Gå til innhold
mortimeir

Jakt 08/09

Anbefalte innlegg

Skralt med rype. Vi avsluttet jakta på fjellrype på Hardangervidda etter to dager, da det føltes ubehagelig å skyte av en bestand som er så lav..

Skogsfuglen på Østlandet står det bedre til med. Særlig Østerdalen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dårlig i Vest-Finnmark også. I den grad noe var positivt, så må det være at vi fant kull i år. I fjor var det nesten bare enkelt-ryper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ute etter fjellrypa i dag og så overraskende mye fugl :lol: Hadde fjellområdet helt for meg selv, er ikke mange rypejegere igjen i min kommune :lol: Så en lirype på turen også, men lirypebestanden har gått kraftig ned her i området i de siste åra så den fikk fly i fred videre...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra med fugl i Valdres i de områdene som bygdafolk jakter i (og i de områdene som har blitt leid bort i lengere tid til samme jaktlag). Og i de områdene som de selger jaktkort til folk utenbygds, er det heller skralt.

Det er vel lettere å tenke på forvaltning, når du vet at du skal jakte i det samme terrenget de neste 30 åra.

Jeg var på skogsfugl jakt i helga, hadde ca 10 fuglesituasjoner. Har felt ei orrhøne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gidder ikke jakte rype iår, har gått svært mye på fjellet siste måned på villreinjakt, og flere dager har jeg ikke sett rype i det hele tatt.

Men villreinjakta har løsnet skikkelig etterhvert når vinden snudde. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Veldig bra med fugl i Valdres i de områdene som bygdafolk jakter i (og i de områdene som har blitt leid bort i lengere tid til samme jaktlag). Og i de områdene som de selger jaktkort til folk utenbygds, er det heller skralt.

Det er vel lettere å tenke på forvaltning, når du vet at du skal jakte i det samme terrenget de neste 30 åra.

Eller det er vel utenbygdsjegere som tilbys det aller dårligste terrenget? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra med fjellrype i Porsanger. forsåvidt bra med lirype og, men de satt i tett fjellbjørkskog, så var umulig å få på skuddhold=)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En jeger flyr ikke rundt og plaprer om hvor det er bra og dårlig med fugl! La folk finne ut av det selv. Ikke rart det går nedover med rypebestanden, jaktpresset tatt i betraktning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
En jeger flyr ikke rundt og plaprer om hvor det er bra og dårlig med fugl! La folk finne ut av det selv. Ikke rart det går nedover med rypebestanden, jaktpresset tatt i betraktning.

Ser ingenting negativt med rapporter så lenge jegerbestanden i sin helhet bruker vett når de er ute å sanker overskuddet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var en tur i Ulvik statsalmenning i helgen. Så lite fugl, kun 5 stk den første dagen (kom ikke til skudd), deretter var det dødt. Kan ha sammenheng med at jeg er førstegangsjeger og ikke har helt kontroll på hvor fuglene sitter og hvilket tidspunkt det er best å jakte på - vi var nok litt sent ute i terrenget (10-tiden).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Var en tur i Ulvik statsalmenning i helgen. Så lite fugl, kun 5 stk den første dagen (kom ikke til skudd), deretter var det dødt. Kan ha sammenheng med at jeg er førstegangsjeger og ikke har helt kontroll på hvor fuglene sitter og hvilket tidspunkt det er best å jakte på - vi var nok litt sent ute i terrenget (10-tiden).

Det var nok allt for sent... Jeg bruker å gå ennå mens det er mørkt og kommer opp i jaktterrenget når det lysner, jeg synes det er best å jakte på morraskvisten :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ei kortnebbgås og ei due er min fangst så langt i høst. Skal prøve rypa nå til helga. Har også vært et par-tre dager ut etter skogsfuglen men ingen fangst, selv om jeg har sett noe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Tommy82
      Hei.
      Er det noen som har tips om rypeterreng med hytte for 4-6 jegere neste sesong?
      Hvor i børgefjell ville dere hatt «base» for en 5 dagers jakttur?
      veit inatur, røyrvik fjellstyre og visit børgefjell har noen tilbud, men om det finnes noe annet, eller generelle tips, så mottas de med takk🙂🙂 skitt jakt alle sammen
    • Av AmundJS
      Hei, er det noen her som vet om forskjellige typer pakkrammesekker? Idag har jeg en Bergans PowerFrame 3810 og er storfornøyd med den, men kan trenge en mindre sekk. Helst rundt 60-80L men med en ramme med visse detaljer som PowerFrame har. For eksempel så er jeg avhengig av disse rørene som stikker opp av ramma, da disse brukes til å bære rifle, ekstra bagger, poser, og mye annet. Vil gjerne også ha en L-formet ramme, da det gjør det mye lettere å pakke vedsekker/bensinkanner osv men L-ramme er ikke et "must".
      Jeg har sett en del på Norrøna Reconpack, men denne er også for stor og for dyr, har også sett på Eberlestock sin Mainframe men denne mangler disse to knaggene. 
      Eventuelt noen som har prøvd seg på å lage en annen sekkepose til PowerFrame? eller vet om en type sekk som lett kan festes på ramma uten å bli ubehaglig på grunn av stropper som festes på tvers av skulderremmer/ryggen? 
      Jeg setter stor pris på alle forslag og hjelp  
    • Av Iren Hansen
      Jeg har kun litt erfaring med storviltjakt og trenger råd og tips på hvilke tradisjoner som brukes for å sikre at man får riktig møring? Hvis til eksempel mørningstermometeret mitt går i stykker, er det metoder for å se om kjøttet er ferdig mørnet? 
    • Av GrundeL
      Leseverdig artikkel om eiendomsretten: https://www.dagbladet.no/kultur/privat-eiendomsrett-er-elefanten-i-rommet/69692606
    • Av Vebjørn Holmslet Astad
      Navn: Litt frå jaktåret 2017
      Kategori: Medlemmenes egne videoer (friluftsliv)
      Dato lagt til: 2018-03-27
      Innsendt av: Vebjørn Holmslet Astad

Har samla opp någen fine situasjoner fra jaktåret 2017 her. Ser fram te høsten igjen

Litt frå jaktåret 2017
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.