Gå til innhold
  • Bli medlem

Norrøna Svalbard GTX Jacket


Fiskern

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal gå til anskaffelse av ny GTX-jakke. Har kikket på mye av det som anbefales på nettet her. For noen dager siden fikk jeg se bilde av helt ny Norrønajakke - Svalbard GTX.

Noen som har tatt den nøyere i øyesyn, kjøpt, prøvd etc?? Hva tror dere? Går den forran Arcteryx Alpha m.flere? Prismessig er det jo samme nivå.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er Norrøna svalbard ekspedisjonsjakken du tenker på, så er det stor forskjell.

Arc'teryx Alfa SV er en klatrejakke. Kort i livet, ekstra lange armer. Svalbard er en stor modell, rekker ned over rompa, er mer for turer med bakkekontakt. Skal du ha turjakke, bruk i skog, fjell og ikke så mye i selen, så anbefaler jeg Arc'teryx Theta AR, eller i SV hvis du vil ha den forsterket i alle ledd. AR er fordterket i rumpe, skuldre og under armer. En perfekt jakke.

Tierra Prime er også en jakke jeg vil anbefale. Noe billigere, ikke så kraftig, men ogsp i Pro-shell. Gå opp en str hvis du skal bruke den til tur. Luftingen er veldig god, så det er ingen problem.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har vært og sett på og prøvd Svalbard GTX. Det er riktig som det sies over, det er en parka, utviklet av Børge Ousland. Den er således lang og veier ca 800 gram. Arcteryx Theta AR er mye kortere, og veier bare ca 545 gram. De to er med andre ord ikke helt sammenligbar. Jeg har en gammel modell Theta AR i vanlig XCR (ca 5 år). kanonjakke som ikke har vært spart på. Utrolig slitesterkt plagg. Har imidlertid veldig lyst til å prøve Norrøna Svalbard, det så ut til å være mange fine og gjennomtenkte løsninger på den. Og så har jeg alltid hatt lyst på et ordentlig langt skallplagg. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra! Som sagt. Skal man være på bakken, så er store skalplagg behaglig. Bare husk: Du kan ikke ha Gore-tex skalljakke som du ville hatt ei bomul-jakke. Dette har jo med kroppen evne til å føre fuktighet ut av jakken. Blir jakken for stor, vil mye av det overtrykket på innsiden av jakken avta, og du vil sitte med våt jakke på innsiden. Alt er relativt, og det viktigste uansett at du liker å bruke det.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg også på denne, jeg er 2 meter lang...... Hvor mesteparten av høyden sitter i overkroppen :D

Opplever at de fleste jakkene er i korteste laget for min lange rygg, har tenkt meg en av de nærmeste dagene innom for å handle denne.

Rapport kommer !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei den har nok ikke riktig samme pustende egenskapene som en bomullsanorakk. Jeg har lang, og tildels god erfaring med Norrønas bomullsprodukter i kaldt, tørt vær. Har imidlertid angret enkelte turer at jeg har valgt anojakken og buksa. Dersom det virkelig blåser opp har bomull sine begrensninger. Jeg synes vindtettheten er for dårlig i sterk vind. Det kan derfor bli veldig kaldt i bomullsplagg under sånne forhold. Vi snakker her om pulkturer i Nord-Norge, november - april. Goretex derimot er helt vindtett, og sånn sett mye bedre selv, om pusteegenskapene er litt dårligere. Dessuten er man mye bedre rustet med goretexklær hvis det skulle bli våte forhold. Har nok egentlig bestemt meg for å kjøpe Svalbardjakken, tror jeg henter den allerede i ettermiddag. Ingenting å nøle med. :)

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var Norrønaparkaen i hus gitt. :) I morgen skal den med på 4 dagers tur etter fjellrypa på ski i svært vinterlige fjell i Nordland etter årstiden. Ser ut til at det er sjanse for at det slår om og blir litt mildere mot helga, det passer fint, gleder meg til å ta den i bruk. :D

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Der var Norrønaparkaen i hus gitt. 8) I morgen skal den med på 4 dagers tur etter fjellrypa på ski i svært vinterlige fjell i Nordland etter årstiden. Ser ut til at det er sjanse for at det slår om og blir litt mildere mot helga, det passer fint, gleder meg til å ta den i bruk. :D

Jens

Rapport?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt den endel på rypejakt i regn, sludd og snø, samt forrige helg i stiv kuling,storm i kastene. Kanonjakke som forventet. Selvfølgelig helt vind og vanntett. Mange praktiske løsner. Store klaffer på lommene som kan opereres med votter på. Også lett å ta opp glidelåsene under armene med votter på. Ellers er stoffet overraskende mykt. Meget god hette som jeg har satt pels på. Lang og god, og beskytter mot uvær på en annen måte enn tettsittende skalljakker, f. eks Arcteryx Theta AR som jeg har brukt i mange år. Arcteryxen er god den, men denne er lunere i vind og snø. Hovedsaklig fordi den er mye lengre, samt ikke så tettsittende. Kort sagt jævlig godt fornøyd så langt, så får vi se til vinteren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Norrøna Svalbard GTX Jacket har jeg nå hatt i eie i vel ett år, og har vært gjennomgående godt fornøyd med snittet og egenskapende generelt.

Dog erfarer jeg nå at jakken har en svakhet i front der vann trenger inn ved regnvær over en times varighet, lommene er heller ikke tette - ved flere anledninger har hanskene jeg har stukket i lommene vært gjennomtrukne av vann når det var behov for dem. Og som om ikke dette var nok, den lekker "all-over" etter et par timer. Lue, bøff, ullskjorte er alt så bløtt som om det er tatt rett fra vaskemaskinen. Så dette er ikke bra, sett i forhold til hva denne jakken skal "håndtere" av vær, samt prisen.

Andre som har erfaringer av lignende karakter med jakken? Hvilke skalljakker i dette sjiktet kan man egentlig "tro" på?

Bekymringsmelding/reklamasjon er selvsagt sendt Norrøna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke de problemene du beskriver med min jakke. Har riktignok ikke brukt den særlig i regnvær, ettersom jeg bruker andre skalljakker når det er forholdsvis varmt i været. Har imidlertid vært på jakt et par tre ganger i ganske våte forhold, regn og sludd, og jakken var som forventet helt tett. Utrolig gode pusteegenskaper har den også, til å være goretex. Dette gjør den godt egnet også når det er mange kuldegrader. Har prøvd endel goretexjakker opp gjennom årene, og denne er av de aller beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Svalbard dri3 i august, og jeg er fornøyd. I følge en selger skal dri3 være litt mindre vanntett, men puste litt bedre enn gtx.

Konstruksjonsmessig er jakka genial: romslig og langt snitt, fine lommer og bra hette.

Prisen var vel hovedgrunnen til at jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.