Gå til innhold
  • Bli medlem

Sikkerhet og risikovurdering ved padling i kalde fjellvann


Andreas

Anbefalte innlegg

Hadde vært interessant å høre hva folk har av sikkerhetstips og tanker rundt risikovurdering ved padling i kalde fjellvann. Tenker da på steder som Femunden, Rogen, Hardangervidda o.l. hvor det gjerne er vind, bølger og 10-12 grader i vannet.

Selv vurderer jeg alltid vindstyrke og retning (både i forhold hvordan bølgene treffer kanoen og hvor man vil drive ved velt), bølgehøyde og type, samt avstand til land. Videre passer jeg alltid på å sikre god oppdrift ved å bruke vanntette pakksekker e.l. som er surret godt. I tillegg prøver jeg også å alltid ha noen av de viktigste eiendelene som kart, kniv, mobil osv. på meg.

Tror nok de fleste er enige om at dette er noen av de viktigste faktorene som bør vurderes, men er interessert i å høre litt hva folk har som tommelfinger-regler og selvfølgelig om andre ting vurderes.

Hvor høye bølger padler dere i?

Surrer dere alltid sekker o.l?

Ville dere prøvd å svømme i land eller holdt dere ved kanoen i ulike tilfeller?

Er det noen forhold der dere kan vurdere å padle, men kun nærme land?

Osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker nok mye på samme måte som deg. I utgangspunktet er jeg skeptisk til å padle på steder som er såpass langt fra land at jeg ikke vil klare å svømme inn. Spesielt hvis det er langt fra folk og få muligheter til å få hjelp. I godt vær kan jeg imidlertid ta sjansen hvis forholda tilsier det. På fjellet hvor det raskt kan blåse opp dropper jeg det. Å krysse Femunden i kano ville jeg tenkt meg om noen ganger før jeg gjorde. Hvis jeg skulle gjort det ville jeg tatt turen grytidlig på morgenen når det vanligvis er vindstille. Når jeg padler med elever i jobbsammenheng ( er lærer på folkehøgskole) legger jeg alltid opp turen slik at det er mulig å komme seg til land.

Surring av bagasje er det slett ikke alltid jeg bryr meg med. Spørs på forholda. Jeg passer imidlertid på å ha få kolli. Masse løse gjenstander flytende rundt er ikke noe særlig. Vanntett pakking er en selvfølge på alt som ikke bør bli vått.

Bekledning er også viktig. Forsommer og sol og varmt i lufta, men iskaldt vann kan være ei stygg felle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke kano; men finnes det ingen gode metoder for å drive egenredning / kameratredning midtfjords med kano?
Ingen gode metoder, annet enn øsing, som tar lang tid. Kanoredning gjøres typisk med to kanoer, hvor den ene ikke er kantret. Man tar da den kullseilte kanoen opp-ned oppå den stabile kanoen slik at vannet renner ut, snur den riktig vei og tar den tilbake i vannet. Det kan selvsagt også gå med to kanoer som er kullseilte hvis det er nok oppdrift i en av dem. Alene er man i grunnen ganske lost.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg padlet kano på Femunden i sommer. Vi holdt oss så nær land at det hadde vært mulig å svømme i land. Vi vurderte å krysse over til Elgå, men vurderte det til ikke å være forsvarlig. Vi opplevde kraftig motvind da vi skulle tilbake til bilen og måtte binde sammen to kanoer med trestokker til en flåte for å få nok stabilitet. Det er svært langrunnt mange steder og bølgene blir krappe og kan slå opp i båten. Nær land er utfordringer at det ligger svære steinblokker som virker som undervannsskjær, og som man må manøvrere seg i mellom. Det kan bli store bølger på Femunden når det blåser fra sør eller nord. Vi padlet over ganske lange strekk utenfor Tufsindeltaet, men der er det under en meter dypt og relativt greit å snu kanoen igjen.

Greide å gå rundt i noen stryk i Tufsinga og ødela kamera og mistet en åre. Erfaringen er at kanoen flyter ekstermt lavt i vannet, nesten ikke oppdrift. Jeg har en Mad river Canoe TT Explorer, uten noen som helst lukkede skott til oppdrift. Brukte det jeg hadde lært tidligere, la meg på ryggen med beina opp, og svømte inn i første og beste bakevje. Flaks at jeg greide å få med meg kanoen inn samme sted. Det var stor vannføring etter mange dager med kraftig nedbør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVorfor bruker ikke folk flyteposer i kanoene sine når dem padler elv og skal padle åpne strekk??

Er jo mildt sagt galskap å padle rundt i en kano nesten uten oppdrift...

Jeg har kompiser som padler ganske harde elver med kano, like harde elver som jeg padler med kajakk...

Disse har flyteposer der det ikke er folk og utstyr og det er forholdsvis greit å tømme kanoen ved velt...

En annen sak er at med en kano nesten uten oppdrift i elv så er det stor fare for at den kan kile seg mot steiner og bli ødelagt eller i verre tilfeller bli liggende bom fast....

Padleforbundet har forøvrig laget en egen kursstige for kano...

Jeg har ikke tatt noen kurs i kano stigen, men her er det sikkert mye å lære for de fleste....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant lesning!

Jeg er forøvrig også av oppfatning at holdningen til sikkerhet blant kanopadlere er ganske rufsete og det tror jeg har med uvitenhet å gjøre. Baserer dette på at jeg stadig vekk møter på folk som padler uten vest eller krysser store vann uten å tenke noe på hvor fort det faktisk blåser opp enkelte steder.

Jeg prøver ofte å ha en margintankegang der jeg etter beste evne prøver å padle med en fornuftig sikkerhetsmargin. Synes ofte de største utfordringene er når flere av forholdene endrer seg underveis...

Det er to ting jeg ofte har tenkt på: 1) Hvor langt fra land er egentlig trygt og 2) Hvor langt klarer man å slepe med seg en veltet / halvsunket kano - det er jo noen ganger man er rimelig lost uten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVorfor bruker ikke folk flyteposer i kanoene sine når dem padler elv og skal padle åpne strekk??

Er jo mildt sagt galskap å padle rundt i en kano nesten uten oppdrift...

Jeg har kompiser som padler ganske harde elver med kano, like harde elver som jeg padler med kajakk...

Disse har flyteposer der det ikke er folk og utstyr og det er forholdsvis greit å tømme kanoen ved velt...

En annen sak er at med en kano nesten uten oppdrift i elv så er det stor fare for at den kan kile seg mot steiner og bli ødelagt eller i verre tilfeller bli liggende bom fast....

Padleforbundet har forøvrig laget en egen kursstige for kano...

Jeg har ikke tatt noen kurs i kano stigen, men her er det sikkert mye å lære for de fleste....

Jeg må si jeg fikk meg en vekker. Kanoen gikk rett til bunns med baugen før den kom opp igjen. Var overrasket over hvor lite oppdrift det var i kanoen. I dette tilfellet var jeg alene i kanoen uten noe som helst bagasje. Vanligvis har jeg tette pakkposer og en tett Zargeskasse surret fast som gir masse oppdrift...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.