Gå til innhold
  • Bli medlem

optimus 111


Gjest giancoli

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpt meg brenneren optimus 111. Kjøpte den på ebay. Det er bare brenneren uten tank og kasse. Tenkte jeg skulle sette den inn i et trangia kokesett og få en KAP artic til en billig penge. Men den firkantede skrua man skal vri på for å justere styrken er helt deformert. Går det ann å kjøpe en ny slik å sette inn? I tillegg er toppdelen liksom skjeiv. Den går ikke vinkelrett ut fra de vertikale rørene. Tviler på at den skal være slik, tror dere det er mulig å bøye den rett eller brekker jeg den bare i stykker. Har selvsagt klaget til selger, men er vel prisen man må betale for å handle på ebay....

Bor i trondheim, vet noen om det finnes utsalg av forsvarsmatriell her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei!

Kjøpt meg brenneren optimus 111. Kjøpte den på ebay. Det er bare brenneren uten tank og kasse. Tenkte jeg skulle sette den inn i et trangia kokesett og få en KAP artic til en billig penge. Men den firkantede skrua man skal vri på for å justere styrken er helt deformert. Går det ann å kjøpe en ny slik å sette inn? I tillegg er toppdelen liksom skjeiv. Den går ikke vinkelrett ut fra de vertikale rørene. Tviler på at den skal være slik, tror dere det er mulig å bøye den rett eller brekker jeg den bare i stykker. Har selvsagt klaget til selger, men er vel prisen man må betale for å handle på ebay....

Bor i trondheim, vet noen om det finnes utsalg av forsvarsmatriell her?

Du har blitt lurt...... Gå å kjøp deg en multifuelbrenner til stormkjøkkenet, og du vil spare deg mye arbeid, penger og dårlige opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en bråkebrenner du har skaffa, eller T brenner?

Uansett skal rørene være rette.

Varm opp og bøy forsiktig.

Skruen (spindel) er mulig å få tak i hos de fleste sports/turbutikker, Uniflamesupply, forsvarsbrukt og hos Finn Hjelmerud.

I tillegg trenger du slange, overgang til slange, pumpe og monteringssats for trangia.

Jeg har laga meg Kaptimus selv.

Fungerer udmerket.

Det finnes en fyr på ebay som selger monteringsblikk for Trangia, samt overgang til Primuskobling og til Novakobling.

Søk og du vil finne (gammelt jungelord)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest giancoli

Ser litt lysere på det i dag. Bøyde brenneren rett i går kveld. Det gikk, til min store overaskelse. Tok å polerte den skinnende blank med dremmelen (bråkte fært så studente på andre siden av veggen lurer vel på hva jeg driver med). Nå mangler det bare å bytte denne justeringsskruen. Han jeg kjøpte den av lovte å sende meg en ny uten ekstra kostnader. Pumpe og slange har jeg, tar fra min Primus Himalaya multifuel. Har troa på at dette blir en skikkelig bra brenner med høy effekt og godt vindskydd. Nå gjennstår det bare og kjøpe seg et trangia kokesett. Bestilte 27 serien fra oslosportslager, men sendte den umiddelbart tilbake når jeg så størrelsen. Så ut som et leke kokesett. Skjønner meg ikke på disse minigrytene, man sparer ikke så mye vekt. Så nå må jeg altså bestille et nytt. Har bestemt meg for 25-8, dvs stort sett med duossal gryter og panne. Disse har stål på innsiden, litt tyngre, men mer slitesterkt. Aluminium er ikke helt bra for helsa heller har jeg lest.

Tenkte jeg skulle prøve meg på jernvaren og clas ohlsson for å få tak i denne koblingen mellom tank og slange. Det ideele ville vært og gjenget opp tankrøret, men det er litt for tykt. Må ha en mellomkobling uansett.

Montering av brenner finner jeg ut av. Surfa litt på nettet og fant et bilde av en slik monteringssak. Lastet bilde inn i et fotobehandlingsprogram. Deretter fiksa jeg perspektivet så en ser den rett ovenfra. Nå må jeg bare finne riktig målestokk så kan jeg printe det ut å lime det på en aluminiums eller stålplate. (Er vel best med stål)

Så er det bare å gå løs med dremmelen med ei kappeskive og diverse freser.

Dette kan bli bra!

Neste prosjekt er å lage meg ei parafinlykt(med glødenett) som jeg monterer på brenneren. Sånn at man ikke bærer på to tanker osv. Har aldri sett dette før, men hadde vært kult å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest giancoli
Er det en bråkebrenner du har skaffa, eller T brenner?

Uansett skal rørene være rette.

Varm opp og bøy forsiktig.

Skruen (spindel) er mulig å få tak i hos de fleste sports/turbutikker, Uniflamesupply, forsvarsbrukt og hos Finn Hjelmerud.

I tillegg trenger du slange, overgang til slange, pumpe og monteringssats for trangia.

Jeg har laga meg Kaptimus selv.

Fungerer udmerket.

Det finnes en fyr på ebay som selger monteringsblikk for Trangia, samt overgang til Primuskobling og til Novakobling.

Søk og du vil finne (gammelt jungelord)

Er forresten en stillebrenner, har mest sansen for denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du snakker om rør på brennern, er det mest sannsynlig 111T

Jeg har også brukt Homalaya (111C) som utgangspunkt.

Pumpa til Himalaya er jo bra sak.

Kjøpte meg en sånn overgang og alubit fra E-bay.

Ser bra ut, og fungerer bra.

OBS

Brukte stillebrennere kan ha vært utsatt for "underburn"

På norsk betyr det at det har tatt fyr mellom dysa og brennern.

If so....

må yttre og muligens indre brennerskall skiftes.

Får du problemer med å skaffe spindel, så send meg en e-post

Jeg har noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest giancoli
Siden du snakker om rør på brennern, er det mest sannsynlig 111T

Jeg har også brukt Homalaya (111C) som utgangspunkt.

Pumpa til Himalaya er jo bra sak.

Kjøpte meg en sånn overgang og alubit fra E-bay.

Ser bra ut, og fungerer bra.

OBS

Brukte stillebrennere kan ha vært utsatt for "underburn"

På norsk betyr det at det har tatt fyr mellom dysa og brennern.

If so....

må yttre og muligens indre brennerskall skiftes.

Får du problemer med å skaffe spindel, så send meg en e-post

Jeg har noen.

Har vært litt rundt i diverse butikker nå, men har innsett at ingen har denne overgangskoblingen. Det er en han-han med diametre ca. 7mm og 13mm jeg trenger. Noen som vet hvor jeg kan få tak i en slik. Vanskelig å finne på ebay når en ikke vet hva dette heter. Dette er altså bindeleddet mellom brenner og slange.

Skjønte ikke hva du mente med "underburn" og brennerskall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest giancoli
Ta en kikk her, kanskje du finner noen som kan skaffe.

http://kotisivu.dnainternet.net/luontola/ultimate/index_eng.htm

dsk

Har sett denne her, men ser ut til at de er ute av produksjon. Mulig de får inn igjen. Har sendt en mail dit, men svaret uteblir. Ser noen kapper av røret og sveiser på en gjenget stump, har ikke sveiseapperat, men finner jeg en "stump" som kan puttes inni eller utenpå for deretter å sveises fast på et verksted, er dette den beste løsninga tror jeg. Mest praktisk hadde uansett vært å finne en slik overgang. Tror det heter "reducer, double male" eller noe på fagspråket. Overraskende vanskelig sak å finne.

Det å feste selve brenneren til trangian er mye lettere. Dette er også mindre kritisk, det må tross alt være helt tett mellom tank og brenner ellers er det fare på fære.

Finner nok ut av det og har ikke noe hastverk, men når man først har begynnt på noe er det irriterende å stå fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.