Gå til innhold
  • Bli medlem

vintersovepose


Anbefalte innlegg

Skal du kjøpe dun - kjøp noe ordentlig (les i det øvre prissjikt). "Billige" dunposer koster også ganske mye og er ofte dvaske, lekker dun og er dårlige på fukt.

Kunstfiber gir mye mer for pengene, men du får også betraktelig mer volum og vekt å drasse på i forhold til hvor mye de varmer.

Ha i mente at dun klappes flatere under kroppen og dermed stiller høyere krav til underlag samt at hvis posen blir eksponert for vann eller ekstrem kulde over lang tid, vil kunstfiber takle fuktigheten bedre enn dun som klumper seg og blir kaldt.

Temp grenser er individuelle. Kvinner er mer frosne enn menn. Det samme med unge og gamle kontra de i midten. Er du sliten, oppe i høyde, syk osv. virker også dette inn og luftfuktighet har mye og si!

Temp ekstrem er etter hva jeg vet grensen for hva du kan overleve, så ikke se på denne når du vurderer temperatur du tenker å oppholde deg i. Kaldere enn nedre temp konfort er nettopp ukomfortabelt!

Av personlig erfaring kan jeg på det sterkeste anbefale Marmot sine dunposer. Marmot Col EQ er en ypperlig pose til den tempgrensen du beskriver. Andre gode dunmerker er Western Mountaineering, Feathered Freinds, Mountain Equipment, Mountain Hardware, (North Face).

Se på hetteløsninger, sperrefunksjon rundt skuldrene (viktig at denne sitter godt) og at posen ikke er for lang eller for kort. Blir den for kort sparker du enden flat slik at dunet trykkes sammen og blir den for lang dannes det et kuldehull nederst. Prøv posen!

De europeiske/norske merkene kommer etter, men deres dunsatsning har lenge vært på rimeligere dunvarianter og det er først de siste årene de har klatret opp i "topp divisjonen". Amerikanske poser er også kjent for å ha realistiske tempgrenser (les redde for å bli saksøkt.)

Det er også mulig å ha to tynnere poser sammen, og dermed får du også en lettere og mer behagelig pose når det ikke er ÷25. Men ta med i betraktning at de to posene presser i hverandre slik at duna kanskje ikke får utvidet seg skikkelig, de er jo gjerne laget for å passe rundt kroppen hver for seg og du legger deg litt ut med en pose rundt deg. Samtidig må du styre med to glidlåser osv.

Kjøper du en tykk vinterpose må du regne med å bli klam når det bare er litt kaldt. Har våknet et par ganger i bare noen minus og trodd at jeg ble kokt levende. Da er det kjipt hvis du har pakket deg helt inn, det er mørkt og glidelåsen har kilt seg fast!

Tips er uansett å ha en lakenpose o.l. inni. Dette gjør at du ikke svetter ut posen like fort og det gir også noen gratis grader. Tørt tynt ullundertøy, gode sokker, noe i halsen, noe på hodet og gjerne en varmeflaske i posen er også med på å gjøre opplevelsen hyggelig. Og dunsokker er heller ikke å forakte.

For å avslutte med å svare på det du spurte om:

- Jeg ville droppet Helsport dun.

- Har ikke selv sett på Isbjørnposene, men de har fått masse skryt. Jeg tror ikke du bommer med den hvis du er forberedt på å bære vekt og volum, men gjør et søk på forum så finner du fort mye mer om denne.

- Hvis du ikke drar på de mest ekstreme turene er en dunpose ranket til ca ÷18 grader (USA posene ligger gjerne her) perfekt kompromiss med tanke på vekt, komfort og pris. Kjøper du riktig fungerer disse fint og du er komfortabel ned til ÷18, smatidig bør de vel ikke veie mer enn 1.5 kg maks. Kjører du på med en lakenpose og litt ordentlig undertøy og varmeflaske i denne holder den nok også litt under ÷18! Disse er også mer behagelige på mildere turer.

Bladet Friluftsliv har forøvrig et tilbud på abonnement i tre år med ajungilak fleece innerpose for 700,- Ikke prøvd denne, men kan tenke meg at den vil hjelpe på enda mer enn silkelaken hvis det trengs

Velger du bort dun er kanskje det største minuset at du går glipp av den herlige, myke omsluttende dunfølelsen. Men litt avhengig av hvor mange døgn det blir på tur i året, er fort den følelsen av luksus priset opp mot enda mer behagelige hotellovernattinger per døgn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Men ta med i betraktning at de to posene presser i hverandre slik at duna kanskje ikke får utvidet seg skikkelig, de er jo gjerne laget for å passe rundt kroppen hver for seg og du legger deg litt ut med en pose rundt deg.

Min erfaring er tvert i mot at denne løsningen er ypperlig. Dunene innerst blir ikke presset noe mer flate fordi de ligger i en annen pose enn den over kontra å ligge i samme pose. Den ytterste posen skal dessuten være bra trang om den innerste posen skal gjøre at det blir for trangt. Når du bruker to poser får du i tillegg et lite luftrom mellom dem som ytterligere øker komforttempen. Brukte sist vinter en kombinasjon av Ajungilak Taiga Summer (EN comf. lim. +5) inne i en Ajungilak Ascent (EN comf. lim. -4 grader) ned i temperaturer mot minus tredve uten antydning til å fryse en eneste gang. Sammenlagt vekt på disse posene er 1900 gram. (Henholdsvis 750 og 1150 gram.) Ved å legge litt mer penger i det(Taiga er en ganske rimelig dunpose men med grei kvalitet. Nå ute av produksjon.) kan vekta fort kuttes til langt lavere. Vil f.eks tro at to stk Ajungilak Sphere(Ny av året), med EN comf. lim. 0 grader, vil gi nogenlunde samme resultat. Da vil samlet vekt være 1080 gram av begge posene! Løsningen med to glidelåser fungerte for øvrig overraskende mye bedre enn forventet for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er tvert i mot at denne løsningen er ypperlig.

Flott at du har egenhåndserfaring med dette og kan avkrefte bekymringen Jeg har ikke selv testet det og var redd for at moderne poser med mumiefasong kunne bli så trange at det ville oppstå slik "kamp om plassen" mellom de to posene. Jeg luftet ideen nettopp fordi den ikke trenger å være så dum!

Jeg ville fortsatt prøvd de aktuelle posene sammen, men ut fra det du sier høres det veldig lovende ut og det luftlaget mellom posene bør også være et stort pluss. Har sovet i telt ned mot ÷30 sammen med en som brukte to dunposer fra Marmot og sov søtt og godt i dem så det er flere som synes den løsningen fungerer bra.

Vær likevel litt forsiktig med å gi konkrete tips som ikke er testet.

Komfortabelt i 1080 gram sovepose i ÷30 grader høres litt ut som det er for godt til å være sant, og det er kjipt hvis folk tar deg på ordet og "brenner" seg. Folk er også forskjellige angående tempgrenser. Men beveger man seg over i dobbelpose land kan man ha mye morro - på eget ansvar! Soveposeprodusentene gir ikke garantier her og det er nok ikke så enkel matte at det bare er å plusse. Kanskje blir det varmere enn samlet og kanskje ikke? Så lenge man tester først under forhold der man kan stikke til bilen eller fyre opp litt så er det vel bare å kjøre på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[....

Vær likevel litt forsiktig med å gi konkrete tips som ikke er testet.

Komfortabelt i 1080 gram sovepose i ÷30 grader høres litt ut som det er for godt til å være sant, og det er kjipt hvis folk tar deg på ordet og "brenner" seg.

Må si meg enig i den betraktningen. F.eks. veier en Western Moutaineering Puma pose 1780g og går ned til -30 grader. Min WM Apache veier 1135g og er konfortabel til -10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke selv testet det og var redd for at moderne poser med mumiefasong kunne bli så trange at det ville oppstå slik "kamp om plassen" mellom de to posene.

Om du bruker en pose som er spesielt designet for å ligge veldig kroppsnært kan det jo bli et aktuelt problem. Ajungilak er relativt romslige(for min del).

Vær likevel litt forsiktig med å gi konkrete tips som ikke er testet.

Komfortabelt i 1080 gram sovepose i ÷30 grader høres litt ut som det er for godt til å være sant, og det er kjipt hvis folk tar deg på ordet og "brenner" seg. Folk er også forskjellige angående tempgrenser.

Det kan jeg også være enig i, derfor lanserte jeg tanken som noe jeg tror, altså en ide og ikke en utprøvd sak. Var mer for underbygge poenget om at to poser gir mye for vekta. Kunne selvsagt spesifisert det litt bedre :wink: Individuell tålegrense vil være en faktor alle må ta høyde for ved posevurdering uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har denne selv. Er en kombinasjon av dun og kunstfiber(Thermoguard).

Bruker denne kun på turer hvor jeg vet at gradestokken vil krype under -15. Jeg er kjempefornøyd med posen, holder meg god og varm uansett. Har ikke observert et eneste dun på vei ut av den.

Prisen ligger på rundt 1800,- og med komfort-temp. på -25 så er det en kanll godt kjøp.:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Tyin 5 season. Den eneste ulempen jeg vil bemerke er at på de "varmeste" vinterdagene kan det være en ulempe at glidlåsen ikke går helt ned, men bare til livet. Husker kompisen min brukte sin sovepose som dyne da det ble godt og varmt i lavoen, mens jeg måtte bare bite i det sure eplet og ligge altfor varm i soveposen. For det ble uaktuelt med en slags mellomting. La jeg den oppå meg ble jeg bare iskald etter ett par minutter, mens i soveposen ble det ekkelt varmt.

Men det må jo nevnes at dette var i påsken på vestlandet, under tregrensen, så været var ikke akkurat vinteraktig.

Ellers har jeg bare gode erfaringer fra kalde vinternetter under åpen himmel, men cluet er jo da å kle seg riktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring med både Ajungilac Tyin og Helsport Raudfjorden. Raudfjorden er den jeg bruker nå for tiden! Kan anbefale begge på det varmeste! Tror kansje at Tyin er den aller røffeste av de to!

Røffeste?

Raudfjorden har høyere komforttemp enn tyinen men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv Tyin 5-season 200cm, er veldig fornøyd, har holdt med varm i -35.

selv er jeg ganske frøsen av meg, etter at jeg fikk frostskader noen år tilbake.

Men er allt for varm på sommer sen vår, sommer og tidlig høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er iallefall et likt sammenligningsgrunnlag. Den standaren måler uten superundertøy (som de fleste nordmenn bruker på vintern). Om helsport teoretisk sett skulle satt sin anbefaling på Tyin 5s hadde de nok rangert den som enda varmere og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, kjenner til dette med paranoia rundt helsport sine ratinger enten det gjelder temp eller vekt. Men som sagt så baserer jeg dette på erfaring. Og jeg tror ikke jeg jobber for helsport.:)

Men som med alt annet så er det individuelt. Så det viktigste er å finne det som passer ens eget bruk og kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for en bonus!!:)

Vi får faktisk mer enn det vi betaler for! Kan ikke se at det er noe annet enn positivt.

I disse ulvetider hvor alle prøver å lure alle, og taske til seg all verdens rikdom på andres bekostning. Innvadere fremmede land og okkupere de i årevis pga natur ressurser. Ut ifra alt dette stiger helsport, kledd i himmelens skinnende skrud(Kommer også i rødt og gult), og gir oss ting helt gratis!

Istedet for å klage på dette, bli indignerte og føle oss snytt synes jeg heller helsport burde blitt nominert til Nobels Fredspris, for å formidle lys og håp i mørket, i disse harde tider da alle tenker på å få fremfor å gi.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.