Gå til innhold
  • Bli medlem

Skader


Anbefalte innlegg

Annonse
Hva er den verste skaden dere noen gang har fått på tur og hvordan gikk det for seg..? :)

Det var skumring på Ringebufjellet og jeg tråkket over med 50 kg renkjøtt i sekken. Hadde flaks i uflaksen for det var bare 500 meter igjen til bilen og jeg var for en gangs skyld ikke på jakt alene. Jeg satt med foten i en kald bekk lenge, mens søsteren min gikk frem og tilbake med kjøtt. Så hjalp hun meg til bilen og fikk meg inn på høyresiden, før hun kjørte bilen hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kan inkludere toppturer der man står på ski/brett ned igjen, så står det mellom:

1. Knekt ankel. Jeg landet litt i overkant mye på tærne etter et hopp utfor en skavl (merkelig nok uten å falle)

2. Avrevet leddbåndsfeste i den samme ankelen et par år etterpå. Skjedde på omtrent akkurat samme måte

Den første må regnes som den verste siden jeg måtte operere ankelen etter noen år, da det hadde grodd feil på plass.

Hvis det bare gjelder gåturer så er det noen saftige gnagsår. Går fortere over, men jamme kan det være smertefullt nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte å tryne på vei tilbake til bilen. Det var glatt og stressa litt for mye og unødvendig. Fant fort ut at det å ta seg i mot med en tung ryggsekk på ryggen ikke var lett. Slo av deler av en tann, måtte dessverre trekke tanna da også røttene hadde blitt skadet.

Ingenting ellers heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på trynet i fjellura en gang. Med en fullstappet sekk ble jeg liggende bom fast med armene dyttet bakover slik at jeg ikke hadde sjans til å komme meg opp på egenhånd. Mista litt av fortanna. Heldigvis var KrazyEyesFishKillah der til å hjelpe meg :wink: Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på trynet i ura med ei flaske "Gammel dansk" i baklomma. Kjente det rant og trodde jeg hadde knust flaska. Heldigvis var det bare blod.

Fra spøk til alvor. Har gått i alskens ulende i over 40 år. Tanken på skader har streifet meg mange ganger, men til dags dato har jeg unngått dette. Forunderlig tatt i betraktning de tusener av skritt en har tatt i steinur og ulende til alle årstider. Jeg tror mye av forklaringen ligger i filosofien om å "tenke føre seg." Med andre ord å vurdere situasjonen på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på veg ned fra topp som førstemann i tauet.

Trødde gjennom snøen med eine beinet og tryna.

Måtte vri meg rundt på ryggen for å ikke få vridning i kneleddet.

Så til min skrekk at det var for mye slakk i tauet og startet samtidig å rutsje bakover på ryggen.

Stoppet i en stein som stakk opp etter 3-4 meter og skuldra fikk den smellen som kjentes i et halvår etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittil må vel konklusjonen i denne tråden være at friluftsliv er relativt ufarlig. Med det mener jeg den form for friluftsliv de fleste av oss bedriver. Men vi har også noen mer adrenalinhungrige friluftsentusiaster i vår midte. Og blant disse er nok ulykkesfrekvensen en helt annen. Vi har hatt en del særdeles tragiske eksempler på dette det siste året. Vanlig friluftsliv kan bedrives i årevis uten fare. Det er helt andre steder ulykkene skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulykker som skjer i fjellet blir blåst opp over alle proposjoner.

Nylig døde Himalaya-klatreren (5x8k) Sven Gangedal i en båtulykke som nesten ikke ble kommentert i media.

Hadde han omkommet på fjellet ville det vært mediastorm.

Et likfunn i en bre i Jotunheimen blir til en sensasjon.

Et funn av menneskerester i urbane strøk blir toppen en notis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på trynet i fjellura en gang. Med en fullstappet sekk ble jeg liggende bom fast med armene dyttet bakover slik at jeg ikke hadde sjans til å komme meg opp på egenhånd. Mista litt av fortanna. Heldigvis var KrazyEyesFishKillah der til å hjelpe meg :lol: Takk!

Haha! Husker det og ingen årsak mann :lol:

Selv hogget jeg meg selv i venstre pekefing med en øks, i fylla, ikke verre enn det hehe.

Ellers så er det jo disse gnagsårene whatshisface lengre oppe nevnte, kan være veldig ødeleggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en vond ankel hos meg! Var litt for overivrig på vei ned fra Midtre Ringstind i mai. I det bratteste partiet var snøen steinhard og jeg kom på glid. Staven var ikke god nok som brems og jeg suste ukontrollert nedover flanken. Svevde utfor en fire meter høy hammer, og fôr inn i noen steiner som spratt unna med full kraft fra høyrefoten. Venstre staven mistet jeg og fant aldri igjen. Heldigvis, i det jeg trodde jeg skulle dø fikk jeg klort meg fast før en høyere hammer stod for tur. Bare flaks at jeg ikke smalt hodet i steinene. Resultatet ble en svært, svært hoven ankel på høyrefoten!! Klarte likevel å karre meg til bilen og attpå til kjøre fra Turtagrø til Asker. Angrer på at jeg ikke iset ankelen ned med en gang, og at jeg ikke hadde med elastisk bind. Ankelen er nå, fire måneder senere fortsatt hoven og smerten har kjentes på de fleste turer i sommer. Men ivrig som jeg er har jeg bitt tenna sammen, så det har ikke stoppet turplanene. Turrapport: http://tinderanglerne.blogspot.com/2009/05/dramatisk-tur-til-ringstinder.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Min alvorligste skade skjedde da jeg var ute å snørekjørte med hunden min.

Vi kom i go'jaget nedover en løype og mot et hogstfelt hvor løypa svingte til venstre.

Ut av svingen skrånet terrenget også nedover mot høyre (katastrofalt dårlig dosering) og opp av den litt sparsommelige snøen stakk enden av en gren.

Min venstre skitupp kom på oversiden av grenen, farten min (og hunden min) gjorde at skien gikk kjapt og skarpt mot høyre mens resten av meg fortsatte nedover. Idet jeg hekter og tryner både kjenner og hører jeg at det skjer ikke helt bra ting i mitt venstre kne.

Jeg blir liggende en liten stund å kjenne etter hvor det muligens gjør vondt, og stavrer meg så opp på bena. Da skjønner jeg at jeg nok har ødelagt noe i venstre kne.

En kamerat jeg var ute sammen med kommer til stedet etter meg, ca. 3-4 minutter etterpå. Han ser på meg og sier at det inok er lurest å ringe etter en form for hjelp. Sta som jeg er sier jeg at: Neida, dette går nok bra, vi tar det bare litt rolig tilbake til bilene.

Den mila var var ganske lang. Heldigvis hadde jeg en sterk hund som kunne trekke meg hele veien der jeg stod på stive knær, var ikke mulig å få til noe særlig med fraspark med høyre ben da enhver belastning på venstre kne gjorde infernalsk vondt. Skøyting var selvsagt utelukket.

Clutching og bremsing på bilturen hjem var forøvrig ikke spesielt ok.

Resultatet var ødelagte leddbånd og en nå arrete menisk samt en hel vinter uten skigåing. All den deilige snøen kom selvsagt 3 dager etter min skade og det var en snørik, lang vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittil må vel konklusjonen i denne tråden være at friluftsliv er relativt ufarlig. Med det mener jeg den form for friluftsliv de fleste av oss bedriver. Men vi har også noen mer adrenalinhungrige friluftsentusiaster i vår midte. Og blant disse er nok ulykkesfrekvensen en helt annen. Vi har hatt en del særdeles tragiske eksempler på dette det siste året. Vanlig friluftsliv kan bedrives i årevis uten fare. Det er helt andre steder ulykkene skjer.

Tvert imot er det ved "vanlig friluftsliv" de fleste ulykkene skjer.

Nesten alle naturrelaterte dødsfall i Norge har sammenheng med bading eller båtliv. Husker at det ganske tidlig i sommer hadde vært 60 drukningsulykker i Norge. Tallet er nok mye høyere nå. Til sammenligning er det svært få som omkommer på fjellet.

Mitt inntrykk er at mange av de ulykkene som skjer i fjellet ikke rammer folk som gjør ekstreme ting, men heller vanlige folk med liten erfaring som gjør ting som er ment å være trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen her som noen gang - alene - har brukket noe ?

Har ofte lurt på hva hver enkelt gjør når man f. eks brekker ankelen på en tur alene, uten mobildekning og langt ifra folk.

Jo takk, jeg har brukket foten alene på tur. Nå hadde jeg "flaks", jeg var ikke kommet lenger enn noe under en kilometer. Gikk tilbake til hytta, mens noen sprang opp lia for å få tak i helikopter. Har fortsatt noe jernskrammel i foten, største problem til nå har vært en metalldetektor på en flyplass- et herrens styr.

Dette skjedde et stykke nede i Fidjadalen i Frafjordheiene. Det har i samme området skjedd to eller tre dødsfall på sommerføre de siste 15 årene. (Usikkerheten til et av tilfellene, skyldes at vedkommende aldri er funnet.) Begge de to andre ulykkene har skjedd i forbindelse med vading av flomstore elver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg var en tur i Femunden i sommer. Klarte etter en fuktig kveld å få en skade på magesekken som medførte blodig oppkast og en kropp som var totalt utmattet. Måtte gå 2 timer til mobildekning, så 1 time til for å bli plukket opp av helikopter. Sinnsykt tung tur når kroppen ikke ville lystre. Enda godt kompisene kunne ta 15 kg av sekken på timene til mobildekning og helikopter-pickup.

Da vi ventet på helikopteret, kom det forøvrig en oppsynsmann. Han fortalte en gang om en kar han hadde funnet spikkende på ei bjørk. Nasjonalpark, forbud mot trefelling osv så hadde oppsynsmannen spurt om hva han drev på med. Ja, den stakkars karen hadde holdt på i timesvis med å spikke ned bjørka så han kunne spjelke opp en knukket ankel! Oppsynsmannen hadde skaffet helikopter og alt endte bra, men alene på tur er ikke bare-bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært 2 (noen ganger flere) på lengre fjellturer. Aldri opplevd noe dramatisk. Jeg gjør ikke noen ekstreme ting, men går en del utenom stier med tung sekk.

Har en gang forvridd kneet og delvis ødelagt leddbåndet på 2. dag på en 3 dagers skitur. Siden jeg var turleder og kunne stå på kneet, valgte jeg å gjennomføre resten av turen. Jeg klarte ikke å gå på uten ski, men å gå på ski og også fiskebein gikk overraskende bra. En kamerat hadde med seg en knebandasje og det hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.