Gå til innhold
  • Bli medlem

Dun vs Synthetisk


Thomas.

Anbefalte innlegg

Annonse

Fordelen med dun:

Mer varme ved lavere vekt.

Føles litt luftig når du bruker posen ved varmere temperaturen. Dette gjelder for en 3-sesongerpose, kanskje er det mindre aktuelt ved en vinterpose.

Ulempen med dun:

Varmer ikke når den har blitt fuktig.

Siden du ligger på blir presset sammen og gir ingen varme.

Du bør vurdere hva som er viktigst for deg: lav vekt eller risiko for at posen blir fuktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tror at våt fiber isolerer bedre enn det gjør, og at dun kollapser helt. Ifølge Polarguard er deres fiber 28% varmere enn våt dun http://www.polarguard.com/3d.htm - ikke akkurat oppsiktsvekkende mye. Jeg tipper de har valgt den vannmengden som gir størst forskjell mellom dun og fiber. Legg merke til hvor mye av isolasjonenen begge posenen mister. Jeg antar også at de "bestilte forskerne" ikke har benyttet den aller beste dunen på markedet.

Jeg ville lagt vekt på å finne en vintersovepose med et godt yttertrekk, med god vannmotstand som samtidig "puster" godt uavhengig om du velger syntetisk eller dun. Et relativt kraftig trekk beholder "loften" på posen og gir god beskyttelse.

Viktigste grunn til å velge syntetisk (annet enn pris) er hvis du bruker den mye ved bål og utafor teltet, der faren for å rive opp posen er større. Dun "flyr" bedre enn fiber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med dun:

Varmer ikke når den har blitt fuktig.

Siden du ligger på blir presset sammen og gir ingen varme.

Du bør vurdere hva som er viktigst for deg: lav vekt eller risiko for at posen blir fuktig.

Min dunpose er vanntett med mindre jeg ligger i en vanndam. De fleste mer påkostede dunposer i dag er relativt vanntette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og en "vanntett" pose tørker MYE seinere, når den først har blitt våt... om man postulerer at man klarer å ha det relativt tørt inne i teltet, samtidig som man kan pakke soveposen i en vanntett pose når man går, så er kanskje det beste alternativet en syntetisk pose uten vanntett ytterstoff, som du f eks sprayimpregnerer i fotenden (den som for meg er erfaringsmessig mest vannutsatt...). den vil i større grad slippe ut fuktigheten du utsondrer i løpet av natta, enn om det ligger ei dampsperre ytterst og samler opp vannet som prøver å komem ut... dette vil jo forøvrig være ren og skjær dumskap i en snøhule som ikkje er formet av eksperter... det er mye å tenke på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.