Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken kniv skal jeg velge?


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Ønsker meg selv velkommen som nytt medlem her inne, og starter med ett spørsmål angående kniver:

Jeg er en del ute i friluft og da mest i skog, og ønsker i den forbindelse en god allround kniv som tåler ett støyt. Jeg er ingen mester på å slipe kniver, så en kniv som holder på skarpheten er ett must.

Jeg har sett på følgende kniver og ønsker kommentarer rundt disse:

Brusletto Hunter

Strømeng 5-8" samekniv

Helle Jegermeister

Cold Steel Master Hunter

Har også sett litt på Fallkniven men synes disse er veldig dyre..... (men sikkert også bra...)

Kniven jeg velger skal være min følgesvenn i mange år, og tåle en god del. Mulig jeg tar feil, men jeg har for meg at "Brusletto Hunter" er en type kniv som passer bedre som smykke enn som en partner i naturen... Jeg vil ha en brukskniv og ikke noe jåleri som går i stykker den første uken.

Så lurer jeg da sef. på stålkvaliteten på knivene nevnt over.... Hvem passer best til mitt bruk tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er flere "nyere" tråder på forumet om valg av kniver - bruk søkefunksjonen.

Jeg har flere kniver - både forskjellige Brusletto, Helle, Cudeman, Strømeng samekniv og Puma.

Rent personlig foretrekker jeg Puma White Hunter´n som allroundkniv. Denne er nå kun tilgjengelig hos nettbutikker i utlandet (Tyskland/USA), og koster en del mer enn en Brusletto eller Helle, men verd hver bidige krone.

Puma´n er mindre enn bildet gir inntrykk av.

Cudeman knivene (Spanske) er noe mindre i størrelse. Gode kniver, men "håpløse" slirer, så jeg har laget egne.

Samekniven (som mange sverger til) synes jeg er for lett i forhold til størrelsen og har "feil" balanse.

Brusletto og Helle knivene henger for det meste på veggen. Bamse er vel i såfall den som hadde blitt med ut, hvis jeg "måtte" velge blandt disse.

Men...ta dette kun som tips. Det er minst like mange preferanser og meninger om kinver, som det er folk. :)

post-5051-13347465588_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brusletto og Helle knivene henger for det meste på veggen. Bamse er vel i såfall den som hadde blitt med ut, hvis jeg "måtte" velge blandt disse.

Det er akkurat det inntrykket jeg også har når det gjelder Brusletto og tidvis Helle....

Har for meg at disse knivene er laget mer for utseendes skyld samt kjøpekåte turister fremfor kvalitet under praktisk bruk...

Mulig jeg tar feil... men hva skal man med flotte utskårede skaft innsatt med olje og glans når ett skaft i hardplast er mer robust...(?)

Det jeg kanskje er mest opptatt av er kvaliteten på bladene når det gjelder knivene over....

Er det marginale forskjeller på disse med eller uten karbon når det gjelder bruken i praksis?

Har jo en gammel morakniv liggende som sikkert har ligget i kjelleren de siste 15 årene, som fortsatt virker skarp... selv om den er litt rusten...

Jeg tviler liksom litt på om "pynte"-kniver ala Brusletto og Helle hadde sett like fine ut etter like mange år...

Jeg er jo over middels interissert i jakt og natur og jeg vil jo ikke "briefe" med en blå rusten morakniv (eller en ny for den saks skyld). Vil ha en kniv som ser bra ut, sammtidig som den er solid.

Jeg hadde en Brusletto kniv som jeg kjøpte i 1992 som bladet løsnet inni skaftet på. Det resulterte i at knivbladet slarket litt frem og tilbake. Dette var kun etter ca. 4 ukers bruk med lett spikking og kapping av mindre trær/busker... Var jeg uheldig, eller må jeg regne med at slikt kan skje?

En Mora-kniv ser jo ut til å være støpt inn i plasthåndtaket og i den forbindelse så skulle vel problemet over være eliminert med en slik...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er kniv noe mer enn en bruksgjenstand.

Det ville være like naturlig for meg å bruke en Morakniv m/plasthåndtak og plastslire, som å bruke knehøye slagstøvler til smoking m/buksene oppi - om du skjønner :) . Men, den "gjør jo jobben".

Brusletto Bamse er solid nok til brukskniv over lengre tid. Litt usikker på hvilke stålkvalitet/spesifikasjon som benyttes - sjekk evt. info på www.brusletto.no.

Vedr. Puma´n så er det velkjent Solingen smidd 4116 Stainless stålkvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar så langt...

Men det er fortsatt noe jeg ikke klarer og forstå:

Har sett litt rundt på "Fallkniven" og disse kommer jo da i flere eksemplarer. De fleste koster rundt 3.000(!) kr.

Prisen blir jo såpass høy at man forventer desto mer av kniven.... ikke sant?

Jeg fikk nettopp svar på min mail som jeg sendte til "Strømeng" og der fikk jeg bekreftet at jo mer karbonstår det er i bladet, jo mykere blir stålet. Det kreves altså hyppigere bryning av kniven og dermed mere "jobb" Det positive er dog at siden bladet er mykere, så tåler det høyere belastninger.

Saken er den at jeg for en tid tilbake hadde en "Helle Lappelandskniven" som er av rustfritt stål og er derfor ifg. Strømeng vesentlig hardere, men også mer porøs enn blader med karbon. Men denne kniven har jeg jo aldri måtte slipe... Jeg har også hogt en del trær med denne, samt andre ting. Denne ble brukt i Skjold Garnison vinterstid under millitærøvelser hvor gradene kom ned i -38C.

Kniven holdt og jeg opplevde aldri at den knakk. Noen få hakk i bladet er det dog... såpass at jeg velger å kjøpe en ny kniv. Men hvis jeg hadde brukt en kniv med karbon som var mykere i stålet, hadde jo skadene vært enda større....

DERFOR så kan vertfall ikke JEG se poenget med å kjøpe en kniv med flott karbonblad og betale desto mer for dette, når ett blad av rustfritt stål for meg har virket mer solid...

Er det noe i det jeg sier her.. eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange ulike stålkvaliteter som benyttes i kniver, og i tillegg ulike herdeprosesser.

Det er nok et fåtall kniver som har så hardt stål at det vil brekke av, eller gå av hakk/skall under "normalt" bruk. Men det er riktig som du selv skriver - jo mykere/seigere stålkvalitet, jo hyppigere må kniven settes opp. Hvor skarp den skal være, hvor lenge eggen skal holde - og bruksområde/egenskaper avgjøres også av vinkelen bladet settes opp i.

Nå er det mange andre forhold enn hardt/mykt stål (stålkvalitet) som avgjør pris på en kniv.

For å ta "ytterpunktene":

En Morakniv til kr. 50,- "stanses og støpes" ut i hopetall, og er derfor billig (men, etter min mening - dyr til prisen :) ) .

En håndlaget customkniv med håndsmidd blad og håndsydd slire vil nødvendigvis være vesentlig dyrere å lage/produsere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nettopp svar på min mail som jeg sendte til "Strømeng" og der fikk jeg bekreftet at jo mer karbonstår det er i bladet, jo mykere blir stålet. Det kreves altså hyppigere bryning av kniven og dermed mere "jobb" Det positive er dog at siden bladet er mykere, så tåler det høyere belastninger.

Saken er den at jeg for en tid tilbake hadde en "Helle Lappelandskniven" som er av rustfritt stål og er derfor ifg. Strømeng vesentlig hardere, men også mer porøs enn blader med karbon. Men denne kniven har jeg jo aldri måtte slipe...

Din erfaring er jo nettopp det Strømeng sier... men det kan hende han glemte å fortelle deg at hardt, rustfritt stål typisk vil holde eggen lenger. Til gjengjeld er den trolig håpløs å slipe på egenhånd fordi stålet er så hardt.

Mykt karbonstål = lett å slipe. Slikt stål er sannsynligvis lettere å få skikkelig sylkvass med vanlige hjelpemidler. Også ganske tygge hakk kan rettes opp fordi stålet er så mykt. Prisen du betaler er at eggen ikke holder seg skarp like lenge som en med hardere stål. Det positive er at du klarer å holde den kvass uten å besøke en knivmaker...

I tillegg kommer problemet med at hardt stål er porøst, og dermed knekker lettere enn mykere stål. De færreste av oss bruker kniven som brekkjern, og dermed er det ikke så interessant at et hardt, sprøtt stålblad vil knekke før et seigt karbonstålblad. Derimot er det sikkert interessant at du kan knekke biter av eggen, og at dette skjer lettere med sprøtt stål enn med seigt stål.

Dette var teorien, i hvert fall... har prøvd å lære meg litt mer om kniver og sliping og sånt, men har ikke kommet så veldig mye lenger enn til det grunnleggende lesestoffet. Mangler praksisbiten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss slå fast med en gang:

En Morakniv er ikke noe særlig å se på, og joda.. den produseres sikkert i hopetall av en haug roboter.

Men man får ca. 20-50stk. morakniver for det en middels "Fallkniven" koster.

Mener du da at man bruker opp og sliter ut såpass mange morakniver før en flottere kniv tar kvelden?

Kjøper man en morakniv, så gidder man helt sikkert ikke å invistere i slipeutstyr heller, så dette kan også trekkes fra.

Jeg skjønner jo at det rent estetisk og matrialistisk ikke egner seg med en morakniv... og kanskje ikke for renbarke jegere.... Men det å si at en morakniv ikke er verdt en 50-lapp kan jeg ikke forstå...

Jeg sier ikke at jeg kommer til å kjøpe en Morakniv, da jeg vel faller litt under den biten hvor man liker å ha noe "fint" i sliren... Men jeg mener det bør finnes en mellomting. En kniv skal man jo kanskje ha resten av livet, og i vertfall i mange år, så det å gi en tusing eller to er jo kanskje greit.... men når jeg ser kniver til 3-4-5 og til og med nesten 20.000(!)kr. så blir jeg litt oppgitt og synes det har gått fullstendig over skaft alt sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss slå fast med en gang:

En Morakniv er ikke noe særlig å se på, og joda.. den produseres sikkert i hopetall av en haug roboter.

Men man får ca. 20-50stk. morakniver for det en middels "Fallkniven" koster.

Mener du da at man bruker opp og sliter ut såpass mange morakniver før en flottere kniv tar kvelden?

er verdt en 50-lapp kan jeg ikke forstå...

En kniv skal man jo kanskje ha resten av livet, og i vertfall i mange år, så det å gi en tusing eller to er jo kanskje greit.... men når jeg ser kniver til 3-4-5 og til og med nesten 20.000(!)kr. så blir jeg litt oppgitt og synes det har gått fullstendig over skaft alt sammen...

Jeg sier på ingen måte ikke at du sliter ut 20, 30 eller 40 Morakniver før du har slitt ut en dyrere kniv - for det gjør man ikke!

Det jeg sier er "dyr til prisen". I det legger jeg at den burde kostet halvparten - men det er MIN subjektive mening - og jeg hadde ikke kjøpt en om den kostet kr. 10,- heller = mitt valg :)

Man kan jo også legge inn et miljøaspekt her: Vi kjøper generelt alt for mye billig søppel > bruk og kast, fremfor å kjøpe noe høyere kvalitet og høyere "bruksverdi".

Enig at det er en øvre prisgrense, men dyrt for noen = rimelig for andre - alt ut fra interesse, "følelse" og eierglede for produktet - og hva det gir!

Noen kjøper klokke til 100K, noen bil til 2 mill, noen hagle til 500K, noen hus til 10 mill, noen hest til 100K - og noen kniv til 10K. Sånn er det :P Galskap for noen, men ikke alle. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... "dyr til prisen" vil jo si at du mener man kommer mer økonomisk ut med en kniv til 2-3.000kr.... ikke sant? Hvis ja.. så må du forklare det...

Ikke missforstå.... jeg ville heller ikke kjøpt en Morakniv.. men ikke forde jeg tviler på at dem er gode til prisen, men forde jeg er ute etter en mer elegant kniv rent utseendemessig, men sammtidig ikke en kniv som koster skjorta.

Når du snakker om hus, så er jo dette en invistering.... men en kniv til 20.000kr. er ikke en invistering. Kanskje i egen glede, men ikke komersielt.

Så det hele koker ned til hva man føler seg vel med selv. Føler man seg lykkelig og stolt med en kniv til 20.000kr. så er jo det greit, men sannheten er at i praksis så gjør ett dusin morakniver denne samme jobben, men på en litt kjedeligere måte.

Man får sikkert kjøpt kniver med diamantblader også, og ekte gullskaft og mere til... Det er vel egentlig ikke grenser for hvor mye ting kan koste, men det skal også selges og det er vel ett fåtall som kjøper en diamantkniv til 500.000kr. Og den som kjøper en slik kniv er nok ikke en erfaren jeger som vil plante den i en stubbe og røre i grøten med, men en filmstjerne som heller savner barndommen sin sammens med pappa i skogen.

Litt overdrevet selfølgelig... men det har nok blitt sån at man kjøper seg litt glede, og dette gjelder også kniver.

Jeg er nok villig til å kjøpe meg litt glede selv, men ikke noe mer enn at jeg har på følelsen av at jeg har en elegent kniv i lommen til en relativt fornuftig pris. Selv om kanskje ikke prisen kan forsvares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... "dyr til prisen" vil jo si at du mener man kommer mer økonomisk ut med en kniv til 2-3.000kr.... ikke sant? Hvis ja.. så må du forklare det...

Jeg er nok villig til å kjøpe meg litt glede selv, men ikke noe mer enn at jeg har på følelsen av at jeg har en elegent kniv i lommen til en relativt fornuftig pris. Selv om kanskje ikke prisen kan forsvares.

a) Nei, mener kun det jeg skrev tidligere. I forhold til det jeg synes man "får" for pengene, så burde den kostet kr. 25,-, men for meg helt uinteressant å bruke penger på > ikke engang 10,-. :).

:) En kniv behøver ikke nødvendigvis være spesielt dyr for å gi høy eierglede og bruksverdi. Mine Cudeman kniver koster vel ca. 500,- til 600,-, og der gir grei eierglede de.

Pumaen kom vel på ca. 1650,- ferdig levert (inkl toll og moms).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så pass gammel at jeg etter mange velmente råd og mye lesing om knivstål og herding, sitter igjen men ganske mange kniver. Nå skal jeg spisse litt: Nesten alle fabrikk-kniver fra hele verden er utrolig dårlige i forhold til pris, både når det gjelder stål, fasong, skjefte og slire. Og både før, nå og sikkert i framtida, vil keiserens nye klær vandre rundt med den til enhver tid "godtatte" kniven til allround bruk. Til den som startet temaet vil jeg si: Hvis du ikke synes at du har råd til en custom-kniv, så velg den du LIKER best - og jeg mener da med følelsene og hvordan den føles i grep osv. Det er noen få fabrikk-kniver som har godt nok stål. Fallknivens VG10 er bra, men jeg synes det blir feil med den konvekse eggen. Stålet i seg selv er godt nok til at de kunne ha kjørt "flat grind" - sogar hollow, når det er ønskelig. Noen finske samekniver er bra, enten det er hardt kromstål eller seigt carbonstål. Den nevnte Pumaen er god, foruten Cold Steels Outdoorsman og ellers japanere i stålsegmentet ATS-34 og liknende. Men nettopp de siste årene har det skjedd mye på stålsiden, så de som gidder å følge med, vil kunne skaffe seg fabrikk-kniver helt på anerkjent custom-nivå, men et par tusen blir minimum da. Men det er tross alt bedre enn å betale like mye for kniver som er rent søppel til hardt eller "seriøst" bruk. Om med "seriøst" mener jeg at det i hvert fall ikke er kniven som skal skaffe deg trøbbel på turen. Den skal du kunne stole på og få et forhold til som høyner livsopplevelsen. Jeg tilhører som du nå sikkert skjønner ikke dem som ser på kniv som "bare" et verktøy. Hvis tekstreklamegrensene hadde vært veldig tøyelige, skulle jeg ha nevnt eksplisitt "nummer og navn", men det får moderator avgjøre. Mvh Frost06.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tekstreklamegrensene hadde vært veldig tøyelige, skulle jeg ha nevnt eksplisitt "nummer og navn", men det får moderator avgjøre. Mvh Frost06.

Mottar gjerne en PM fra deg på dette :)

Vi har nok et forholdsvis "likt" syn på dette med kniv.

Foruten de 12-15 knivene jeg har, sitter jeg "svanger" med en "prototype/dummy" og tegninger på en "egendesignet" customkniv, der jeg har vært i kontakt med en borte på vestlandet (som jeg ikke husker navnet på i farten) og Wolf Borger om å få laget iht. egne spesifikasjoner (form, klingemateriale og skjeftemateriale) og med den stålkvaliteten de (som besitter den kompetansen) anbefaler.

Begge har gitt positivt svar på dette, og prisene er ikke "direkte" avskrekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Bjerknez først. Så vidt jeg er CS Master Hunter i hva CS kaller VG-1 San Mai-stål. Jeg vet ikke nøyaktig hv a deres VG-1-legering er, men gjennom San Mai-prosessen skal de i teorien bruke et laminert stålopplegg som normalt er av høy klasse. Det høres ut som et godt kjøp når kniven ikke er dyrere. Personlig liker jeg større blad, men det er

du som skal like kniven, og den virker ren og fin i design. Så var det erys. Endelig en av de mange kreative i landet som tør stikke hodet fram og bidra til at vår knivkultur ikke bare dyrker fortid, men har egne ideer - og i tillegg samrår seg med kunnskapsrike stålfolk som vi faktisk har en del av her på berget. Mulig at erys samarbeider med samme vestlandskompetanse som jeg selv bare har hatt perifer muntlig kontakt med. Men da er det i så fall flinke folk. Jo flere som tør smi eget stål, evt. bidra med egentenkt design, jo vanskeligere blir det for fabrikkmaskinene å skryte av egen fortreffelighet. For med større innsikt vil sånne som erys kunne vurdere en kvalitetskontroll som er fraværende hos storprodusentene. Og da kan man i det minste håpe at de store skjerper seg, i stedet for kun å øke kvaliteten på annonseringene. Mvh Frost06.S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fallknivens VG10 er bra, men jeg synes det blir feil med den konvekse eggen. Stålet i seg selv er godt nok til at de kunne ha kjørt "flat grind" - sogar hollow, når det er ønskelig.

Nå ble jeg nysgjerrig - har du lyst til å utdype hvorfor du mener det blir feil med konveks egg?

Det jeg kan komme på i farten, er at en konveks egg kan være mer vrien å vedlikeholde for ukyndige og at tykkelsen på knivbladet øker raskere enn med "flat" eller "hollow" grind, og at den derfor ikke skjærer like elegant som flat eller hul eggprofil. Men i forhold til mekanisk styrke og holdbarhet på eggen burde det vel være en fordel med konveks egg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til frost06 :

Er uenig i det meste du skriver men orker ikke å gå i detalj med alt. ( Og jeg tviler på at det interesserer så mange her på fjellforum heller.. :D

Først og fremst virker det som du har en erfaring med produksjons kniver som begrenser seg til typiske "billig" merker som markedføres i Norge (som feks Gerber og Coldsteel).

Det er riktig nok mange meninger om hva som er best av convex og flat egg. Men det er meningsløst og påstå at "flat grind" er bedre enn konveks egg før man har definert bruken av kniven.

Du selv sier du liker "store" kniver . En av fordelene med en stor kniv er jo følgelig at den kan brukes til lett hogging når man er på tur uten øksa (alt fra kvisting til kløyving) .

En konveks egg kløyver bedre enn en med flat egg (sammenlign med tradisjonelle skogs økser). Konveks egg har mer stål bak eggen og dermed sterkere og vil ikke chippe/rulle så lett.

På mindre kniver (skalpell til lommekniv format) er flat egg et naturlig valg da den gir mer presisjon og vil kutte bedre. Men den største grunnen til å ungå konveks egg er vedlikehold.

Svært få "kniv-kjennere" vet hvordan man korrekt sliper en konveks egg uten å flate den ut slik at den ender opp som en flat egg.

Selv bruker jeg 1 min med lærstropp+slipemedium på mine konvekse kniver (lar dem aldri bli så sløve at jeg må bruke mer tid og krefter).

Min skarpeste kniv som "popper" armhår ved et mykt touch har "flat grind".

Du nevner fallkniven og drar en sammenheng mellom stålkvalitet og valg av konveks/flat grind....

Fallkniven er en meget respektert knivprodusent utenfor norden og valg av konveks egg er gjort med tanke på bruksområde og har ingen ting med ståltype/kvalitet å gjøre.

For spesielt interesserte:

I gode produksjonskniver/semi custom finner du for det meste disse typer stål (en del av disse er også populære i custom kniver til 10000kr+)

: CPM-S30V, VG10, BG42,CPM-D2, CPM-3V, ZDP-189 (ofte laminert sammen med et mykere stål), CPM-S90V, CPM-154.

Her er en uavhengig test ( av en amatør/kniv entusiast) av ulike knivstål som tester holdbarheten til kniveggen.

Legg merke til at D2 ender både på første plass og siste plass. Forteller noe om hvordan herdeprosessen påvirker kvaliteten på samme type stål.

Dozier (første plass) er en kjent custom knivmaker og Benchmade (siste plass i testen) er en kjent midt på treet fabrikk knivprodusent.

(Geometrien til kniveggen er ikke tatt med i betraktning i denne testen...)

http://playground.sun.com/~vasya/Manila-Rope-Results.html

Når det gjelder dyre kniver i norge. Kjøp fra USA. Alle kniver store som små kan problemfritt importeres til landet (bootknives, butterflies og dolker er riktignok forbudt).

Du betaler kun frakt og 25% moms (ingen toll). Nå som dollaren ligger og vipper under 6kr så er det igjen mye penger å spare!

Eks Fallkniven A2 (3000kr+ i norge?) = 240$ + 30$ frakt = 270*6*1.25 =2025kr levert på posten i norge.

Eks Fallkniven F1 (1500kr i norge?) =110$ +30$ frakt = 140*6*1.25= 1050kr levert på posten i norge.

Priser fra http://newgraham.com/store/ (har bestil fra disse i flere år). Velg USPS Express og det tar max 1 uke til varen er på postkontoret.

Her får man tak i Chris Reeve kniver som regnes som det ypperste av produksjons foldekniver og overgår mye custom arbeid.

Anbefaler på det sterkeste å prøve en legendarisk Sebenza (for spesielt interesserte).

Ønsker du å kikke på custom og kvalitets produksjons kniver vil jeg anbefale disse sidene :

http://www.truenorthknives.com/tnk_1mainframe.htm

http://www.knifeart.com/

Ellers har disse mye bra custom :

http://www.robertsoncustomcutlery.com/

http://www.nordicknives.com/

http://www.arizonacustomknives.com/artists/?artist=150

Forøvrig vil jeg anbefale alle som virkelig interesserer seg for kniver (custom + semicustom/kvalitets produksjon) å lese bladeforumsDÅTTcom

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.