Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjel på links hagle og 'vanlig' hagle.


Razor

Anbefalte innlegg

Skal til på mi rypejakt-karriere, og har i den samanheng kjøpt meg ei Star Baikal hagle.

Jeg er venstrehendt, og blei derfor rådet til å kjøpe ei links utgave (det var links-hagler jeg hadde best uttelling med på skytebana i samband med jegerprøven og).

Som dere sikkert forstår, så er jeg ny i gamet, og lurer rett og slett på om det er ei links-hagle jeg har fått frå butikken, selv om det var dette jeg bestillte.

Er det noen som kan forklare meg forskjellen mellom ei links-hagle og ei 'vanlig' halge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

om du knekker hagla ved å presse venstre tommel mot venstre på utløseren, så er den i allefall speilvendt i forhold til hagla mi.

jeg skyter ikke links.

mulig trykknappen for valg av løp også er speilvendt.

Tipper ejektorene hiver hylsene ut til venstre istedenfor høyre når det er links, om du har ejektorer ja..

(dette er jeg usikker på, mulig ejektorene bare hiver hylsene i hytt og pine)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du knekker hagla ved å presse venstre tommel mot venstre på utløseren, så er den i allefall speilvendt i forhold til hagla mi.

jeg skyter ikke links.

mulig trykknappen for valg av løp også er speilvendt.

Tipper ejektorene hiver hylsene ut til venstre istedenfor høyre når det er links, om du har ejektorer ja..

(dette er jeg usikker på, mulig ejektorene bare hiver hylsene i hytt og pine)

Dette stemer ikke nødvendigvis. På de fleste hagler er eneste forskjellen at bakstokken er vridd motsatt. Utløseren er sjelden eller aldri vridd motsatt, som oftest kun på virkelig dyre hagler (40tusenpluss) hvor man kan bestille dette mot et ekstra tillegg.

Pumpehagler og halvautohagler som leveres links har ofte utkaster og sikring speilvendt

Har du kjøpt en linkshagle er nok sjangsene gode for at det er nettop dette du har fått. På billige hagler som Star Baikal vil jeg gjette på at selgeren bare bytter bakstokken (treverket) med en links bakstokk som han har liggende. Sammenlign med noen som har samme hagle som deg i vanlig utgave så vil du se forskjellen på bakstokkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du holder hagla med løpet mot deg og ser ned langs sikteskinna, så vil kolben på ei Links hagle skrå ut mot høyre, og motsatt på Rex.

Vedr. ejektorer, så er jeg usikker.

Vedr hane og løspvelger, så er det som seventh antyder - kun dyrere våpen der dette er mulig å bestille.

Når det gjelder "billigere" hagler, er det nok kun stokken som er annerledes. Tipper at låsekasse/mekanisme er den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vet du om ejektorene kaster til riktig side eller om dette er tilfeldig på nyere våpen?

Jeg har ejektor på min (enig i at det er unødvendig og tildels irriterende i noen situasjoner), men har ikke inntrykk av at den kaster ut til noen bestemt side... jeg vrir haglen når jeg brekker den for å få tomhylsene nogenlunde på riktig sted. Gjør jeg ikke dette går de omtrent rett bakover/oppover, det tilsier vel at det ikke er noen forskjell her på links og vanlig hagle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den objektive forskjelle mellom ei links og rex hagle er cast-off, som både t0bbE, erys, seventh og flere andre kommenterer. Dersom du er i tvil om hva cast-off er, så er "erys" forklaring over veldig grei. Jeg har også sett enkelte (særlig amerikanske) våpen som er helt rette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til på mi rypejakt-karriere, og har i den samanheng kjøpt meg ei Star Baikal hagle.

Jeg er venstrehendt, og blei derfor rådet til å kjøpe ei links utgave (det var links-hagler jeg hadde best uttelling med på skytebana i samband med jegerprøven og).

Som dere sikkert forstår, så er jeg ny i gamet, og lurer rett og slett på om det er ei links-hagle jeg har fått frå butikken, selv om det var dette jeg bestillte.

Er det noen som kan forklare meg forskjellen mellom ei links-hagle og ei 'vanlig' halge?

På min gamle Baikal er det to avtrekkere. Den forrerste sitter lengst til høyre på ei links hagle. (Mulig de nye bare har en avtrekker?) Ellers er, som mange har påpekt, cast-off den enkleste måten å se det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utløseren er nok som på ei vanlig hagle, og ejektor har jeg nok ikke. Skal på fjellet hele helgen med en kamerat. Han har ei vanlig Baikal hagle, så jeg skal sammenligne litt med han.

Takket vere mange gode svar her, er jeg nok mer overbevist om at det er ei Links hagle jeg har fått, takker!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.