Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde på randoski


Galeknut

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å anskaffe meg randoutstyr til vinteren og håper på kontruktive innspill fra brukere her på tråden. Litt på valg av utstyr, men spesielt skilengde. Jeg leser og hører til dels motstridende råd rundt dette. Alt fra minimum kroppslengde til at ski bør være ca 15 cm kortere. Jeg har bestemt meg for at jeg vi prioritere gåvennlig utstyr. Dvs lett i vekt og komfort. Jeg er 186 cm høy og 105 kg. Utstyret vil bli brukt på toppturer og kanskje litt på turer i kupert vestlandsterreng.

Har tenkt å gå for Dynafit bindinger. Av ski har jeg sett på ett par G3 Ace som butikken har igjen i 177 og 184 hvis jeg husker riktig. Jeg så meg ut de på 177, men ekspeditøren i butikken frarådet meg sterkt å kjøpe noe under den på 184. Argumenter er at det vil gå utover flyteevne (i løssnø antar jeg) og stabilitet på nedoverturen.

Blant venner og kjente, som jeg tror er godt oppdatert på området, sier at utviklingen av randoutstyr går i retning av kortere ski og at 184 blir for langt.

Gjerne innspill på støvler også til denne typen utstyr. Normal til bred lest.

Noen synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På en så smal ski ville jeg ha valgt 184. Bruker selv kroppshøyde.

Eller en noe bredere ski, G3 Saint. Også under kategorien lett utstyr. Denne vil flyte bedre i løssnø. Men ikke så bred at det er noe plunder med kanting med "lette" støvler. Også kroppshøyde.

Jeg bruker Scarpa F3 støvel. Passer bra til lett toppturutstyr. Meget gode oppoveregenskaper uten at det går for mye utover nedoveregenskapene. Men, støvelen er smal. Jeg bruker kun en meget tynn ullsokk. Dette må du iallefall prøve selv!

Dynafit er lett og perfekt til toppturer.

Feller som dekker hele skia i bredden. G3 har gode feller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smalere ski er enklere å kante og å kjøre på hardt terreng, og trenger ikke like sterk binding som en bredere ski. En lengere ski er mer stabil ved brattere bakke og høyere hastighet og gir en viss flyt. Brede ski flyter bedre. Det hele avhenger av hvordan du kjører og hvordan føret er... Jeg er 170 og har et par ski på 170 som er relativt smale, og et på 184 som er ganske brede, begge til rando. Hver av skiene har sine dager kan man si, og av og til er det vanskelig å velge ski. Og ja, de største skiene er av og til ikke store nok. Nå liker jeg å kunne kjøre fort da :D

Har du god teknikk klarer du å svinge lengere ski, men det blir mer slitsomt. Kjører du skog kan du ofte oppleve å falle fordi skien ikke responderer raskt nok. Hvor lang ski tør du egentlig å kjøre på? Hvis du har kjørt alpint før, så har du nok en formening. Hvis ikke anbefaler jeg at du prøver før du går for rando...

Lykke til i utstyrsjungelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du vil prioritere lett utstyr tilsier en kortere ski.

Vekten din tilsier en lengre ski.

Selv er jeg omtrent på din vekt, litt kortere og har ski på 193 og 197.

Disse er veldig morsomme i utforbakkene, men et helvete i motbakkene.

Vet ikke hvor mye du har kjørt på ski i det siste, og ingenting om din kjørestil.

Men hvis du ikke er av de som setter fart aller høyest kan du nok finne mye morsomt på 180 eller rett over.

Kortere ski er mer lettsvingte, morsommere i kortsvinger og ikke minst lettere å dra med seg oppover.

Lengre ski er bedre i høy fart og kjempegøy når du har god plass, men som nevnt, ikke så stas oppover...

Alt blir en prioritering, men iom at du planlegger å gå for dynafit regner jeg med at du ikke er av de mest aggressive kjørerne.

Anbefalingen (som er gjort på meget tynt grunnlag)blir derfor en ski på 180+, kanskje 85-100mm på midten.

Det finnes masse å velge mellom.

Når det gjelder bindinger er dynfit topp, men med din vekt blir det for spinkelt hvis du er en aggressiv kjører som liker å dra på og hoppe litt.

Hvis du ikke kjører så hardt er det bare gå for den. Vil nok da anbefale deg å gå for ft12 som har litt kraftigere fjær enn de andre.

Har kjørt litt på dynafit, og den er utmerket å kjøre på, så lenge helen sitter fast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bindinger er dynfit topp, men med din vekt blir det for spinkelt hvis du er en aggressiv kjører som liker å dra på og hoppe litt.

Hvis du ikke kjører så hardt er det bare gå for den. Vil nok da anbefale deg å gå for ft12 som har litt kraftigere fjær enn de andre.

Jeg tror dette avhenger veldig av om skien er laget for dynafit eller ikke. Jeg tør påstå at en ski som Manaslu, med innlagt titanplate og mekaniske skruer for bindingsmontering er like stabile som hvilke som helst andre rando-bindinger. Det fins uansett ingen gode alternativer hvis målet er å ha en behagelig tur begge veier (noe en aktiv kjører uansett ikke prioriterer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforså meg rett her.

Dynafit er en kjempestabil og god binding å kjøre på.

Problemet er at når man veier rundt 100k så løser i alle fall st10 ut for fort.

Eller for å si det på en annen måte, jeg har dessverre sluttet å bruke dynafit.

Mulig jeg kunne klart meg med ft12, men duke er også en fin binding, bare ikke så moro i oppoverbakker.

Dette kan ha noe med ski å gjøre, feks vil en bredere ski føre til mer press på bindingen sideveis.

At titanalplate og ferdiglagde hull for maskinskruer skal ha noe å si for hvor fort en binding løser ut kan jeg vanskelig se for meg, men det er mulig jeg tar feil.

At det kan ha noe å si for stabiliteten er mulig, men her er dynafit som du sier uansett mye bedre enn andre aktuelle bindinger.

Enig i at dynafit er det beste valget når man legger en del vekt på motbakkene, men jeg ville da som nevnt anbefalt ft12 fremfor st10 eller noen av "racingversjonene" med din 10.

Forøvrig gleder jeg meg til dynafit kommer med din16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for informative innspill. Det ER virkelig en utstyrsjungel. Jeg går nok for 184 cm lengde og G3 Ace ski, eventuelt Völkl Snowwolf som de også har inne, og Dymafit ft 12 bindinger. Mht støvler vil jeg prøve forskjellige modeller på føttene før jeg bestemmer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som et fornuftig valg.

Et tips kan være å vente med å montere bindingene til du har kjøpt deg støvel.

Dynafit er noe drit å montere, og det er ikke veldig store justeringsmuligheter.

De forskjellige støvlene kan variere ganske mye i utvendig størrelse, og bl.a. scarpa har frontfestet noe lengre bak enn de andre.

Dette gjør at det blir litt forskjell på hvordan bindingen bør monteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå er det bare å la butikken gjøre resten av jobben så står du plutselig ved foten av et fjell ;) Høres ut som flotte ski du har funnet deg, passer nok bra i norske snøforhold. Bare et lite tips helt på slutten, mest til orientering: Det fins et bindingsystem til telemark som heter NTN. På dette går det ann å sette en fast hel i tillegg, og da kan du i praksis velge om du står telemark eller alpint ned igjen. Kanhende skoene passer bedre, er bedre å gå med, og at bindingen er mer stabil enn en ordinær dynafit-binding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.