Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimen/Breheimen: Til nordre Hestbrepiggen (2172m) fra Netosætri i Vågå


Mitandi

Anbefalte innlegg

14.09.09:

Bjørn og jeg var så heldige å ha barnevakt, så denne dagen skulle vi på en ordentlig 2000-metertur sammen. Det var en evighet siden sist! Med base i Vågå var det en kort tur med bil inn til Netosætri. Bilen ble parkert oppe i bakkene ved ei hytte, og så forserte vi skråningen oppover gjennom lyng og vier. Vi hadde nok følelsen av at stien var i nærheten, men visste at bare vi kom oss opp i høyden, ville buskvekstene bli færre.

Det stemte selvsagt - oppe på snaufjellet ble alt så meget bedre og vi kom oss raskt frem til Høgsetbreen. Her var det fint å krysse rett nedenfor brefronten på tørre, fine sva og jumpe over bekken. Vi fulgte så oppover på siden av breen på fint fjell. Etter en liten rast fortsatte vi og skrådde vestover under topp 2103m og videre over flatene som rammer inn Heimste breen. Her traff vi en ordknapp bergenser i ura - han taslet i samme retning som vi kom fra. På vestsiden av Heimste breen gikk vi fra topp 2150m og videre ut over eggen. Denne gang var stegjernene med :D og da vi støtte på sleipe hamre med nysnø ver det bare å komme seg ned på eggens østre side, for her å følge breens øvre snøkant under eggen.

Jeg var først utpå med isøksa. En stor bregleppe øverst var lett synlig, og vi kunne se at den strakk seg videre under snøen i vår retning. Et bestemt stikk med isøksa bekreftet dette; gjennom hullet kunne jeg nesten se til Kina. Noe som fikk meg til å flytte mitt tyngdepunkt vekk i en viss fart. Vi gikk i en stor bue rundt sprekken. Deretter gikk det greit bortover snøen, som nå bar mer preg av en langstrakt, kompakt fonn. Ved enden av snøen kravlet vi over en kant, og kom opp på eggen igjen som nå endte i en is-hard, bratt og vakkert buet snøfonn som lå i skyggesiden. Vel nede på bandet mellom Ytste breen og Heimste breen la vi igjen sekkene, tok av stegjern og tuslet til topps - en grei bakke med grov steinur.

Returen gikk samme vei via snøen på østsiden av eggen. Vel oppe på topp 2150m igjen beholdt vi jernet på og suste mellom steinene og ned på den vesle breen på sydsiden. Fulgte venstre kant på denne ned til bunnen av dalen. vi så nesten ikke antydning til sprekker. I dalen krysset vi steinflaten med alle de små vannene. Holdt oss nord for høyde 1565 og 1393 og krysset krysset Geitåi før den satte av gårde ned i sitt bratte gjel. Stien fant vi på øst-siden av Geitåi, så det gikk greit nedover. På andre siden av elva kunne vi også skimte en sti - til hjelp dersom man skulle være så uheldig å ikke få krysset Geitåi i tide...

Alt i alt - en nydelig tur i deilig vær med flott utsikt til alle kanter. Denne turen egner seg også godt på ski!

Christin

post-1765-13347465975_thumb.jpg

post-1765-133474659756_thumb.jpg

post-1765-133474659761_thumb.jpg

post-1765-133474659768_thumb.jpg

post-1765-133474659785_thumb.jpg

post-1765-133474659789_thumb.jpg

post-1765-133474659796_thumb.jpg

post-1765-133474659802_thumb.jpg

post-1765-133474659808_thumb.jpg

post-1765-133474659889_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vekker både gode og noen dårlige minner disse toppene. Har vært over disse toppene to ganger i vinter. Lange avstander. Når jeg ser slike bilder lengter jeg til vårskiturene igjen... :)

Gjelder å ta alt med måte. Disse toppene bør helst tas i flere omganger og ikke absolutt alle i en eneste stor jafs. :D Som du sikkert husker fra i vinter pinglet jeg hjem etter halvgått løp på en tur i område. Jeg har ingen dårlige minner, kun et sug etter å ta resten av dem. Og nå er det ikke lenge igjen til en ny vintersesong. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de dårlige minnene til Atomsilda ikke er fra den lange turen dere hadde i våres, var nok heller turen han hadde med meg og Mayhassen http://tinderanglerne.blogspot.com/2009/04/lomseggje-og-hestbreapiggane.html i april som satte en støkker. :D Hadde vel ikke helt "dagen", og været kunne heller ikke sammenliknes med det du ( https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=16600 ), Christin og jeg ( http://tinderanglerne.blogspot.com/2009/06/hesthe-hestbrepigger-og-trollsteinhe.html ) fikk senere i år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder å ta alt med måte. Disse toppene bør helst tas i flere omganger og ikke absolutt alle i en eneste stor jafs. :D Som du sikkert husker fra i vinter pinglet jeg hjem etter halvgått løp på en tur i område. Jeg har ingen dårlige minner, kun et sug etter å ta resten av dem. Og nå er det ikke lenge igjen til en ny vintersesong. 8)

Ingen dårlige minner jeg heller selv om det bare ble en liten kakebit igjen. Av og til er det godt å utnytte dagen maks og tyne kroppen litt. Man vokser på disse langturene og etter slike turer føles "normale" dagsetapper mye lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.