Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellstøvler og stegjern - Trondheim


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Går nå med planer om å kjøpe meg nye fjellstøvler. Ser det er en tråd om dette emnet fra i sommer, men jeg starter en ny en siden min problemstilling er litt annerledes

Jeg bor på et lite sted, og derfor er utvalget veldig lite her, men om noen uker skal jeg til Trondheim og da skal jeg gå runde og prøve nye fjellstøvler og stegjern blant annet.

Jeg har tidligere hatt Viking sine Goretex fjellstøvler med sånn ru-buck (?) skinn, men de er alt utslitt (etter 4 års bruk), og bakdelen med disse har vært at de har myk såle og ikke noe særlig på stein. De har også utvidet seg noe skrekkelig på disse årene. Fordelen har vært at de har vært utrolig lette, men det må jeg vel ofre når jeg skal ha stiv såle.

Et annet krav som jeg har, og en ting som jeg skal handle samtdig er stegjern. Grunnen til at jeg trenger stegjern er at jeg neste år planlegger en tur opp på Okstinden. Det er egentlig eneste gangen jeg NÅ kan si at jeg vil trenge det, og spørsmålet blir jo da om det finnes noen enkle løsninger her.... Vet det er forhold mellom Kvalitet og Pris, men jeg ønsker helst ikke å betale 1500,- (?) for noe som blir liggende å samle støv...

SÅ: det jeg lurer på:

Har noen gode anbefalinger på hvor jeg kan handle støvler og stegjern i Trondheim ?

Jeg har veldig høy og bred rist. Noen som er i samme båt og som kan anbefale noen støvler.

Vil forøvrig nevne at jeg har hatt stor nytte av å lese i dette forumet og jeg har fått mange gode tips ellers..

Hilsen Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal man bare bruke stegjerna på èn tur ville jeg lånt et par i stedet. Da blir kvaliteten på stegjerna bra stor i forhold til prisen - tror ikke det er mulig å få finne noe bedre alternativ.

sbj

trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan absolutt anbefale å ta turen innom "Utebutikken" (Ute.no). Denne ligg like ved Gamle bybro.

Har handla ein del ting der. God service og bra priser. Han har ikkje stort lager, så visse ting er bestillingsvarer. Dei som jobber der har skikkeleg god peiling, så det er uansett verdt å ta turen innom.

Ellers så er det vel dei to Sport1 butikkane som har litt fjellutstyr, særleg Axel Bruun Sport i Prinsensgate 30 (like ved E6'en gjennom midtbyen).

Vi ikkje anbefala La sportiva TRK, blei aldri fornøgd med dei skoa.

Husk at visse stegjern er såkalla "step-in" og krev av fjellskoen har "hakk" bakpå for å feste stegjernet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips !

Den Ute butikken lå praktisk til rett ved Hotellet og der kan jeg også få noen lure tips sikkert da. Siden jeg har en hel uke på meg kommer jeg til å bruke litt tid på handelen.

Har forøvrig Alpha skisko, og disse passer veldig godt på foten, men de Alpha fskoene jeg har prøvd av fjellskotype har ikke hatt passform til min fot. Heller ikke Ljunghags, som kjentes ut som noen skikkelig gnagsårsko..

KI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd forskjellige fjell/ jaktstøvler. Jeg har nå kjøpt nye og er godt fornøyd med dem, 8) "VARG" jeg kjøpte dem i ei sportsforetning i Melhus for ca 3 uker siden. Jeg har gått noen mil i dem, resultatet er overraskende bra. Stiv såle stødig ankelstøtte, samt suveren avstøtting til hæl, god stødig tunge. Gumiert over tå, god mønster i såle, samt alternativ uavhengig snorstramming for fot og legg som muliggjør stramming av snor (lisser) uavhengig av hverandre til en viss grad.

Støvelen er lett i seg selv, og likedan let å tørke :D , jeg smører skoene jevnlig, og har ennå ikke vært gjennomvåt, og ikke vært nødt til å ta på våte sko neste dag. :D Skoene er i nesten daglig bruk, og ingen antydninger til at læret gir seg ved ankel og legg.

Jeg betalte 2000 for skoene og synes de er verdt prisen etter det jeg har erfart hittil. Føttene er utdelt en gang for alle så her kan det lønne seg å bruke noen kroner for velvære. :lol::D:D

Tross tidligere merker før, tror jeg allerede dette er mitt beste valg av sko for friluftsliv. :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå har jeg gått runden i Trondheim hele uken. Prøvd og tråkket butikkgulv opp og ned. Den Ute butikken virket veldig bra og det blir vel til at jeg handler der. Fikk litt negativ oppfatning av de butikkene som sa at det kun var Gore tex som gjaldt...Har hørt mange rare arguemneter.. men det er så.

Det står nå mellom Alfa Bever Pro (goretex sak, til 2000 på en butikk her på tilbud, eller Varg Raisa.. ett eller annet (fosterket tå og Vibram såle) som jeg ikke husker til 2450,- cirka på tilbud.

Sistnevnte er ikke Gore tex, og det er ikke noe must for meg heller. Har noen noen negativt å si om dette Varg merket eller ? Har veldig god magafølelse for det, men syntes at ankelhøyden var litt høyere enn jeg normalt har hatt behov for.. (Vekta litt høy)

Jeg har forøvrig lest det som er skrevet om fjellsko her og forventer ikke noe orakel svar. Det er en herkens vanskelig kjøp. Stegjern hadde de til 1200, som jeg også komme til å handle, med remmer og justerbare.

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå brukt mine støvler i lengre tid, de siste dagene sammenhengende i våt skog og myrbynn, krysset bekker og traskte på. ((Elgjakt)) Som hundkar er det blitt mange km. daglig. Ja, kan vel si at VARG støvlene er litt tunge, men jeg har hittil ikke vært våt på bena, ikke vrikket føttene, varg er veldig stabil og et godt valg etter mitt syn. Godt mønster stabil legg, Vanntette, dvs jeg smurte dem med fett før bruk, lonket støvlene med varmepistol ca 25-30 g og penslet på fettet etter et par runder gnidde jeg inn for hånd. ps ta ut lissene og gjør en grundig jobb ved tunga og ellers av sømmer.

Mvh.

Eljæger fra blaute trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varg er bra støvler, men de er tunge. Det er greit hvis man skal på et høyt og kaldt fjell (jeg kjøpte mine for det bruket), men egentlig unødvendig hvis man bare skal på fjellet i Norge. Altså, finn noe lettere og billigere.

Rastigaisa er stor og varm selv til Varg å være. Finnes noe som heter blåhø eller gråhø eller noe sånt som er vesentlig mindre (men bra nok).

Grunnen til at det ikke er Goretex er at læret er så solid og tykt at det blir omtrent vanntett anyway.

Prøv Crispi Besseggen hvis den finnes på tilbud. Bra støvel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda: Crispi Besseggen er myk! Alt for myk for stegjernbruk! Til stegjern må du ha stiv såle, og Morten sine Besseggen Crispier er de rene tøfler, så myke! Ikke noen stor støtte, nei! (Men veldig bekveme for det, det skal de ha.)

Jeg har selv en Varg støvel, som jeg bruker kun på stegjern-turer (step-in) og virkelig tyngre turer (lange turer i mye ur), men "krangler" litt med den i alle år som jeg har hatt den. Det er den letteste modellen for step-in stegjern som de hadde den gangen. Det er en bra støvel, litt tung som det ble sagt, med veldig god ankelstøtte og stive nok til krevende turer og stegjern. Men den passer dessverre ikke helt til hælen min. Imidlertid har jeg funnet ut hvordan å unngå gnagsår med tape og forskjellig, men den ga meg noen vonde opplevelser.

Læret er veldig bra, og impregnerer du litt med voks i tillegg, så kan du gå lange turer i snø og på breen uten å få våte føtter (annet enn svetten din).

Hvis den passer dine føtter og stegjerna du bestemte deg for, kjøp de. Du bør kanskje uansett ha et par lettere, mykere støvler til for mindre krevende turer uten brepassasjer.

PS: Hva er egentlig høye og kalde fjell, Panda? For virkelig høye og kalde fjell (som vi ikke har i Norge) trenger du mye varmere sko enn Varg, enten plaststøvel med innersko eller lærstøvler til ekspedisjonsbruk (finnes vel også med innersko, i hvert fall på det utenlandske markedet). Men det vi har av høye og kalde fjell i Norge er egentlig nok for at Crispi Besseggen ikke strekker til lenger. Jeg har vært på noen turer hvor jeg var glade for Vargene mine, selv om jeg foretrekker den mykere og lette Hanwag-støvlen min for de fleste turer (tyskprodusert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda: Crispi Besseggen er myk! Alt for myk for stegjernbruk! Til stegjern må du ha stiv såle, og Morten sine Besseggen Crispier er de rene tøfler, så myke! Ikke noen stor støtte, nei! (Men veldig bekveme for det, det skal de ha.)

.

Jeg har brukt stegjern på mine Crispi Besseggen mange ganger. Går helt fint så lenge du ikke skal klatre for mye. Da kjøper man jo også stive sko og tilsvarende stive klatrestegjern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda: Crispi Besseggen er myk! Alt for myk for stegjernbruk! Til stegjern må du ha stiv såle, og Morten sine Besseggen Crispier er de rene tøfler, så myke! Ikke noen stor støtte, nei! (Men veldig bekveme for det, det skal de ha.

Jeg har nettopp kjøpt Besseggen, og tror det skal gå greit med stegjern (ikke step-in). Har ikke tenkt å klatre foss eller noe slikt med dem. Tror det er viktig å finne en type som passer til akkurat de støvlene. Har prøvd dama sine grivel g12 (med remmer) og de sitter bra.

PS: Hva er egentlig høye og kalde fjell, Panda? For virkelig høye og kalde fjell (som vi ikke har i Norge) trenger du mye varmere sko enn Varg, enten plaststøvel med innersko eller lærstøvler til ekspedisjonsbruk (finnes vel også med innersko, i hvert fall på det utenlandske markedet).

Varg Skardstind har jeg brukt i 20-25 minus på omtrent 6000 meter. Det var mer enn varmt nok. Hva man bruker under uggene forhold må man jo finne ut selv, men jeg tror bestemt at lærstøvler er undervurdert og plaststøvler overvurdert. Fordelen med lærstøvler er at man holder foten i bevegelse hele tiden, samtidig som de er mer komfortable og vesentlig lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varg Skardstind har jeg brukt i 20-25 minus på omtrent 6000 meter. Det var mer enn varmt nok.

Veeeldig individuelt for når man fryser på beina (eller generelt for den saks skyld). Enkelte har konstant kalde føtter.....Andre blir aldri kalde (skal i allefall mye til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo og takk for alle gode råd ! Handelen ble gjort på Ute, og jeg er så langt godt fornøyd. Varg Rastegaisa. De sitter som støpt og virker ikke så tunge som noen hevder. I de kystfjella som jeg går i er det behov for både stiv såle og høy ankel (mye myr og kratt samt stein).

Forøvrig, en annen observasjon: De store sportskjedene, XXL, Intersportgiganten og Obs Sport, alle på lade, var gjennomgående dyrere på kvalitetssko (Alfa) enn f.eks Sportbua i midtbyen, som kjører 20-30% på sine merker nå. Men de som var tatt inn for salg var selvsagt utrolig billige, men kvaliteten så så som så ut. Hva med Ljunghags til 898,- . Tror de kallte den Loffen.. Kjøpte kun en masse Real Turmat til 33,- pr pakke på XXL :lol:

Kjell Iver

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha eller kjekt å ha ?

Reiser du til Argentina for å gå på Aqoncagua normalveien sier de der at du må ha doble plaststøvler, mens det selvsagt er tilstrekkelig med gode, men romslige lærstøvler (slik at du får et par ekstra såler og et par ekstra tykke raggsokker inni).-og varme gamasjer ! Hva er så varme gamasjer ? Solide enkle gamasjer med en avklippet skistrømpe innerst gjør selvsagt nytten !

Skal du bruke stegjern mener noen at du må ha så stive støvler at de nærmest er ubrukbare uten stegjern. Middels stive lærstøvler kan selvsagt greit brukes med ledda stegjern og reimer, - like selvsagt ikke med step-in stegjern. Crispi Besseggen hadde tidligere såle beregnet for step-in, men måtte i det minste ha reimer i tillegg ! Slike støvler er like selvsagt uegna til å klatre is med, men etter min erfaring supre til vanlig tinderangling.

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.