Gå til innhold
  • Bli medlem

To menn reddet ned fra Ytstetind


Lyngve

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

De 2 mennene ringte kl. 20:30, dvs like etter at det ble mørkt. Fikk de panikk eller?

Helikopteret kom vel helt fra Sola, og var fremme kl 23:00. Kan ikke ha vært billig....

Når helikopteret klarte å utføre denne operasjonen nattestid i fjellet, kunne det ikke ha vært snakk om en veldig teknisk redningsoperasjon.

FLAUT er mitt eneste ord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært så skråsikker du er på denne "mediasaken" Lyngve. Jeg kan sitere deg fra debatten om Jarle Trå (

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=17507&postdays=0&postorder=asc&start=0)

Å stole på Dagbladet gjør jeg stort sett aldri, en mørkerød avis med så mye piss, skal man lete lenge etter. Værre enn Klassekampen...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 2 mennene ringte kl. 20:30, dvs like etter at det ble mørkt. Fikk de panikk eller?

Helikopteret kom vel helt fra Sola, og var fremme kl 23:00. Kan ikke ha vært billig....

Når helikopteret klarte å utføre denne operasjonen nattestid i fjellet, kunne det ikke ha vært snakk om en veldig teknisk redningsoperasjon.

FLAUT er mitt eneste ord...

Tviler på at helikopeteret kom fra Sola. 330 skvadron har hovedbase på Sola forøvrig, men har stasjonert ut helikoptre langsetter norges kyst. Det har helikoptre på Banak, Bodø, Ørland, Sola og Rygge. Fra september 2009 har skvadronen et detasjement på Florø. Har forøvrig vært på Ystetind rundt ti ganger selv, og har ikke hatt problemer der oppe, men som hjemmesitter i en god og varm stue kjenner vi ikke til beslutningsgrunnlaget til disse fjellfolkene. Er forøvrig lett å sitte hjemme og slenge bemerkninger og løsninger til dem som går seg fast i fjellet uten å kjenne til omstendighetene. Helikopteret er også utstyrt med NVG briller og IR kamera, så det skal ikke være så altfor vanskelig å finne folk i mørket om det var klar sikt :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken taler jo for seg selv her, det er på en måte vanskelig å bli kildekritisk på en slik sak som dette, holder med Lyngve i at dette er flaut, og kjenner en voksende uro, hvis en gjeng idioter skal ratte rundt i fjellheimen uten annen kunnskap en å ha sett Lars Monsen DVD´er.. I og med at det inngår i jobben min å ha ansvaret for å finne disse idiotene (for det er det de er) så er det i hvertfall bra at de ikke begir seg på lengre turer en dette.. konsekvensvurdering folkens!

Muligt dette ble et lite gjennomtenkt og subjektivt innlegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken taler jo for seg selv her, det er på en måte vanskelig å bli kildekritisk på en slik sak som dette, holder med Lyngve i at dette er flaut, og kjenner en voksende uro, hvis en gjeng idioter skal ratte rundt i fjellheimen uten annen kunnskap en å ha sett Lars Monsen DVD´er.. I og med at det inngår i jobben min å ha ansvaret for å finne disse idiotene (for det er det de er) så er det i hvertfall bra at de ikke begir seg på lengre turer en dette.. konsekvensvurdering folkens!

Muligt dette ble et lite gjennomtenkt og subjektivt innlegg...

Hm, så du mener at fjellet er forbeholdt dem som har vært der hele tiden, og som er fødd med årelange erfaringer. Fra nå av skal ingen nye få komme seg i fjellet fordi de mangler erfaringer og kan skape det du mener, unødvendige redingsaksjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden er full av folk som overvurderer seg sjøl.. vi møter dem hver dag i trafikken, på sjøen og i fjellet.. Om disse to hadde overvurdert seg sjøl er vel vanskelig å fastslå ut fra en melding fra NTB? Er vel i hverfall å gå litt langt å klassifisere dem som idioter på så spinkelt grunnlag! Vi er heldige som bor i et land der vi får hjelp uansett hvilket nivå vi er på og hva slags situasjoner vi har bragt oss sjøl opp i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå legger du ord i munnen på meg askogvoll, først og fremst, så finnes det ikke unødvendige redningsaksjoner, føler en eller flere personer at de ikke mestrer situasjonen i fjellet, så for all del, bli reddet..

Men det koster staten mye penger å hente ut folk som prøver seg over evne i fjellet, og det er det det handler om, å ikke gjøre ting du ikke kan, alle kan lære, og alle burde ta den tiden det tar og venne seg til å være ute, FØR de prøver seg på slike ting som gjør at de må reddes ut av heli..

Vær og vind og andre X faktorer er det forsåvidt lite noen kan gjøre noe med, og det kan forstås at folk ikke kommer seg ut/ned for egen maskin, men i et slikt tilfelle som media skildrer her, burde kanskje fjellklatrerene tatt en konsekvensvurdering og en mindre utfordring som de var i stand til og mestre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helikopteret er også utstyrt med NVG briller og IR kamera, så det skal ikke være så altfor vanskelig å finne folk i mørket om det var klar sikt :evil:

Selvsagt, men det var ikke det som var mitt poeng.

Jeg mente at en helikopter-redning nattestid antydet at dette var redning i åpent og lett terreng, og ikke redning av 2 klatrere som sitter fast i en fjellvegg....

Med fleece og skalljakke er det ikke noe problem å "holde ut" en natt slik forholdene var igår. Men det er vel mer behagelig å bli fraktet ned av helikopter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg du dikter på litt tilleggsinformasjon Lyngve. Står det skrevet noen plass i en av avisene du har tittet i at disse klatrerne ønsket seg ned fordi de ikke orket og gå til fots og at det var mer "behagelig" som du beskriver? Tror ikke det. Kan kanskje være greit å diskutere de faktiske forholdene, og ikke en hypotese basert på egne fantasier om disse fjellfolkene.

Ystetind er forøvrig et ganske populært turmål med flere hundre besøkende hvert år, så å begynne å kalle dette fjellet for en for vanskelig start er jeg ganske uenig med. Blir litt dumt og skremme bort andre nysgjerrige toppbesøkende ved å kalle dette en for vanskelig start.

Det koster nok en del penger å hente ut folk fra fjellet, men for at pilotene og redningsfolkene skal kunne gjøre slike operasjoner kreves det uansett at de trener regelmessig. Om de ikke får gjøre operasjoner mot "ekte" mål så må de ut og fly mot andre mål for å inneha kompetansen de skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg du dikter på litt tilleggsinformasjon Lyngve. Står det skrevet noen plass i en av avisene du har tittet i at disse klatrerne ønsket seg ned fordi de ikke orket og gå til fots og at det var mer "behagelig" som du beskriver? Tror ikke det. Kan kanskje være greit å diskutere de faktiske forholdene, og ikke en hypotese basert på egne fantasier om disse fjellfolkene.

Nå er det du som legger ordene i munnen på meg. Jeg mente mer behagelig enn å sitte ute en hel natt. De ringte kl. 20:30 dvs like etter at det ble mørkt, det var derfor jeg stilte spørsmål ved toleransen og tolmodigheten til de to (gitt at de var godt kledd som politiet sier). Rett og slett at de har undervurdert seg selv, snarere enn å overvurdere seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde vi ikke ha en slags straff/avgif for folk som går i fjellet uten å ha med utstyr for å klare seg en natt ute?

Utenlandske statsborgere bør betale uansett (i de fleste tilfeller via sin reiseforsikring). Men å innføre noe straff/avgift/egenandeler for norske statsborgere, vil bare medføre enda mer byråkrati. Holdningsskapende arbeid får være nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lyngve om at dette må være ganske flaut for de to, hvis de ikke hadde helt spesielle grunner.

Eventuelt en natt ute i fjellet klarer alle som går i fjellet på denne tida.

Lurer på hva som hadde fått meg selv til å ringe redningssentralen? :)

Hva skal egentlig til for å ringe etter nødredning??

Føler selv at det må være snakk om skikkelig dødsangst før jeg hadde gått til det skrittet. At en er i vanskeligheter, som kan løses med litt ekstra strabaser eller ubekvemmeligheter (f.eks. overnatting ute en natt) bør absolutt ikke være god grunn til å ringe nødsentralen.

Hvis det er snakk om bekymringsmeldinger fra folk i nær familie hjemme, så kan kanskje terskelen være lavere for å igangsette redningsoperasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En variant her er at man blir "reddet" selv om man er innstilt på å takle en natt ute...

Det eneste reale hvis man blir innhentet av mørke / dårlig vær er jo å gi beskjed hvis mulig slik at de der hjemme slipper unødig å tisse på seg av engstelse. Jeg tror sannsynligheten da er stor for at noen i sivilisasjonen - enten familie eller HRS - bestemmer seg for å hente deg ut uansett, selv om du har signalisert at du ikke er redd for å takle en ufrivillig natt ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble hentet med helikopter i går på Ystetind ! Er ikke morsomt å måtte ringe helikopter å belaste skatte-betalerene med dette. Men noen ganger er det nødvendig. Ser noen inlegg her av han som kaller seg "Lyngve" / "Fjellredderen". De som har glede av å kritisere denne redningen, har sikkert mye fjell-arfaring, men for meg så virker det som de er født, opvokst og videre fast bosatt uten anledning ( bortsett fra denne mail ) til å komunisere med resten av verden. Dette fordi de refererer til media-utalelser/ polit-utalelser, spekulerer videre i dette og så uttaler seg på en nedverdigene måte i forh. til meg.

Vi opplevde en lang rekke med uhell på denne turen, som til slutt førte til at vi ble nødt til å tilkalle hjelp utenifra. Vi hadde en fall-ulykke som gjorde at vi ikke lengre kunne klatre. Det reffereses også til klærene våre som skulle "godt kledd". Ystetind er ikke et stort fjell, det er en forh. liten tur.

Det blir som når Lyngve er ute å kjører bil hver dag hele året i ti år, så krasjer han. Det betyr ikke at vi skal være "flaue" på hans vegne ford, det ermere menneskelig. ...Det blir som når vi fikk problemer med lyktene våre, fall-ulykke / ben-skade / feilberegning av terrenget og andre ting til sammen gjorde oss avhengig av hjelp fra andre pga. en del ting som vi ikke skulle ønske hadde skjedd / intruffet samtidig.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Stefan.

Flott at du har såpass med guts at du melder deg inn her for å skrive mer utdypende om hvorfor dere valgte å tilkalle hjelp, det står det respekt av.

Som enkelte her i tråden har påpekt har en del her inne raljert over redningen på ganske spinkelt grunnlag (Dagbladet har jeg ikke kjøpt på årevis).

Så derfor, takk for oppklarende info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.