Gå til innhold
  • Bli medlem

Mindre jobb = mer tur og mindre/billigere utstyr?


knutis

Anbefalte innlegg

Det siste året har jeg jobbet litt redusert. Det koster noen tusen i året for å si det slik. Jobb, familie etc tar mye tid og det blir gjerne alt for lite tid til turer av ymse slag. Etter at jeg reduserte på jobben har det absolutt blitt flere turer i hverdagen. En ekstra fridag i uka er gull! Turene gir dessuten overskudd til å gjøre mere hjemme = fornøyd kone = mulighet for flere turer i helga også.

Et av områdene redusert jobb går utover er innkjøpsbudsjettet til turutstyr. Men jeg er ikke i tvil om hva jeg foretrekker av færre turer i tipp topp moderne og dyrt utstyr eller flere turer med enklere utstyr!

Og er det ikke slik at vi av og til kan ha en tendens til å bruke shopping av turutstyr som substitutt for tur? Om jeg ikke kan fiske kan jeg i alle fall kjøpe nye sluker og fiskestang. Om jeg ikke har tid til å sykle lange turer på åsen så kan jeg i det minste sørge for å ha flott sykkeljakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

DU har virkelig skjønt det!!! :D Skulle ønske jeg også kunne ha redusert jobb. Det gir liksom litt mer mening med livet det, og mer overskudd! Har nok ikke råd til det...desverre. :cry: Setter mer og mer pris på fritiden,- og med mine interesser får jeg aldri nok! Fri hver fredag hadde vært konge! Da hadde det blitt mer tid til trening/turer...og gjøremål i heimen! Altfor mye av livet går med til jobb....men penger må vi jo ha... :lol: Kos deg med den ekstra fridagen din!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da finne en middelvei. Folk flest jobber 8 timer og har 16 timer fri. Om man jobber offshore jobber man 2 uker og har 4 uker fri og slik har jeg jobbet siden -92.

En liten pappaperm gir fort 10 uker fri i strekk... Jeg må si at min lille pappaperm har gitt meg litt perspektiv på de bittesmå tingene i hverdagen. Min lille knott på 7 mnd mangler kun en topp på den lokale fjelltrimmen, og i morgen blir det sikkert en mulighet til å ta den siste toppen.

Det trenger ikke alltid være så svært, men er det et poeng å jobbe minst mulig egentlig?

Så poenget mitt var vel at en liten pappaperm kan gjør susen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg med en gang innrømme at jeg er litt usikker på om mine påstander er 100% etterrettelige, men anyway. Siden jeg vokste opp på 60 og 70-tallet har produktiviteten i landet økt 4-5 ganger. Slik jeg husker min barndom led vi ingen nød, men noen overflod var det ikke. Men det jeg undres på er hvorfor vi ikke nå kan ta ut denne produktivitetsøkningen i fritid framfor i stadig høyere lønn? Hver yrkesaktiv er i dag flere ganger mer effektiv og produserer mange ganger mer enn en person for 30-40 år siden. Hva er da problemet med 6 timers dag? At vi ikke skal få høyere lønn slik at vi kan kjøpe oss enda mere dritt vi ikke trenger? Og hvorfor skal vi bare ha 5 ukers sommerferie her i landet? Vi kunne glatt hatt 10 uker hadde vi villet det. Nei. legg om systemet og veksle noe mer av produktivitetsøkningen om til fritid. Det vil alle tjene på, ikke minst miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jeg undres på er hvorfor vi ikke nå kan ta ut denne produktivitetsøkningen i fritid framfor i stadig høyere lønn? Hver yrkesaktiv er i dag flere ganger mer effektiv og produserer mange ganger mer enn en person for 30-40 år siden. Hva er da problemet med 6 timers dag?

Ahh, 6 timers dagen. Jeg er gammel nok til å huske da vi gikk fra 8 timers dag til 7,5 timers dag. Alle snakket om at snart fikk vi 6 timers dag og masse fritid til å dyrke særinteresser. Men det er lenge siden. Nå jobber jeg minst 10 timer hver dag, pluss en time pendling til og fra, og når jeg kommer hjem er jeg altfor sliten til å trene. For dette tjener jeg marginalt bedre enn en på trygd. Og hvem F... sier vi har høyere lønn ? Bestefaren min kunne kjøpe eget hus og forsørge kone og unger på en lønning. Det samme kunne faren min. Idag er det umulig å kjøpe eget hus på en lønning, fordi markedet presser opp prisene.

Professor Sigurd Skirbekk har en interessant teori. Han mener at andelen yrkesaktive blir mindre og andelen trygdemottakere blir større, og at de yrkesaktive derfor må jobbe mer og tjene mindre. Idag er vel over 350 000 unge nordmenn blitt uføretrygda. Og så har vi 600 000 eldre pensjonister, som i tillegg lever mye lenger enn før, og som i tillegg krever dyr helsepleie, ligge på sykehus og la overbetalte spesialister og maskiner forlenge livene dems, alt i det godes moral. Pluss vi har 500 000 innvandrere som ikke akkurat bidrar veldig til velferdsstaten, og vi får 20 000 nye asylsøkere hvert år som koster opp mot 35 000 kr pr stykk. På toppen av dette skal Norge være hele verdens sosialkontor, og vi sender millioner av kroner til de fattige i Afrika. Sosialistene som har makta idag mener at vi skal yte etter evne og motta etter behov. Det betyr av vi som er friske ikke kan tillate oss å dyrke oss selv med friluftsliv, men må jobbe mer og mer for å forsørge den delen av befolkningen som stemmer AP, SV eller Rødt. Husk at vi som liker friluftsliv er den tradisjonelle klassefienden til de venstreintellektuelle parasittene som har makta idag.

Det største problemet er at norske og europeiske kvinner har sluttet å føde barn. Hvite europeiske kvinner føder idag gjennomsnittlig 1,4 barn hver og det betyr at den hvite befolkningen vil halveres neste 44 år, mens den muslimske befolkningen føder over 6 barn og vil dobbles neste 11 årene. Innen 2050 vil muslimene være i flertall i Europa, og det vil da være lite sannsynlig at noen av oss her vil få anledning til noen form for friluftsliv, sett i lys av de borgerkrigslignende tilstander man nå begynner å se i innvandrertette områder rundt Paris, London, København og Malmø.

Det er også mulig at våre lave fødselstall er årsaken til siste finanskrise. Vår økonomiske modell er basert på at vi hele tiden må føde flere og flere barn for å få vekst. Når vi da slutter å føde barn, så får vi stagnasjon og etterhvert et luftig fall. Muslimske innvandrer bidrar ikke til vårt økonomiske system, tvert imot bekjemper de det aktivt fordi de har et eget system som de ønsker skal overta. Vi hvite som er friske må da jobbe mer i et desperat forsøk på å holde liv i systemet lengst mulig, noe som gir mindre tid til friluftsliv. Vi kan da bare håpe at alle på trygd slutter å sitte på kafe og røyke hele dagen, men heller kommer seg ut i fjellet og nyter friluftslivet de som har anledning.

De som tror jeg kødder og er troll se link:

http://folk.uio.no/sigurds/

Nasjonalstaten_forside.jpg

Dette er boka alle bør lese for å forstå hvorfor vi må jobbe mer og tjene mindre. Takk til AP og SV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som vil ha billigere hus og mer fritid, er det bare å flytte på seg. Skal man bo i by og større bygder, må man betale. På finn.no er det flere hus rundt 3-400 000,- Du skal ikke jobbe så mange timene om dagen for å betjene det.........

Det står kun på om man virkelig vil reise vekk fra den hverdagen man har fra før.

Regner med at flere av dere på fjellforum har bil i denne prisklassen..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velferdstaten er en boble ruset på oljepenger, og Adler har sannsynligvis korrekt i sine påstander om at det neppe blir mindre å gjøre for den yrkesaktive andelen i fremtiden. At privat sektor har mangedoblet produktiviteten hjelper lite når den offentlige sektor spiser opp denne effekten.

Men å påstå at de hvite er slaver av ikke-hvite blir å trekke det langt over grensen. Faktum er jo at det er 3.verden som slaver for de hvite. I Asia jobber man gjerne 12-14 timer om dagen 6-7 dager i uken, for å holde tritt med den stadig økende etterspørselen av billige varer og tjenester produsert i østen. Så det er ikke rart at det kommer økonomiske flyktninger på løpende bånd til Norge, hvor man får penger av å IKKE jobbe. HRS (www.rights.no) har beregnet at innvandringen koster Norge 20 milliarder i året. Dette er et beløp jeg mye heller ville brukt på målrettede uhjelpsprogram, som tilgodeser 1000 ganger flere hoder enn de (ressurssterke) lykkejegerne som kaster pass og id-papirer i søppelet når de ankommer Norge. Dessuten har jeg vanskelig for å tro helt og fullt på visjonen om at et etnisk og kulturelt mangfold, gir et harmonisk fellesskap (da alle historiske facts sier det motsatte). Enten vil det gå i retning av oppsplittelse (balkanisering), eller et påtvunget fellesskap håndhevet av en sterk politistat. Dvs para-militære stater slik vi ser eksempel på i Kina, Tyrkia og faktisk også USA. En interessant observasjon på min siste reise i Tyrkia, var at pass og id-papirer måtte overleveres Gendarmes nesten daglig på mine bussreiser. På den korte bussreisen mellom Erzurum og Trabzon måtte bussen stoppe 3 ganger ved checkpoints. Soldater samlet inn alle id-papirer, og scannet dem gjennom sine systemer. Sannsynligvis for å overvåke seperatisktiske krefter i Tyrkia (kurderne). Norge er iferd med å gjøre de samme med sine fotobokser, som visstnok skal avsløre mobil kriminalitet. Dette er bare første steget i feil retning...dvs vi får en politi og overvåkningsstat også i Norge.

Forøvrig interesant å se at Adler henviser til en forsker som ikke har bakgrunn fra AKP m-l (i motsetning til 90% av dagens forskere og journalister)

Når Kjiver velger offshore som eksempel på den gyldne middelvei, velger han å se bort fra at denne bransjen er en lukket bransje for menigmann. Ledige stillinger utlyses ikke eksternt men formidles gjennom interne kontakter (kameraderi?). Det er ikke uvanlig at folk betaler 50.000 for kontakter som skaffer dem jobb i olja.... Offshore-arbeidere er i en liga for seg selv med høye offshore-tillegg, samt lønnskompensasjon (!?!) fordi de ikke jobber like mange timer i året som landarbeidere (!?!) Jeg skulle gjerne ha jobbet 2 uker på og 4 uker fri for 250.000 kr i året, men da hadde det vel blitt ramaskrik om sosial dumping i fagforeningen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som vil ha billigere hus og mer fritid, er det bare å flytte på seg. Skal man bo i by og større bygder, må man betale. På finn.no er det flere hus rundt 3-400 000,- Du skal ikke jobbe så mange timene om dagen for å betjene det.........

Det står kun på om man virkelig vil reise vekk fra den hverdagen man har fra før.

Regner med at flere av dere på fjellforum har bil i denne prisklassen..?

Høres enkelt ut, men hva gjør man med sitt sosiale nettverk?

Jeg regner med at de fleste av de husene du nevner ligger i innlandet/Nordnorge? For meg er innlandet alt for langt fra havet, og Nordnorge har ikke badevennlige temperaturer. Altså må jeg fortsatt bo i områder der husene koster flesk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får et inntrykk av at enkelte ønsker en stat som de på den Arabiske halvøya. Alt arbeid gjøres av innvandrere så vi kan få fri syv dager i uken til å gjøre det vi har lyst til.

Kan ikke skjønne at det å jobbe 37,5 timer i uka setter en fullstendig stopper for alt friluftsliv. Har man lite tid må man kanskje planlegge litt mer nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Kjiver velger offshore som eksempel på den gyldne middelvei, velger han å se bort fra at denne bransjen er en lukket bransje for menigmann. Ledige stillinger utlyses ikke eksternt men formidles gjennom interne kontakter (kameraderi?). Det er ikke uvanlig at folk betaler 50.000 for kontakter som skaffer dem jobb i olja.... Offshore-arbeidere er i en liga for seg selv med høye offshore-tillegg, samt lønnskompensasjon (!?!) fordi de ikke jobber like mange timer i året som landarbeidere (!?!) Jeg skulle gjerne ha jobbet 2 uker på og 4 uker fri for 250.000 kr i året, men da hadde det vel blitt ramaskrik om sosial dumping i fagforeningen :)

Det er vel ingen som bruker mer tid på arbeid enn offshorearbeiderene:

Minimum 130 døgn * 24 timer = 3120 timer pr år.

Sammenlignet med " vanlige arbeidere " :

Antall dager på jobb pr år ca 228 * 9,5 timer ( 7,5 + 2 til og fra jobb ) = 2166 timer pr år

Offshorearbeideren har altså nesten 1000 timer mindre fritid pr år.

Det er en grunn til at noen blir og andre ikke blir ansatt offshore, kvalifikasjoner på mange plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at noen blir og andre ikke blir ansatt offshore, kvalifikasjoner på mange plan.
Enig i alt du sier. Om man søker på Finn så vil man finne flust av jobber, men man må være kvalifisert. De som absolutt VIL ha jobb, får seg jobb. Det kreves mye kurs osv.

Når det gjelder timene, så sammenlignes vi med skiftarbeid på land, og jobber samme antall timer som på land. Og man kan være sikker på at når det er noe som skjer på land - så er man på jobb. Det er nesten umulig å delta i sosiale aktiviteter - slik som sangkor, musikkorps, fotball, lokalpolitikk, eller whatever. De arbeidskollegene man har bor over alt i landet. Ikke bare fordeler altså, men jeg ville ikke byttet med noen - det blir en vane.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant det du skriver der josteink. Det viser at enkelte her er på fullstendig ville veier her, når det gjelder informasjon og viten om faktiske og reelle forhold innen bl.a. offshore.

Et annet viktig poeng: Norge er blant verdens rikeste land og de yrkesaktive har aldri hatt mer fritid enn de har idag. Norge er faktisk det landet i verden (både den vestlige og østlige delen) med flest fridager (ferie, helligdager ol.), så det virker fullstendig meningsløst å klage på at man har for lite fritid og jobber for mye.

______________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet bare at jeg har det bedre med litt redusert stilling enn da jeg jobba fullt.

Fritida vi har nå til dags er vel faktisk en forutsetning for å drive med hobbyer på den måten vi liker. Et par ting som kan være verdt å tenke på når man sammenligner mengda fritid nå og det som var før / det som er i en god del andre land: Fruen i huset er også i arbeid, før jobba hun gjerne hjemme, på tross av mange hjelpemidler er det fortsatt mye som skal gjøres i hjemmet. Dette tar tid. Og i dag forventes det at far i huset også prioriterer ungene, skulle bare mangle foresten, dette tar en hel del tid. Alt handler vel egentlig om hva man prioriterer. Hadde jeg vært ungkar med 100% jobb ville jeg helt sikkert brukt en god del mer tid på hobbyer enn det jeg gjør nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke spesielt mye om offshore-livet, men dette ser jo litt feilaktig ut.

Det er vel ingen som bruker mer tid på arbeid enn offshorearbeiderene:

Minimum 130 døgn * 24 timer = 3120 timer pr år.

Om det er 2 uker på og 4 av så vil dette gi 365:3=~122 dager.

Livet offshore er vel stort sett delt opp i skift, iallefall så har de fleste jeg kjenner det. For å være grei, kan man si at man er på jobb så lenge man ikke er hjemme, og da si at det er 16-timers dager. 8 timer søvn er vel strengt tatt ikke jobb. Dette gir 122 dager x 16 timer = 1952 timer

Sammenlignet med " vanlige arbeidere " :

Antall dager på jobb pr år ca 228 * 9,5 timer ( 7,5 + 2 til og fra jobb ) = 2166 timer pr år

Legg til lunchpause, så er vi på 2280 timer pr år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluss vi har 500 000 innvandrere som ikke akkurat bidrar veldig til velferdsstaten

Dette er så fail at det er jo langt over streken for hva man burde tillate seg å skrive i et seriøst innlegg. Les kjapt her, så kan det hende du lærer noen fakta:

http://rikspolitikk.origo.no/-/bulletin/show/202577_loennsom-innvandring . Om du ikke orker, kan jeg fortelle deg at innvandring skyter penger inn i statskassa.

, og vi får 20 000 nye asylsøkere hvert år som koster opp mot 35 000 kr pr stykk. På toppen av dette skal Norge være hele verdens sosialkontor, og vi sender millioner av kroner til de fattige i Afrika. Sosialistene som har makta idag mener at vi skal yte etter evne og motta etter behov. Det betyr av vi som er friske ikke kan tillate oss å dyrke oss selv med friluftsliv, men må jobbe mer og mer for å forsørge den delen av befolkningen som stemmer AP, SV eller Rødt.

Dette er jo skremmende lesning og pur egoisme. Det er så ribbet for medmenneskelighet som det er mulig, og vitner om at forfatteren som står bak har så liten kapasitet for omtanke at den rommer kun h*n selv. Det er skremmende at vi i et opplyst samfunn i 2009 kan få oss til å mene at vi ikke skal ta oss av andre når vi har muligheten og ressurser til det, men at vi istedet skal "dyrke oss selv". Adler mener at vi burde la folk bli massevoldtatt og drept i sine hjemland fordi han vil ta seg en ekstra fjelltur i uka. Jeg håper fjellturen blir bra nok til å rettferdiggjøre det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offshorearbeid: ligg 100 vis av offshore jobber ute. Som nyutdanna søkte eg hos 3 ulike bedrifter innen offshore, fekk jobbtilbod hos alle. Og eg har inga spesialisert offshore utdanning eller nokon kontakter innad i bedriftane.

Et raskt søk på Nav viser ingen ledige stillinger med arbeidssted "Nordsjøen, kontinentalsokkel". Men oljeindustrien trenger vel ikke å bruke Nav, da etterspørselen etter slike jobber er så stor at utlysning på nisjeportaler er mer enn tilstrekkelig??

Det er vel ingen som bruker mer tid på arbeid enn offshorearbeiderene:

Minimum 130 døgn * 24 timer = 3120 timer pr år.

Sammenlignet med " vanlige arbeidere " :

Antall dager på jobb pr år ca 228 * 9,5 timer ( 7,5 + 2 til og fra jobb ) = 2166 timer pr år

Offshorearbeideren har altså nesten 1000 timer mindre fritid pr år.

Det er en grunn til at noen blir og andre ikke blir ansatt offshore, kvalifikasjoner på mange plan.

Et sykt regnestykke. Landarbeidere må bruke sin fritid på å lage mat, vaske klær, innkjøp av mat, stryke skjorta til neste arbeidsdag, renhold etc. Dette trenger ikke oljearbeidere bruke tiden sin på, fordi de har full service med forpleining på plattformen. Og å regne søvn som tapt fritid er jo bare enda sykere !!!

Hva legger man egentlig i fritid? En landarbeider kommer hjem fra jobb kl 17 og resten av kvelden blir som regel brukt til daglige gjøremål, samt forberedelse til neste arbeidsdag. Fritid får man derfor først i helgen.

En litt annen vinkling:

En oljearbeider kan benytte 220 dager på stranden i Spania hvert år, mens en landarbeider maks kan benytte 40-50 dager på samme strand. Og ofte med halve lønna !!!

Så din oppfatning av ordet "Fritid" er jo helt bak mål !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.