Gå til innhold
  • Bli medlem

Mye rogn i år... (vestlandet)


Sisher

Anbefalte innlegg

Annonse
På Austlandet seies det at rogna ikkje bærer vekta si to gonger så difor kjem det ikkje

mykje snø om rogna har mykje bær.

Og sjølvsagt er det også dei som hevder det motsatte... :)

Det er fordi at når det er mye nedbør på vestlandet, er det tørt på østlandet. Mye rognebær betyr mye snø, og det ER mye rognebær på vestlandet i år. Er håp om en god vinter, på (nord-) vestlandet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen steder sies det at rogna har mye bær for å forberede fuglene på en hard vinter, mens andre steder sier de at rogna ikke skal bære tungt to ganger og mye bær gir en snøfattig vinter.

Det er nok med disse teinene som med værtegn. De varierer fra sted til sted og ofte mener noen at de er et resultat av mange og gamle opservasjoner.

I år har vi hatt en usedvanlig våt sommer og høst. Mange mener det er på grunn av at klimaet endrer seg og at det ikke har vert så ille i manns minne. Men hvor lenge er manns minne?

Jeg er ikke så veldig gammel, men jeg husker godt at vi har hatt både sommer og høst flere ganger før som var så våte at kornrt råtnet på åkeren, bøndene fikk ikke tatt opp potetene og folk i nord skrev i avisene at staten burde supsidiere sydenturer på grunn av en elendig sommer.

Manns minne er vel ikke mer enn et år eller to hvis man skal dømme etter hva vi husker om været.

Slik er det nok også med rognebæra. Noen år er det mye bær og andre år er det lite. Alle frukttrær som ikke blir pleiet av en dyktig fruktdyrker bærer forskjellig fra år til år og det er som oftest sommerværet som bestemmer dette.

Her på Jæren er det nesten ikke snø om vinteren lenger, men rogna har forskjellig bærmengde fra år til år uten at det har noen innvirkning på snøen. Jæren har nok hatt det slik ganske lenge siden det har utviklet seg en egen hareart her. Den blir ikke hvit om vintere, bare grå.

Det jeg derimot ser er at bæra på rogn og hageplanter som. f.eks. kotoneaster ikke blir spist opp av stær og sidensvans lenger. Det ble de alltid før. Svære flokker rensket trærne på noen få dager. Nå er det bare små spredte flokker som kommer innom og bæra råtner på trærne. Dette synes nå jeg er mer bekymringsverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi at når det er mye nedbør på vestlandet, er det tørt på østlandet. Mye rognebær betyr mye snø, og det ER mye rognebær på vestlandet i år. Er håp om en god vinter, på (nord-) vestlandet :!:

Mykje rognebær på Austlandet også, håper spådommen om mykje snø da stemmer.

Etter denne sumaren her håper eg vi får like mykje nedbør (det vil seie snø) i vinter som vi har fått regn i sumar og haust, men

eg vert nesten slått ihjel når eg seier dette på jobb... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mykje rognebær på Austlandet også, håper spådommen om mykje snø da stemmer.

Høsten -93 var det masse rognebær i Gudbrandsdalen... Og husker du hvordan det var under OL på Lillehammer?

Jepp, masse snø! :D

Året etter, på samme tid, var det bare is og holke der... (mener å huske at høsten -94 var det lite rognebær).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.