kunne hivd på to vanlig lommer også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcteryx kan jeg absolutt anbefale. Siste året har jeg kjøpt følgende:

Sidewinder AR jakke

Theta SV bukse

Theata AR jakke

Accomplice jakke

Rho AR genser

Covert zip genser

Alt står til terningkast 5 eller 6. God funksjonalitet og slitestyrke, gjennomtenkte løsninger og et bra snitt. Lommeløsningen på både Theta AR og Sidewinder AR fungerer fint både med og uten sekk. Begge har 3 forholdsvis store lommer foran, hvis jeg husker riktig. Arcteryx har dessuten livstidsgaranti.

I høst kommer jeg likevel til å bytte ut skiklærne med den nye Peak Performance Heli Alpine. Stoffet er mykere, selv om det er proshell, og et par løsninger er mer tilpasset nedoverski enn Sidewinder AR jakke & Theta SV bib. Prisen på Heli Alpine er dessverre enda høyere enn det dyreste fra Arcteryx.

Skal man ha et allround-sett med klær som duger like bra året rundt, så er både Alpha og Theta ypperlige valg. Investerer man i klær som er øremerket kun en ting, f.eks nedoverski, så ville jeg valgt noe annet.

PS: Jeg selger min Sidewinder AR i str XL for LANGT under halvparten av nypris, under 1 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om arcteryx er verdt pengene? tja.. er veldig bra stash, men det finnes mye annet der ute som har 90%

av funksjonen til nesten 50% av prisen.. Men vil man ha noe av det beste så koster det ekstra.

Alpha´en er forresten stivere og mer bråkete når den er ny fordi ytterstoffet er kraftigere og mer solid.

Den blir som peaken etter en sesong. Og varer sikkert dobbelt så lenge :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er det noen som har erfarning med merket Arcteryx, og kan fortelle litt sin erfaring med dette merket?

Er det ett kvalitetsmerke som kan stoles på?

Ja, det er etter min mening et merke som kan stoles på. Jeg har selv blitt veldig glad i klærne derfra. Eneste jeg kan komme på i farta

må være at genseren jeg har, forøvrig laget i Polartec, begynner å stinke noe fortere enn andre plagg jeg har :-)

Jeg merker heller ingen kvalitetsforskjell på de kanadiskproduserte og de kinesiske og thailandskproduserte plaggene fra Arc'teryx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcteryx er uten tvil et av merkene som lager solide produkter basert på de beste materialene som er på markedet. Det virker også som de har god kvalitetskontroll. En ser sjeldent at noen klager på kvaliteten.

Jeg er mer skeptisk til funksjonaliteten på mange av Arcteryx produkter. Arcteryx har lenge vært ledende når det gjelder design. De har vektlagt utseende, etter min mening så sterkt at det har gått utover funksjonalitet. De har vektlagg at plagg skal se sexy ut, både på kvinne- og mannsmodeller. Det har ført til at mange modeller, spesielt jakker, er for korte og for lite romslige. De har dyrket minimalismen, og er ledende når det gjelder lettvektsmodeller.

Jeg har bl.a. Sigma SV jakka. Sportsnett omtaler den på følgende måte:Gromjakke fra Arcteryx. Varm, vindtett og vannavissende jakke med meget gode pustegenskaper. Justerbar hette med liten brem. Jakka har selvsagt sømløse skuldre, formsydde albuer og ''no lift'' konstruksjon som gjør at den ikke sklir opp over magen. Lufting under armene. Sigma SV er forholdsvis lang, og har ekstra langt ryggstykke.

Sannheten er at jakka er alt for kort til å brukes på seriøse turer. Du må bruke bib for å holde varmen fordi den er alt for kort. Sigma er blant de lengste softshelljakkene Arcteryx har.

Arcteryx har selvfølgelig mange fine modeller som egner seg for sitt bruk, men mangler mye av segmentet av mer tradisjonelle jakker som er romslige, har heldekkende hette, er lange, har mange lommer, klaff over glidelås osv - jakker som egner seg på lange, krevende turer. Heldigvis har både Bergans og Norrøna kommet med nye modeller som dekker dette behovet.

Alpha jakka som trådstarter nevner er vel blant de bedre jakkene Arcteryx lager ut fra kriteriene jeg har vektlagt ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.