Gå til innhold
  • Bli medlem

Gjedde


StianT

Anbefalte innlegg

Hallo.

Etter skolen i dag så var det høstferie, og jeg benyttet første anledning til å ta meg en fisketur oppi et skogstjern. Jeg brukte spinner(svart og gul) og da jeg hadde sveiva spinneren nesten inn, så så jeg en diger gjedde (40-50 cm) som fulgte etter spinneren. Jeg ble litt redd og sveiva spinneren over land. Men gjedda var fortsatt på grunna, og det var da jeg egentig så at det var en gjedde. Hadde jeg ikke blitt så redd, så hadde jeg latt spinneren vært nede i vannet, og da hadde kanskje gjedda biti på. Men problemet mitt er at jeg ikke veit hva jeg skal gjøre dersom jeg får gjedde på kroken. Å slippe den uti igjen er uaktuelt fordi da må jeg rote nedi kjeften på'n, og da er det ikke sikkert at jeg har alle fingrene mine. Så er det noen med god gjeddeerfaring som kan gi meg litt gjeddetips der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjedda har over 2000 tenner og er vendt "innover" og er rimelig skarpe...har stiftet bekjentskap med de flere ganger.. :shock: Skaff deg en fjærbelastet "kjeftåpner". En seriøs sportsbutikk har dette. En krokløser finnes også og da får du ut sluken/spinneren uten å stifte bekjentskap med denne krokodillekjeften. Et godt tak over nakken og disse tingene tilgjengelig....så kan kanskje gjedda få vokse seg enda større!!! :lol: I mine "gamle dager" som gjeddefisker tok jeg et grep som er "sadistisk",-nemlig å stikke tommel og pekefinger i øynene på gjedda.... :shock: Du får et godt grep da, men dette er IKKE spesielt humant....og gjedda er vel ikke egnet til å settes ut igjen da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på en stålfortom, en liten wobbler, finn deg så en vik med siv og fisk langs sivkanten. Gjedda biter på alt, og er i tillegg sterk, så den er morsom å fiske! :shock:

Hvis du virkelig ikke vil bli bitt, så kan du ha en håv klar til å plukke den opp. Smell den godt i skallen ett par ganger med en kubbe, eller no, så kan du med kniven kutte av hodet og fjerne wobbleren med ro.. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjedda har over 2000 tenner og er vendt "innover" og er rimelig skarpe...har stiftet bekjentskap med de flere ganger.. :shock: Skaff deg en fjærbelastet "kjeftåpner". En seriøs sportsbutikk har dette. En krokløser finnes også og da får du ut sluken/spinneren uten å stifte bekjentskap med denne krokodillekjeften. Et godt tak over nakken og disse tingene tilgjengelig....så kan kanskje gjedda få vokse seg enda større!!! :lol: I mine "gamle dager" som gjeddefisker tok jeg et grep som er "sadistisk",-nemlig å stikke tommel og pekefinger i øynene på gjedda.... :shock: Du får et godt grep da, men dette er IKKE spesielt humant....og gjedda er vel ikke egnet til å settes ut igjen da..

Det e da ikke nå vits å sette ut gjedda igjen!

Hørte snakk om at gjedder over 2 kg. hadde fortært 100 kg. fisk for hver egen kg. Altså en gjedde på 5 kg. har spist 500 kg fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vann der man har en ok ørretbestand og også gjedde,- skal man selvfølgelig IKKE slippe ut gjedda igjen. I vann der vi har hvitfisk og spesielt abbor synes jeg det er helt greit å sette ut gjedda igjen dersom du ikke skal ha den til mat. Som du selv nevner konsumerer jo gjedda en anseelig mengde fisk. Jeg fisket en gang på Hillestadvannet i Vestfold,- og fikk der ei gjedde på 7 kg på isen og denne hadde faktisk 22 abborer i tarm/mage! :shock: Færre gjedder....enda mer småfallen abbor!

En annen ting man ikke må undervurdere er at enkelte fiskere er SÆRS interesserte i gjeddefiske og vi skal ikke gradere hva som er den "beste" sportsfisken. Selv ville jeg ha sett gjedda "dit pepper´n gror", men jeg vet at mange elsker gjeddefisket mer enn ørreten. Dem om det... :shock: Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fiska endel gjedde i Åkersvika hjemme ved Hamar opp igjennom åra. Som nevnt tar gjedda på alt mulig bare du klarer å terge den :shock: . Er den sulten så er det enda enklere :lol: Men noen tips skal du få;

Utstyr; gjeddefortom, eller grov sene (0,50-0,60mm) som fortom. Sistnevnte er mindre slitesterk, men mer bevegelig

Agn; hva som helst! Men noen flytewobblere (rød/hvit er tradisjonelt bra), store sluker med stor overflate (bedre bæreevne i vann slik at du kan fiske den sakte ift f.eks. en sildesluk), store spinnere, dassmort e.l. hvitfisk som agn/meite, og sist men ikke minst streamere. Fluefiske etter gjedde er utrolig morsomt og spennende. Kunne skrevet flere sider om div aspekter rundt dette :D

Stang/snelle; det meste av haspelutstyr går greit. Viktig er det at stanga tåler de kastevektene du vil ha på slukene dine. En grei tommelfingerregel er å se på ørret-/åbborutstyret sitt og gå 1 opp i dimensjon for gjedda.

Og hva når du har fått ei på kroken og skal lande den? Skal du 1, spise den eller 2, sette den tilbake? Det er opp til deg egentlig. Men skal du sette den tilbake så anbefales det å ta den i naken akkurat der gjellene begynner bak hodet. Ellers kan du ta med ei stoooore laksehåv eller havhåv. Det er nok det met humane. Ei lang tang er obligatorisk for å ta ut kroken. En kjeftåpner er også et fint hjelpemiddel. En annen måte å få opp gjedda på er å stikke neven i kjeften og vente på at den biter, og deretter dra den rett opp :shock: . Kødder, men det funker.

Hvor skal du fiske? Se på vær og vind. Fisk alltid i motvind. Gjedda lever av mindre fisk, som igjen lever av insekter osv som blåses med vinden. Siv kanter er ofte bra steder. Det samme er dypere renner hvis vannet er varmt. Det er mye bra lesestoff rundt gjeddefiske der ute. Vår egen Pierre Aker er både en dyktig fisker og en god skribent.

Skitt fiske! Og husk kamera og vekt 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for lange og gode råd. Jeg tror ikke jeg kommer til å jobbe så mye for å slippe gjedda ut igjen, men heller kjøpe meg en stålfortom slik at gjedda ikke stikker av med agnet, for deretter å kverke den på en eller annen måte hvor jeg ikke setter fingrene mine i fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje 88, eller muligens 90, men jeg har vanskelig for å tro at noen har 89 tenner. Blir liksom ingen symetri?

Hehe.. Symmetri er vel ikke det første man tenker på når man ser inn i en gjeddekjeft. Stygge er de uansett, men en undervurdert matfisk. Prøv noen stykker i ABU-røken. Det er digg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.