Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny fjelljakke; Bergans eller Norrøna?


ylva

Anbefalte innlegg

Heisann!

Anoraken min er blitt for liten og regnjakka mi holder ikke vann. Tenkte derfor jeg skulle kjøpe meg en ny jakke som både kan brukes på fjellet om vinteren og i regnvær om sommeren. Har bestemt meg for å kjøpe enten Bergans eller Norrøna, og lurte på om noen hadde noen tips? Vil gjerne ha en robust jakke som tåler slitasje fra sekk, og holder ordentlig snøvær på fjellet ;-) Hvis noen har noen andre merker å anbefale, så hører jeg gjerne :) takktakk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt vanskelig å anbefale noe når du ikke sier noe prisklasse eller andre krav som f.eks. om du er ute etter en kort modell, lang modell osv. Det beste for deg er nok å gå inn på www.bergans.no og www.norrona.com og se selv, for så å gå i butikk og prøve! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært endel på sidene til både Bergans og Norrøna, men fikk egentlig ikke så mye ut av det. Vil ha en damejakke som er "passe lang" i ryggen; ikke så kort at den glir opp når jeg beveger meg(står på snowboard, f.eks.) ;-) regner med å bruke ca 3000 på den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha allværdens erfaring med andre jakker kan jeg iallefall anbefale deg Bergans Breheimen II som ei god jakke til helårsbruk.

Den har ingen motefaktor eller unødvendige finesser som du betaler ekstra for, men lommer,glidelåser,lufting,hetta og alt det andre fungerer som det skal.

Mange mener også at Bergans Dermisax er mer holdbar enn Goretex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å anbefale noe når du ikke sier noe prisklasse eller andre krav som f.eks. om du er ute etter en kort modell, lang modell osv. Det beste for deg er nok å gå inn på www.bergans.no og www.norrona.com og se selv, for så å gå i butikk og prøve! ;-)

Hva? Ylva er forbilledlig presis på hva hun ønsker. Hun ønske å kjøpe norske klær (hvis jeg forstår deg rett Ylva) og ønsker en slitesterk jakke som tåler drittvær. Jeg kjenner ikke til Bergans modeller. Norrøna har minst to aktuelle modeller: Kraftigste er Recon (en jakke brukt av militæret, men som bare finnes i unisexmodell) og Trollveggen Proshell (Trollvegg Dri3 er en annen modell). Begge disse jakkene har klaff foran glidelåsen (hvis glidelåsen ødelegges), har gode hetter og går langt ned på baken.

Jeg har selv Trollveggen og er meget fornøyd med den til sitt bruk (vinterfjellet i sludd, seinhøstes og tidlig vår, og lange turer med usikkert vær). Til sommerbruk kan slike jakker bli for kraftige. De "puster" dårligere enn jakker med tynnere stoff, tar stor plass i sekken, og veier mer. Alternativet er å kjøpe en lettere, litt mindre slitesterk jakke som Falketind Proshell; eller to jakker, f.eks. en Trollveggen og en Falketind Paclite (for sommerbruk).

Det finnes selvfølgelig en rekke andre aktuelle modeller og kombinasjoner. Goretexjakker blir slitt etter en stund. Jeg har god erfaring med å ha minst to jakker. En tung som jeg bruker relativt sjeldent (som dermed beholder DRW-impregnering lengre) og andre jeg bruker til hverdags og kortere turer. Det er forøvrig ultrafiolett stråling som i hovedsak ødelegger jakka, ikke mekanisk slitasje (hvis en ser bort fra bushing).

Det er forøvrig alltid salg på goretexjakker (i Oslo i allefall). Har man litt tid, dukker det ofte opp aktuelle jakker med 20-50% avslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte litt på hvor lenge det tok før Recon ble anbefalt.

Tung og kraftig jakke, fin til jakt og fiske, men kunne aldri tenkt meg å gå med noe slikt om vinteren.

Det finnes flere modeller som passer bedre til året-rundt-aktiviteter.

F.eks. er Norrøna Falketind Proshell en ypperlig jakke. Laget i proshell, som er mer slitesterkt enn performanceshell (som jo sitter i recon). Den er dessuten halve vekten og penere å se på.

http://www.oslosportslager.no/produkt/norrona-falketind-gore-tex-pro-shell-skalljakke-dame-09-20656.aspx

Dessuten ville jeg tatt en titt på Arcteryx. De har mange varianter som er bra, selv om prisen ligger litt over Norrøna.

Theta AR er min favoritt, og om du er litt tålmodig finner du den på tilbud til 3000kr. Også den er i proshell, og veier omtrent det halve av nevnte Trollveggen og Recon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at Falketind Proshell er en bedre jakke enn Recon på kortere turer. Men på lenger turer, tror jeg kanskje at mangelen på tekniske løsningene hos Falketind vil kunne gjøre seg gjeldende. Mangel på lommer, luftemuligheter og ting som klaff over glidlåsen betyr faktisk noe dersom man skal kunne stole på jakka. når det er sagt: Jeg kunne godt tenke meg en Falketind Proshell selv, jakka ser veldig bra ut, og har et bra snitt (spesielt for jenter) som gjør den egnet som regnjakke t.o.m. på handleturer. Og den er jo veldig lett og hendig. En jakke jeg tror de fleste hadde blitt fornøyd med.

Edit: Så at prisen passet OP midt i blinken ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye er allerede sagt her, men vil "gjenta" en ting:

Det er en stor fordel - spesielt til vinterbruk i fjellet - at jakka har stormklaff. Det er veldig få jakker som har dette nå, etter at de "vanntette" glidelåsene ble introdusert. Norrøna Trollveggen er i så måte et godt alternativ. De fleste Bergans modeller har også dette(f.eks mod. Sirdal, Svartisen, Nordkapp og Dynamic.

Archteryx har "spart" seg denne detaljen, men er meget gode jakker.

Recon anbefales av mange, men kanskje litt mye "militær" til by-bruk for noen.

Men... etter min mening blir ei jakke som skal tilfredsstille vinterbruk i fjellet og ski/board-kjøring kanskje litt "heavy" som regnjakke om sommeren - og til kortere marka/fjellturer.

Har du råd, så kjøp ( som Fimax nevner) derfor 2 jakker (uten å inngå kompomiss på pris/kvalitet).

En som tilfredsstiller "vinterkrav", og en lettere (PackLite) modell til allroundbruk - der jeg (blandt andre gode kandidater) i hvertfall kan anbefale Bregans Superlett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte litt på hvor lenge det tok før Recon ble anbefalt.

Tung og kraftig jakke, fin til jakt og fiske, men kunne aldri tenkt meg å gå med noe slikt om vinteren.

Det finnes flere modeller som passer bedre til året-rundt-aktiviteter.

F.eks. er Norrøna Falketind Proshell en ypperlig jakke. Laget i proshell, som er mer slitesterkt enn performanceshell (som jo sitter i recon). Den er dessuten halve vekten og penere å se på.

http://www.oslosportslager.no/produkt/norrona-falketind-gore-tex-pro-shell-skalljakke-dame-09-20656.aspx

Dessuten ville jeg tatt en titt på Arcteryx. De har mange varianter som er bra, selv om prisen ligger litt over Norrøna.

Theta AR er min favoritt, og om du er litt tålmodig finner du den på tilbud til 3000kr. Også den er i proshell, og veier omtrent det halve av nevnte Trollveggen og Recon

Anbefalte jeg Recon spesielt? Jeg nevnte først og fremst Trollveggen Proshell (og jeg anbefalte en paclite-jakke i tillegg for sommerbruk). Neste forslag var Falketind Proshell.

Det kanskje viktigste for en vinterjakke er at den har en god hette. Hetta bør kunne strammes igjen slik at hele ansiktet dekkes når en har på slalåmbriller. Her synes jeg ikke Arcteryx Theta er god nok (tror akkurat samme kritikken rammer Falketind). Var på tur med en kamerat med Theta. Han fikk problemer i frist bris og -10 grader. Ikke alle er enige med meg. Her er en test fra klikk: http://www.klikk.no/helse/trening/article360970.ece. Der blir Theta AR kåret til best i test. Jakka til kameraten er noen år gammel. Kan hende Arcteryx har gjort endringer. Om hetta er bra nok er i allefall lett å teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte jeg Recon spesielt? Jeg nevnte først og fremst Trollveggen Proshell (og jeg anbefalte en paclite-jakke i tillegg for sommerbruk). Neste forslag var Falketind Proshell.

Det kanskje viktigste for en vinterjakke er at den har en god hette. Hetta bør kunne strammes igjen slik at hele ansiktet dekkes når en har på slalåmbriller. Her synes jeg ikke Arcteryx Theta er god nok (tror akkurat samme kritikken rammer Falketind). Var på tur med en kamerat med Theta. Han fikk problemer i frist bris og -10 grader. Ikke alle er enige med meg. Her er en test fra klikk: http://www.klikk.no/helse/trening/article360970.ece. Der blir Theta AR kåret til best i test. Jakka til kameraten er noen år gammel. Kan hende Arcteryx har gjort endringer. Om hetta er bra nok er i allefall lett å teste.

Neida, du har rett, du nevte ikke Recon spesielt.

Jeg synes hetta på Theta er veldig bra. Den har tre strammefunksjoner og skjerm foran. Den kan strammes rundt ansiktet, i bakhodet og i nakken.

Har kjøpt to jakker fra Norrøna og tre fra Arcteryx siste året, og hetta på Theta er den klart beste. Prøvde den i kuling, +1 og regn for en mnd siden. Hvis man synes at den hetta ikke dekker nok, så kanskje Alpha SV er et alternativ, som har en litt annen konstruksjon.

Men... etter min mening blir ei jakke som skal tilfredsstille vinterbruk i fjellet og ski/board-kjøring kanskje litt "heavy" som regnjakke om sommeren - og til kortere marka/fjellturer.

Det er ikke vanskelig å finne gode skijakker som er lette nok til sommerbruk. Norrøna har flere, Arcteryx har flere, TNF har flere. Min skijakke Arcetyx Sidewinder AR veier ca 600g, noe som er mer enn lett nok til å bruke i byen. Kraftig jakke, laget i proshell. Dog ville jeg ikke valgt en jakke med snøskjørt til året rundt bruk.

Mye er allerede sagt her, men vil "gjenta" en ting:

Det er en stor fordel - spesielt til vinterbruk i fjellet - at jakka har stormklaff. Det er veldig få jakker som har dette nå, etter at de "vanntette" glidelåsene ble introdusert. Norrøna Trollveggen er i så måte et godt alternativ. De fleste Bergans modeller har også dette(f.eks mod. Sirdal, Svartisen, Nordkapp og Dynamic.

Jeg ser at mange anbefaler stormklaff,og jeg ser helt klart poenget. Men hvor mange har opplevd at glidelåsen ryker, ved normal bruk?

Nå snakker jeg om glidelåsen på nyere versjoner av "top of the line" jakker fra f.eks Norrøna og Arcteryx. Jeg vil anta at valget om å fjerne stormklaffen er bygget på vurdering med hensyn på vekt OG statistisk materiale om hva som er MTBF for en slik glidelås. Norrøna har 5 års garanti og Arcteryx livstid, men det hjelper selvsagt lite den dager man står med ødelagt jakke , midt oppå et fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper vår lille "krangel" virker oppklarende. På "vinterjakka" mi er jeg spesielt opptatt av at den er stiv (da en stivere jakke beskytter bedre mot vind og sludd over tid), at den går langt ned over rompa (jeg går sjeldent med bib) og jeg liker klaffen over glidelåsen (folk på forumet har rapportert om ødelagt glidelås selv på en ny Arcteryxjakke). Disse faktorene er spesielt viktige hvis en drar på lengre turer med telt (mindre mulighet for å tørke klær).

Meget god hette mener jeg alle vinterjakker bør ha (der svikter mange produsenter), også til andre årstider er det viktig. Jeg er for øvrig helt enig med Festus at du ikke bør kjøpe en tyngre jakke enn det du trenger Ylva. Jeg er forøvrig ikke noe spesielt glad i å ha på membranjakker annet enn når jeg trenger det. Har man med en god membranjakke kan imidlertid vindjakka være av nogså lurvete kvalitet; en treningsjakke, en gammel anorakk mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne at jeg har gjort meg gode erfaringer med Bergans Bitihorn. Den er ikke et moteplagg og er beregnet også for vinterbruk.

Ja, Bitihorn har noe av det mer "gamle" fjelljakkesnittet.

Mod. Svartisen, Sirdal og Nordkapp har et mer "moderne" damesnitt (litt innsving i livet). Disse 3 har også avtagbar snølås i livet og skikortlomme (begge detaljer er en fordel til ski/board-kjøring), og de 2 sistnevnte også avtakbar fuskepels (som kan skiftes ut med ekte pels - selv om det kanskje er litt politisk ukorrekt å nevne nå om dagen :shock: ).

Alle i 3-lags Dermizax.

Dynamic, som jeg også nevnte har ikke snølås, men 3-lags Dermizax og avtakbar hette.

Grunnen til at jeg nevnte disse 4 er at dette er de Bergans-modeller som har det "kraftigste" stoffet - og detaljer beregnet for vinter/snø/ski - således en "rettledning" til Ylva (ut fra det som nevnes som bruksområde) for å orientere seg innenfor det forvirrende store utvalget til Bergans.

Mange av Bergans-modeller er litt varianter over samme tema, der det er små detaljer som skiller de fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Kjempefint med "krangel", lærer masse:) er utrolig lei folk i butikker som ikke kan noe som helst:S :shock: sover en uke i telt i påsken, ellers så går det for det meste i dagsturer på ski eller brett, så må ha en ordentlig jakke:D men tusen takk for alle svar, det hjalp virkelig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt meg jakke fra Norrøna, modellen er Svalbard. Grei pris i forhold til mange andre jakker.

Kan komme med info når jeg har fått prøvd den på tur.

3-lags stormjakke for ekstreme forhold

Pustende 3-lags stormjakke laget for å takle de mest ekstreme forhold under ekspedisjoner.

Stormsikker jakke med høy krage med børstet innside, stormhette og forsterkede områder på steder utsatt for slitasje fra ryggsekk.

En ekstrem jakke for ekstreme forhold.

Link: Norrøna Svalbard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaldbard er en dri3-jakke (membranen). Har en bib i samme materialet, men har brukt den så lite at jeg ikke tør uttale meg om kvaliteten. Dri3 er Norrønas "egen" membran. De slipper å betale roalties til Gore. Dermed blir jakka billigere. Har god erfaring med Patagonias H2O membran. Event-jakka mi er den jeg har hatt som har "pustet" best, men levetiden var ikke særlig god. Dri3 er såpass ny at jeg ikke har sett noen særlige kommentarer til den enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da det virker som om jeg er en av de få som har en Norrøna jakke med dri-3 membran kan jeg si litt om hvordan jeg har opplevd jakken (så langt).

Jeg synes den holder veldig godt både mot vind og vann. Seinest for en uke eller to siden gikk jeg en langtur og da holdt jakken godt under 4-5 timer med godt regnvær, snø og litt diverse, så membranen i seg selv er i mine øyne god nok. (Jeg har aldri eid en GTX-jakke, så kan ikke sammenligne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er hvor lenge Dri3 membranen holder. Lekker en jakke med en gang bør den leveres inn. Eventjakka mi begynte å svekkes allerede etter ca 20-30 bruksdøgn. Det er for lite. Det hjalp ikke stort heller å reimpregenere jakka. Etter en stund begynte den også og delamineres. Ps: Dette er mange år siden. Dagens e-Vent er bedre (i allefall en bukse jeg har). Legg ut en anmeldelse av produktet om noen månder når du har fått testet jakka skikkelig Ferskingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen! Har nesten (:D) bestemt meg for å kjøpe bergans sirdal lady jakka, men lurte på om noen vet om denne er isolert? Så det var to forskjellige sirdal-jakker; en som het insulated og en som ikke gjorde det:) prøvde insulated-modellen, men tror det kan bli altfor mye av det gode, tror heller jeg vil kle på meg ordentlig under en jakke som ikke er så tjukk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med Bergansjakker. Sirdal virker jo fin ut fra dine kravspesifikasjoner. Har en Arcteryx Fission jakke, som har primaloftfor og goretex-shell, som på mange måter tilsvarer Sirdal Insulated. Fission har et rimelig begrenset bruksområde. Den er for varm for høyintense aktiviteter, men samtidig ikke varm nok som overtrekksjakke når det virkelig er kaldt. Bruker den mest til hverdags i temperaturer rundt null med nedbør, og noe i skogen om høsten/våren i samme vær. Altså: jeg anbefaler deg ikke å kjøpe Insulated. Men nå står jeg lite i bakke, så kanskje andre har bedre erfaring for slikt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Etter det bruksområdet du beskriver i starten av tråden ville jeg nok gått for Sirdalmodellen som ikke er insulated.

I likhet Fimax har jeg bl.a. en Arc'teryx Fission, mener han har AR modellen

( http://www.oslosportslager.no/produkt/fission-ar-gore-tex-xcr-jakke-5766.aspx?utm_source=Kelkoo&utm_medium=Oppf%C3%B8ring&utm_campaign=Kelkoo )

mens jeg har SV modellen

( http://www.ute.no/index.php?k=&uk=114&vk=42&v=530 ).

Jeg har skrevet litt om mine erfaringer og bruksmønster i denne linken:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=152665#152665

Jeg har gode erfaringer med Dermizax-tekstilet, har en Bergans Anatomic-bukse som har vært mye/hardt brukt i over fire år. Gledelig overrasket over stoffets vanntetthet over tid, slitestyrke og strech/mykhetsgrad. Goretex XCR er noe stivere i tekstilkvaliteten, hvilket kan ha sine fordeler mtp. vind o.l.

Jeg har sett på Sirdalmodellen da jeg skulle kjøpe en presang til kjæresten, men valgte i stedet Norrøna Falketind p.g.a. vekt og ikke minst utforming av hetta.

Som du sikkert har sett har Sirdal en krave med hetteavslutning ned mot kraveben. Min Arc'teryx Theta AR har en liknende løsning, hvilket ikke er helt heldig for beskyttelse av hake/munn ved skikkelig drittvær/vind.

Fungerer dog greit dersom man bruker neoprenmaske e.l. i den kalde årstiden. En fordel med krave er at nakke, hvor man gjerne svetter, ikke kommer i direkte kontakt med hetten bak og beskyttelse/varme når man ikke bruker hetten.

Grunnet tiltenkt bruksbehov av jakke valgte jeg derfor å kjøpe en Falketind XCR til samboeren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Har nesten (:D) bestemt meg for å kjøpe bergans sirdal lady jakka, men lurte på om noen vet om denne er isolert? Så det var to forskjellige sirdal-jakker; en som het insulated og en som ikke gjorde det:) prøvde insulated-modellen, men tror det kan bli altfor mye av det gode, tror heller jeg vil kle på meg ordentlig under en jakke som ikke er så tjukk:)

Velg den uisolerte (som de andre også anbefaler). Tror Sirdal-modellen kan være et godt valg for ditt bruk.

Kommentaren vedr. hetta fra Martin.M kan du jo sjekke ut når du prøver den i butikk, men jeg tviler på at du vil føle det som noe problem. Kraven er forholdsvis høy, men du får ikke "snurpet" den sammen på samme måte som en kraveløs hettetype.

Til fordel får du derimot krave, som vil lune mer rundt nakken når du ikke har hetta på. Og - så er jo også hetta avtakbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du bestemmer deg for jakke, hvis du vil spare litt penger - sjekk www.sportsdeal.no og der under "bekledning" goretex bekledning kanon tilbud. Kan du få deg Mountain Hardware Adaro Parka i pro-shell membran for 1500kr. Kjøpte meg selv en annen modell, Beryllium pro shell der i januar og er kanonfornøyd. Kun M, L og Xl igjen. Normal i str. Kona måtte ned en str, men var ikke noe problem å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.