Gå til innhold
  • Bli medlem

Hausttur i Femundsmarka


rotvelt

Anbefalte innlegg

Eg må til fjells. Gjerne ei lita veke. Femundsmarka kjenner eg berre perifert; eg har aldri vore på austsida av Femunden. Eg ønsker å gå langt og gjerne fiska litt. Overnatting vil skje i telt. Eg bur i Trondheim og reiser kollektivt. Gode ruter, anyone? Takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tog til Røros, buss til Synnervika, båt til Røosen. Vær obs på at søndag 13 er siste vanlige avgang i høst.

Gå opp langs Røa, kanskje en tur opp Grøtådalen. Kryss Røa via brua langt oppe, der det er turiststi. Gå til Langen via f.eks. Styggsjøan og Muggsjøen. Vær obs på fredningstider når det gjelder fiske.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Det blir neppe nokon tur før no til veka, så da er vel båttilbodet litt mindre. Good to know. Eg har ikkje finstudert kart, men turen du foreslår, høyrest litt kort ut. Dersom eg har f.eks. fem dagar, kan eg jo gå ganske langt. Er det eigentleg noko i vegen for å gå frå Røros? Hmm ... Må sjå litt på kart, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går også turiststier fra Røros via hytten Marenvollen, men da bruker du litt tid før du kommer til selve nasjonalparken. Du kan også gå fra Langen og gå ned til Elgå. Fra Elgå går det buss mot Femundsenden og videre Sømadalen. Derfra er det buss mot Os og tog mot Røros. Da er du ikke avhengig av båten. Fra Langen er det arttig å gå langs de gamle tømmerrennene.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli noen år siden sist, så mine forslag blir litt mangelfulle mht stedsnavn og slikt, men med et kart foran så ser du sikkert hva jeg foreslår. Altså, da jeg gikk mye i Femundsmarka tok jeg ofte buss/bil til Langen. Derfra er det enklest å gå over åsen til Lorthølen, også følge stien opp til Muggsjølia. Fra Muggsjølia kan du velge turisttråkket sørover retning Røvollen, eller du kan ta av mot Sverige. Hvis du går over det fjellet som ligger øst/sørøst for Muggsjølia, (Vigelskaftet?) kommer du til en fin dal på svensk side. Derfra kan du rusle sørover i svensk teig, Skjedbrostugan, Rogen, og videre i området Revsjøen, div Hå`er og Roasten før du runder tilbake. Sistnevnte område er behørig diskutert både her og i andre fora, så søker du finner du sikkert mye gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.