Gå til innhold
  • Bli medlem

Kvessing av kniv


strebus85

Anbefalte innlegg

Hvordan får jeg knivene mine seriøst skarpe? Jeg har klart å få dem kvasse nok til mitt bruk, men aldri i nærheten så skarpe som de kan bli. Jeg klarer bare å kvesse dem til et punkt, men derfra går det ikke lenger.

Noen som vet om noen skikkelig gode bryner, teknikker, instruksjonsvideoer på nettet?

Jeg snakker om rettsidede egger, ikke convex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvordan får jeg knivene mine seriøst skarpe? Jeg har klart å få dem kvasse nok til mitt bruk, men aldri i nærheten så skarpe som de kan bli. Jeg klarer bare å kvesse dem til et punkt, men derfra går det ikke lenger.

Noen som vet om noen skikkelig gode bryner, teknikker, instruksjonsvideoer på nettet?

Jeg snakker om rettsidede egger, ikke convex.

Jeg har brukt sharpmaker fra spyderco i flere år nå og jeg er MEGET fornøyd.

Den er super enkel i bruk og gir det vi på godt norsk kaller "hair popping sharp" knivegg .

Med sharpmaker kan du velge mellom 15 og 20 grader (hver side) knivegg.

Det følger med to to middels grove og to fine keramiske staver som settes i en fast vinkel.

Det følger med en DVD samt et instruksjons hefte.

Når du først har en skarp egg er vedlikehold kun 10-20sec ( dvs 4-6 drag på hver side på den fineste slipe staven).

Den har en ganske heftig pris i norge men kan enkelt og greit bestilles fra en rekke nettbutikker i USA.

Har selv bestilt den herfra : http://newgraham.com/store/product/795/Triangle-Sharpmaker-Kit-SC204MF/

= $49.97

Så med frakt og moms kommer den på (49.97+15)*6*1.25= 375kr , Legger du til $15 så får du den med USPS Express som tar max 2 dager pluss tollen.

Stavene som følger med varer "til evig tid" og rengjøres enkelt med såpe og vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt sharpmaker fra spyderco i flere år nå og jeg er MEGET fornøyd.

Den er super enkel i bruk og gir det vi på godt norsk kaller "hair popping sharp" knivegg .

Med sharpmaker kan du velge mellom 15 og 20 grader (hver side) knivegg.

Det følger med to to middels grove og to fine keramiske staver som settes i en fast vinkel.

Det følger med en DVD samt et instruksjons hefte.

Når du først har en skarp egg er vedlikehold kun 10-20sec ( dvs 4-6 drag på hver side på den fineste slipe staven).

Den har en ganske heftig pris i norge men kan enkelt og greit bestilles fra en rekke nettbutikker i USA.

Har selv bestilt den herfra : http://newgraham.com/store/product/795/Triangle-Sharpmaker-Kit-SC204MF/

= $49.97

Så med frakt og moms kommer den på (49.97+15)*6*1.25= 375kr , Legger du til $15 så får du den med USPS Express som tar max 2 dager pluss tollen.

Stavene som følger med varer "til evig tid" og rengjøres enkelt med såpe og vann.

Takk for tips, men du har vel glemt det forenkla tollgebyret på 200 kr?

Og fungerer dette like godt på samekniv som på liten foldekniv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får jeg knivene mine seriøst skarpe? Jeg har klart å få dem kvasse nok til mitt bruk, men aldri i nærheten så skarpe som de kan bli. Jeg klarer bare å kvesse dem til et punkt, men derfra går det ikke lenger.

Noen som vet om noen skikkelig gode bryner, teknikker, instruksjonsvideoer på nettet?

Jeg snakker om rettsidede egger, ikke convex.

Ray Mears er en kar med peiling! Her har du en tredelt video som forklarer hvordan du får deg en skikkelig skarp kniv: http://www.youtube.com/watch?v=We1-CDNaSFs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder toll gebyr: Har gått gjennom kvitteringer fra det siste året...

Bestillinger med USPS express har ingen toll gebyr mens frakt med USPS priority har rundt 200kr i toll gebyr.

Det kommer litt ann på vekt men det skiller ca $15 på express og priority, man sparer da inn både tid og toll gebyr.

(Må innrømme at jeg ikke har tenkt på dette før du spurte om det :) )

Sharpmaker kan fint brukes til både bittesmå lommekniver og samekniver.

Det kan med fordel være lurt å velge et bryne system med låst vinkel da ikke alle kniver har har en egg som er like lett å spotte vinkelen på (spesielt ikke små kniver med full flat grind).

Søk gjerne på youtube, det finnes et hav av videoer med sharpmaker (Som nevnt følger egen dvd + instruksjons hefte med sharpmaker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instruksjonsvideo! Trenger det å være så komplisert? Jeg kjøpte OBH Nordica hos Claes O. Knivene mine er ikke til å kjenne igjen.

Det høres kanskje litt voldsomt ut men det er nok heller litt "overkill" (typisk amerikansk?) for å være sikker på at alle og en hver mann gjør det på en korrekt måte.

Sharpmaker er en universal sliper som også kan brukes til alt fra fiskekroker til div kjøkkenredskap, ikke bare kniver.

Og siden det er en manuell sliper og ikke automatisk så er det greit med litt veiledning.

Forøvrig så er dvdn bare en bonus, hefte er alt man trenger for å komme igang med kvessing av kniver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.