Gå til innhold
  • Bli medlem

Har vinteren kommet for godt på høyfjellet?


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Ja,ja...nå ser jeg snøen har lagt seg skikkelig ved Sognefjellshytta og faktisk helt ned til Fondsbu. Trist, men det måtte vel bare skje! Tøft for oss toppsamlere nå. Likevel, jeg håper nå på mildere vær igjen slik at jeg kan få tatt meg en tur til fots før skiene må fram!

http://www.skjolden.com/sommarski/webcam/bilde1.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen fare. En dag eller to med plussgrader, så smelter det meste. Det er enda tidlig på høsten, så det kommer sikkert mildere perioder. "Erfarne fjellfolk" gikk Urdadalsryggen lørdag og det var angivelig nesten ingen snø. Det som kommer nå blåser av toppene og ryggen. :wink:

Ikke pakk bort fjellstøvlene enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vinteren har kommet for godt i storfjellet så håper jeg jo på en parallellopplevelse til fjorårets høydepunkt, toppovernattinga på Gravdalstind fra 31.oktober til 1.november. Spesielt det å komme ut av teltet og få en rein og kritthvit tindeverden i perfekt vær slengt i ansiktet, det var sterk kost :lol: Etterhvert starta soloppgangen og satte fyr på hele greia. Fantastisk! Jeg hadde mange flotte toppturer i 2008, men den natta og morran på Gravdalstind tok nok prisen, makan!!! :lol: Måtte det gjenta seg på en ny topp i år...

Det som er så forbaska med høsten er at det stort sett bare er nedbør og/eller gråvær. Ingenting er som en perfekt høstdag med høstfarger og reine snøtinder under en plettfri skarp blå himmel, men de dagene er så i mindretall at høsten ikke kan konkurrere med våren som interessant årstid for toppturer.

Men uansett så skal det ikke mye til før det smelter endel snø. Har noen flotte toppturminner fra midten av oktober for både 3 og 4 år siden, og da var det bare nysnø fra rundt 2000 moh, ellers stort sett bart. Det kan jo bli sånn i år også, men tendensen fra i fjor betyr kanskje det motsatte. Uansett så gleder jeg meg, det viktigste er at det kommer en ny godværsperiode som den i midten av september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.