Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger septembertips


vestland

Anbefalte innlegg

Heisann.

Ønsker å ta med en helgetur nå på tampen av september.

Planen er å kjøre fra Oslo etter jobb på fredag, og gå tur på lørdag/søndag. Det beste hadde vært et utgangspunkt man kan kjøre til med bil, så slipper man å bekymre seg for mye for tidlig mørke.

Ønsker meg en fin topptur (ikke i Rondane, for der har man vært litt vel mye i det siste :wink: ), men andre forlag mottas med takk.

Noen som har tips om flott høsttur som kan gjennomføre på en helg, uten å måtte kjøre hele natten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann,

Vet ikke helt hva du regner som lang biltur, men dersom jeg skulle foreslått noe jeg synes er passende avstand ville jeg reist opp på Valdresflya og parkert på parkerringsplassen ved Vargbakken. Du nevner ikke hvordan du har tenkt å bo, men går utifra at bilen eller telt er alternativene? Kjøretiden hit bør vel ligge på +/- 4 timer.

Fra parkeringsplassen ved Vargbakken er det flere alternativer avhengig av hvor lang turen du skal gå er. Personlig synes jeg Tjønnholstinden (2329) er en flott tur. Noen vil kanskje si at den er litt drøy (7-8 timer) men det må du selv bedømme utifra egne forutsetninger. Høgdebrotet (2226)er en kortere variant (eller i kombinasjon med Tjønnholstind)

Et annet fint alternativ er å Vestre Kalvehøgde (2208), Dette er på andre siden av Leirdalen og kan enkelt nås fra Valdresflya. Her er også turen 7-8 timer. Kortversjonen her er jo Rasletind som også kan kombineres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Vet ikke helt hva du regner som lang biltur, men dersom jeg skulle foreslått noe jeg synes er passende avstand ville jeg reist opp på Valdresflya og parkert på parkerringsplassen ved Vargbakken. Du nevner ikke hvordan du har tenkt å bo, men går utifra at bilen eller telt er alternativene? Kjøretiden hit bør vel ligge på +/- 4 timer.

Fra parkeringsplassen ved Vargbakken er det flere alternativer avhengig av hvor lang turen du skal gå er. Personlig synes jeg Tjønnholstinden (2329) er en flott tur. Noen vil kanskje si at den er litt drøy (7-8 timer) men det må du selv bedømme utifra egne forutsetninger. Høgdebrotet (2226)er en kortere variant (eller i kombinasjon med Tjønnholstind)

Et annet fint alternativ er å Vestre Kalvehøgde (2208), Dette er på andre siden av Leirdalen og kan enkelt nås fra Valdresflya. Her er også turen 7-8 timer. Kortversjonen her er jo Rasletind som også kan kombineres.

Da er man tilbake etter en helg i Valdresflya. Tok tipset og dro fra Vargbakken opp på Høgdebrotet, med ambisjoner om å gå videre på Tjønnholstinden. Det var imidlertid meget kraftig vind, regn og kun få meter sikt, så vi endte opp med å returne noenlunde samme vei ned igjen fra Høgdebrotet.

Nede i dalen var været glimrende, og vi fikk sett masse tam-rein, og et par ryper. Alt i alt et meget godt turtips - takker og bukker.

Forøvrig anbefales Valdresflya Vandrerhjem på det varmeste, meget hyggelig sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.