Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny sykkel nå? Som bl.a skal brukes hele vinteren i snøsaltgjørmen i Bergen.


Geb

Anbefalte innlegg

Min "gamle" sykkel (6 år) er fremdeles "grei nok" for korte turer, men de fleste slitedelene er moden for utskifting (kranklager, mekaniske skivebremser som er helt gåen, kjede + drev), og såvidt jeg vet koster dette nesten like mye som sykkelen kostet som ny.

Ble kjøpt for ca 3000 på den da nystartede billigsykkelbutikken i Bergen: bikeprice.no Tror ikke denne butikken eksisterte så lenge, den ble etterhvert en del av Sykkelbutikken, eller det var samme eiere eller noe slikt.

Så hva gjør jeg nå? Som overskriften antyder vil en ny sykkel bli heller dårlig behandlet det neste halvåret, men slik min gamle sykkel er nå har jeg veldig lyst å bytte den ut, evt fikse det som ikke koster så altfor mye.

Kanskje det er et alternativ å kjøpe komplette nye v-bremser, som skal holde i vinter, det er de slitedelene det haster mest med å bytte. (dette kan vel skaffes billig?) Og så kjøpe ny sykkel i vår når saltebilene til Mesta er parkert for vinteren, eller kjøpe på salg nå, og la sykkelen stå ubrukt i 6 måneder? Jeg tenker forøvrig å bruke ca 3-4-5000 på ny sykkel, men er det lett å få fatt i sykler med hydrauliske skivebremser i denne prisklassen? Hvis ikke kjøper jeg med V-brems, og kjøper så hydrauliske bremser ved en senere anledning.

Blir takknemlig hvis noen av dere har sett noen gode tilbud i Bergensområdet i det siste. Tenker forøvrig at det er hybridsykkel jeg trenger. Vil for det aller meste bli brukt på vei; asfalt og grus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Du får nye v-bremser fra litt over hundrelappen og oppover til godt over tusenlappen.

Sykkelsenteret i Bergen bruker å ha noen skikkelige knalltilbud når det nærmer seg jul, så hvis du kan vente så lenge vil det lønne seg.

V-bremser tar på felgen, og viss felgen er av aluminium (vanlig), blir felgen snapt tynnslitt, da aluminium ikke tåler salt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nye v-bremser fra litt over hundrelappen og oppover til godt over tusenlappen.

Sykkelsenteret i Bergen bruker å ha noen skikkelige knalltilbud når det nærmer seg jul, så hvis du kan vente så lenge vil det lønne seg.

Er dette komplette bremser, dvs med wire + strømpe, håndtak og ellers alt av nødvendige skruer osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en sykkel som kostet ca. 3000,- for 6 år siden og ramme, gaffel og hjul er ok, så ville jeg lett ha spandert en tusenlapp eller to og fått den i stand. Du får ikke særlig mye sykkel for denne prisen i dag. Kranklager, komplstt derv / tannkrans, kjede og kassett får du for rundt en tusenlapp. Bermsene er enkle å fikse eller du kan skifte ut til f.eks. V-brems. Komplett V-brems hos biltema koster under 100,- pr. sett. Til din sykkel og det den skal brukes til så ville jeg ikke vert redd for å kjøpe deler hos Biltema. Kranklager, tannkrans eller komplett drev med armer (det er billigst), kjede og kassett (skift alt) ville jeg ha kjøpt hos en seriøs sykkelforhandler. Da vet du hva du får og at det passer.

For å skifte disse delene trenger du en kranklageravdrager, en kassettavdrager, en pedalarmavdrager og hvis du har løs tannkrans, en tannkransavtager. Dette verktøyet koster ca. kr. 50,- pr stk hos biltema og fungerer helt fint. Det eneste problemet kan være ringen som holder kranklageret. Den kan sitte litt fast. Ikke slå på verktøyet, men finn en lang rørstubb og bruk som forlenger, da går det som regel helt fint.

Når det gjelder slitasje på felgen så mener jeg bestemt at dette ikke vil være noe problem. Jeg sykler mellom 150 og 200 km i uka, i Stavanger, hele året og det er ikke felgslitasje som er problemet her i alle fall, men bremseklosser går det en del av.

Om vinteren vil jeg anbefale piggdekk. Etter et par knallharde møter med iset asfalt var det som en ny verden åpnet seg når jeg begynte med piggdekk.

Men for all del. Hvis du er på jakt etter gode argumenter for å kjøpe deg en ny sykkel, så er ikke det noe problem. En ny sykkel, uansett pris, vil høyst sansynlig være bedre enn den du har.

P.S. Husk at butikken ikke har lov å selge deg en sykkel som ikke har lovpålagt utstyr. Dvs. pedaler, komplette bremser, ringeklokke, lys fremme og bak plus reflekser. (Mange prøver seg med helt strippa sykkler og så kommer resten i tillegg og det kan fort bli både en og to tusenlapper.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en sykkel som kostet ca. 3000,- for 6 år siden og ramme, gaffel og hjul er ok, så ville jeg lett ha spandert en tusenlapp eller to og fått den i stand. Du får ikke særlig mye sykkel for denne prisen i dag. Kranklager, komplstt derv / tannkrans, kjede og kassett får du for rundt en tusenlapp. Bermsene er enkle å fikse eller du kan skifte ut til f.eks. V-brems. Komplett V-brems hos biltema koster under 100,- pr. sett. Til din sykkel og det den skal brukes til så ville jeg ikke vert redd for å kjøpe deler hos Biltema. Kranklager, tannkrans eller komplett drev med armer (det er billigst), kjede og kassett (skift alt) ville jeg ha kjøpt hos en seriøs sykkelforhandler. Da vet du hva du får og at det passer.

For å skifte disse delene trenger du en kranklageravdrager, en kassettavdrager, en pedalarmavdrager og hvis du har løs tannkrans, en tannkransavtager. Dette verktøyet koster ca. kr. 50,- pr stk hos biltema og fungerer helt fint. Det eneste problemet kan være ringen som holder kranklageret. Den kan sitte litt fast. Ikke slå på verktøyet, men finn en lang rørstubb og bruk som forlenger, da går det som regel helt fint.

Når det gjelder slitasje på felgen så mener jeg bestemt at dette ikke vil være noe problem. Jeg sykler mellom 150 og 200 km i uka, i Stavanger, hele året og det er ikke felgslitasje som er problemet her i alle fall, men bremseklosser går det en del av.

Om vinteren vil jeg anbefale piggdekk. Etter et par knallharde møter med iset asfalt var det som en ny verden åpnet seg når jeg begynte med piggdekk.

Men for all del. Hvis du er på jakt etter gode argumenter for å kjøpe deg en ny sykkel, så er ikke det noe problem. En ny sykkel, uansett pris, vil høyst sansynlig være bedre enn den du har.

P.S. Husk at butikken ikke har lov å selge deg en sykkel som ikke har lovpålagt utstyr. Dvs. pedaler, komplette bremser, ringeklokke, lys fremme og bak plus reflekser. (Mange prøver seg med helt strippa sykkler og så kommer resten i tillegg og det kan fort bli både en og to tusenlapper.)

Takk for mange gode tips. Jeg var ikke klar over at alt dette kunne skaffes såpass billig..

Angående det siste punktet ditt: Vil det si at hvis du har kjøpt en "strippet" sykkel så er det mulig å gå tilbake til butikken neste dag og kreve å få lovpålagt utstyr helt gratis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at de vil unskylde seg med at hvis de hadde satt på alt så ville utgangsprisen blitt høyere, men å tilby deg en sykkel som du ikke kan sette rett på veien uten at du vil bli stoppet av politiet rundt første sving, er vel nesten kriminelt.

Hvis du er i en butikk og ber om pris på ny sykkel synes jeg at du skal si at den skal være lovlig utstyrt. Hvis de da ikke setter på ringeklokke, lys og reflekser så kan du forlange å få dette med. Et pristilbud er et pristilbud. Skjermer og bagasjebrett er ikke påkrevd og kommer alltit i tillegg. Selv om noen butikker sier at du får dette gratis så tror jeg nok de tar seg betalt på en eller annen måte uansett.

Ellers har en tilsvarende oppfiksing av sykkel vert diskutert før, så du kan jo sjekke denne tråden.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=16519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg kjøpte meg sykkel med mekaniske skivebremser for noen år siden. En nytelse, aldri mer denne hersens justeringen av klosser og som Bjarne Lindholdt nevner, slutt på papirtynne felger...

Dessuten mye raskere av/påmontering og ikke i nærheten så mye bremseklossestøv som sitter på felg og eiker og gjør sykkelen grisete å bære over brøytekanter mv.

Et år brukte jeg to sett Shimanoklosser på hvert hjul, og det kostet meg over 600 kroner på en sesong(!), med disse skivebremsene har jeg ikke gjort noe annet enn å etterjustere wire'en en eller to ganger.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har nettopp lest gjennom tråden her, og synes du fikk mye fornuftige svar, særlig RE hadde mye bra å melde. Foreslår at du likevel bytter slitedelene dine på den gamle og beholder den som vintersykkel, det gjorde jeg for mange år siden, har aldri angret. Husk at kjede, krans og felger holder veldig mange vintre hvis du heller ei bøtte med varmt vann over hver kveld, forutsatt at du kan sette sykkelen inn etterpå. Og smør kjedet hver morgen.

Bare et par ting til svarene du fikk:

Billigdeler kan fungere like bra som ordinære deler, men du kan også få ting som funker veldig dårlig. Billige bremseklosser er typisk laget i en eller annen metervarestandard gummi/plastlegering som er mye billigere enn de dyrere varene - og slites derfor fortere ned, eller de sliter felgen fortere ned. Det kan være en ide å konsultere og kjøpe hos sykkelverkstedet og sette dem på selv, da blir det ikke så veldig mye dyrere. Evt spørre verkstedet og deretter handle på nettet :-D Prøv http://cyclecomponents.com/

Min erfaring med Biltema er at det er et 50/50 sjansespill å handle der. Noen produkter går i stykker etter en gangs bruk, noe holder ordinær billigstandard og noe varer like lenge som the real thing. Men jeg har aldri vært i stand til å se på forhånd hvilken vare som holder og hvilken som er ubrukelig. Sykkeldeler ville jeg aldri handlet der, det er ikke så morsomt å oppdage at bremsevaieren smetter ut av sylinderen når du er ute og sykler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkeldeler ville jeg aldri handlet der, det er ikke så morsomt å oppdage at bremsevaieren smetter ut av sylinderen når du er ute og sykler.

Er dette noe du har opplevd selv? I så fall tror jeg du har vært ekstra uheldig. Jeg har handlet på Biltema siden ca 1983/84 og kjøpt ulike sykkeldeler siden de startet å selge slike, men aldri hatt en slik opplevelse. Men det har jeg faktisk med wire fra alminnelig sportsforretning. "Kula" løsnet og wiren ble ubrukelig.

Men, jeg har alltid med brems og gearwire i reserve, og om en føler seg tryggere med en til kr 50 enn en til 15 er det jo ikke rare forsikringspremien.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært forsiktig med å sette V-bremser på felger beregnet på skivebrems. På min sykkel med relativt billige skivebremser er det en gul varsellapp på felgringen (Richey Disc OCR) som sier at den ikke skal brukes som bremseflate. Det er mulig noen felgringer kan brukes til både skive- og v-brems, men det bør sjekkes opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.