Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken type fjellsko trenger jeg?


Borealis

Anbefalte innlegg

Nå begynner mine "billige" (1200 kr) og særs lette hikingsko å ta kvelden - samtidig som jeg har en stadig økende interesse av å gå i fjell og mark. Dermed tenker jeg nå å bruke litt penger (1500-2000) på kjøpe noen sko som tåler litt mer.

Men i den sammenheng har jeg ett konkret spørsmål som jeg vil ha svar på før jeg går i butikken og slår meg løs med prøving: Hva trenger jeg egentlig?

Jeg er ikke en ekstrem fjellgåer på noen som helst måte, men i og med at jeg bor litt lengre nord så er det ofte slaps og våt mark - så vel som frost og tele. Jeg er fra i dag vant med å måtte gå rundt diverse myrhull og gjørmehull, men skulle gjerne hatt litt mer frihet til å gå rett over ei myr. Å hoppe fra trerot til trerot begynner å ta mer tid enn hva det er gøy :wink: Trenger også en del stabilitet siden det er mye steinur å gå i, men jeg er heldigvis veldig myk og sterk i foten og jeg trør sjeldent "vondt" over. Har per i dag aldri hatt fjellsko med høy

Jeg fikk prøve et par klasse "badass" fjellsko hos en kompis (Crispi, tror jeg?) - men jeg syntes det var helt forferdelig stivt og klumpete å gå i! Da hopper jeg heller fra rot til rot....

Hva trenger jeg? Hva skal jeg spørre etter i butikken? 8) Forøvrig er jeg dame med størrelse 40 og alt annet enn dameføtter - om det skulle ha noe å si for saken. Vet av tidligere erfaring at en del damesko blir alt for smale og stramme over tærne for min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Hvis du får tak i august/september nummeret av magasinet UTE, så er det der på side 78 en beskrivelse av støvler til forskjellig bruk.

Jeg skulle tro du trenger en allroundstøvel med en ikke alt for stiv såle. Da vil du føle at du får bedre kontakt med underlaget enn med en som er beregnet for tinderangling. At støvlen har god ankelstøtte vil kunne kjennes noe fremmed i begynnelsen, men er til god hjelp hvis du skal bære sekk over noe tid. Dessuten blir de jo forhåpentligvis bedre å gå i etter noe tids bruk. Når det gjelder støvler så velger jeg alltid gore-tex membrand. For 2000 bør du få brukbare støvler. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to par fjellsko. Et par av den klassiske typen: halvhøye i lær som gir god støtte og som ikke er alt for stive. Disse bruker jeg i skog og vanlig slakt terreng.

Det andre paret er kraftigere, veldige stive men allikevel relativt lette. Dette paret er knall i brattere terreng med mye steinur etc. Stive sko gir veldig bra støtte og forhindrer i større grad overtråkk etc i slikt terreng. Nb! Stive sko kjennes helt forferdelig ut på et gulv eller flatt underlag. Ute i terrenget er noe helt annet....

Terrenget kan også bestemme høyden på skoen. Går du mye i myr ol. så vil du kansje sette pris på høye sko ala jaktstøvler. Selv foretrekker jeg mer standard høyde og drar av og til på gamasjer dersom jeg vet at det blir mye trasking i vått terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker jaktstøvler (høye fjellstøvler), da jeg går vel så mye i skog som i fjell. Fordelen med disse er at jeg vasse i mer gjørme og vann enn med lavere sko, samt at de gir god støtte i ulent terreng. Ulempen er at de er tyngre en lavere sko. Ofte snører jeg ikke skoa helt opp, men snører dem helt opp når jeg har behov for støtten. Går man med tung sekk synes jeg det er en stor fordel med stive sko, og ikke minst stiv såle. Det er mye å velge mellom, så finn en støvel som du synes er god å gå med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp tyngre støvler enn du trenger. Som Sherpa sier bør du unngå de stive sålene som er beregnet for bre/klatring. For mange anbefales slike støvler. Tunge støvler blir dessuten ofte for varme.

Går du ofte med en sekk som er så tung at du mister "spensten", bør du ha bedre ankelstøtte. Støvlen kan da "redde" deg ved fall, overtråkk ol. En kraftig støvel har også mye lengre levetid. Støvler i rent lær er mye lettere å vedlikeholde enn støvler med tekstil/skinn (med bivoks, skokrem ol). Goretexmembraner blir ødelagt før støvlen. Men du får ofte to lette støvler i prisen for en tyngre skinnsko.

Innleggsåler som Sole bedrer konforten vesentlig for de fleste i forhold til sålene som følger med. Gode gamasjer kan til en viss grad gjøre forsering av myrer enklere. Gode snøringssystemer gjør det enklere å hindre vanninngang, lufte mm.

Kjøp støvler i en forretning med godt utvalg, prøv dem hjemme, og bytt hvis de ikke passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.