Gå til innhold
  • Bli medlem

Følger du loven til fjells eller har du egne lover,særregler?


chimarron9

Anbefalte innlegg

Var på foto tur til en ev di beste fiske elvene i fjellet mellom norge/sverig 5 sep.

Elven går mellom 3 store vann og har stor til strømming av fisk .

Grunnen er delt mellom norsk/svensk stat,svens/norsk grunneiere og samer som

leier grunn.

Legger turen til nedre del av elven som ikke er besøkt tidligere pga fiske forbud hele året.

Nede ved innløpet sitter 2 samer i båt og setter garn, 2 garn rett over innløpet..

Ikke mere en 2 meter fra land på begge sider, di ser meg ikke før jeg står rett ved dem.

Di sier ikke noe og ser ned i båten begge.. tydelig hvis litt brydd.. Og drar fort fra plassen.

Fiske har blitt litt dårligere di 2 siste årene.. og kansje dette er en av faktorene..

Litt små forbannet drar jeg opp begge garnene og legger di i skogen. Di to i båten sitter

et stykke unna og fisker og ser tydelig ikke at noen har dradd garna for dem.

Det blit skikkelig dritt vær men di to i båten blir sittende, tydelig litt usikker på om di

skal returnere når det er folk ved utløpet.. Di drar ikke før det blir mørkt.

Tidlig morgenen etter kommer di tøffende tilbake og skal dra garn:)

Litt modigere nå som di ikke ser folk ved innløpet, etter 1 tim leting og mye diskusjon legger

di kursjen inn i bukten jeg er og kommer rett mot lavon min.

Di to nissene kommer i land og er meget ufin, di liker tydelig hvis ikke camping turister på sitt

land eller stor krimminelle som stjeler garn:) Da jeg drar seiner på dagen er di to tilbake

og setter garn på samme plass..

For oss dødelige så er utløpet stengt hele året og fiske er forbudt mellom 1 sep til 31 okt.

Og garn fiske i utløp trodde jeg ikke var lovelig! same eller ei..

Gjelder ikke loven for disse!! eller har di egne regler!!

Er det jeg som har feil og er blitt en garn tyv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmmm. Kan ta et eksempel jeg også... Var på tur i Finnmark og hadde kjøpt fiskekort i Tanaelven. Dette var i 1988. Nå skulle vi virkelig fiske laks! Kose oss ved denne flotte elven. Vi fant en fin plass nær Tana bru og vi fisket med sluk og wobbler. Ikke lenge etter vi hadde startet fisket,- dukket Oppsynsmannen opp. Grei kar forsåvidt...men overraskelsen var nå stor da han skulle "ta" oss for ulovlig fiske! Hva..vi hadde jo betalt fisketrygdavgift og fiskekort.. Nei....vi skulle visst ha lest NØYERE på fiskekortet. Der sto det visst at vi....søringer...norske statsborgere...IKKE hadde lov til å fiske med sluk/wobbler, men kun med flue på denne strekningen!!! Hva for noe..??? Idioti spør du meg...

Oppsynsmannen konfiskerte en del av fiskeutstyret...som vi kunne få tilbake dagen etterpå. Hallloooo! Følte meg som en kriminell!! Hvilket møte med et vassdrag jeg hadde drømt om!! Har ikke vært der siden! Talentløse regler! For utlendinger kan jeg KANSKJE godta slike regler, men NORGE er da mitt land og hvorfor skal andre regler gjelde for meg? Håper dette ikke er tilfelle lenger. Noen vet dette kanskje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjiver har rett, i noen vann er det gunstig med tynningsfiske.

Å stenge elveos med garn på høsten er vel ikke vanligvis det vi kaller tynningsfiske.............rovfiske passer bedre.

Tynnings fiske er topp i vann som det fiskes lite:) men garn på tvers av elv i september..hmm

Ikke sikkert men lurer på om at disse to har satt garn der mer enn en gang:)

Kansje di har egne regler! hvem vet:) Men....

Rekner med at hvis di hadde loven på sin side så hadde di nok skutt meg eller ringt polisen:)

Tenker jeg drar garna deres neste gang di står slik også:D men da blir di med til norge:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder ikke loven for disse!! eller har di egne regler!!

Er det jeg som har feil og er blitt en garn tyv?

Nå skal jeg kanskje unngå å vri debatten i den retning, men generelt er vel andre Finmarkinger lite begeistret for alle disse særrettene til samene.

Hvor er egentlig linken mellom f. eks. bruk av snøscooter/ATV og rettigheter som urbefolkning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før debatten går videre vil jeg bare minne om at det fins skurker både blant nordmenn og samer. Slike debatter har lett for å ende med å omtale alle samer som som en gruppe, mens etnisk norske folk blir behandlet som enkeltpersoner. Lovbrudd utføres av enkeltpersoner, om de er samer eller nordmenn.

En annen sak er særrettigheter samene har som etnisk minoritet og urbefolkning. Da får man diskutere lovgivning og ILO-konvensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg kanskje unngå å vri debatten i den retning, men generelt er vel andre Finmarkinger lite begeistret for alle disse særrettene til samene.

Hvor er egentlig linken mellom f. eks. bruk av snøscooter/ATV og rettigheter som urbefolkning?[/quote

Sist innleget ble kansje litt for rettet mot en gruppe..

Synes det er fint at samene har særretter,di bor jo tross alt delvis til fjells og lever av naturen.

Og så lenge di er dær er er det gode sjanser for at det blir mindre inngrep i naturen.

Når det sitter en sur eiesyk gubbe på grunnen og som setter opp vei bommer over alt,

Er det mere sjanser for at jeg kan gå alene enkelte plasser i fjelle enda:) så all honnør til di.

Men å sette garn slik er kansje å skyte seg selv i foten,di lever jo også av og selge fiske kort

i den samme elva. Same,svenske eller norske.. mange begynner og bli litt kort tenkt når det

gjelder fornuftig bruk av naturen.. men som sakt.. det finnes nisser i alle folke slag.

Tanken var og sette litt lys på skikk og bruk til fjells, tror det blir litt stusselig den dagen

en går til fjells og ser null villt,får null fisk og tråkker i søppel og hjul spor bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er fint at samene har særretter,di bor jo tross alt delvis til fjells og lever av naturen.

Og så lenge di er dær er er det gode sjanser for at det blir mindre inngrep i naturen.

Hva er det du skriver....samene lever av naturen, hørt slikt p....

Fjellfinnan er to uke på fjellet i året, på våren når skal reinen til kysten, og da går det ca en uke.

Deretter en uke tilbake.

Kan love deg at det ikke bare er en ATV som raser innover vidda da....Og jo lenger de oppholder seg på vidda, jo mere ødelegges

naturen av søppel, og spor i naturen.

Resten av året lever fjellfinnan i husene sine, og lever stort på erstatningen de får fra staten.

Holdt på og glemme en sak, på høsten er det svartarbeid, da er det slakting i stor skala.

Fjellfinnan har da ikke noen særrettigheter når det gjelder bruk av garn, de bare tror det selv, og gir nu

vel svarte i om noen tar dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm. Kan ta et eksempel jeg også... Var på tur i Finnmark og hadde kjøpt fiskekort i Tanaelven. Dette var i 1988. Nå skulle vi virkelig fiske laks! Kose oss ved denne flotte elven. Vi fant en fin plass nær Tana bru og vi fisket med sluk og wobbler. Ikke lenge etter vi hadde startet fisket,- dukket Oppsynsmannen opp. Grei kar forsåvidt...men overraskelsen var nå stor da han skulle "ta" oss for ulovlig fiske! Hva..vi hadde jo betalt fisketrygdavgift og fiskekort.. Nei....vi skulle visst ha lest NØYERE på fiskekortet. Der sto det visst at vi....søringer...norske statsborgere...IKKE hadde lov til å fiske med sluk/wobbler, men kun med flue på denne strekningen!!! Hva for noe..??? Idioti spør du meg...

Oppsynsmannen konfiskerte en del av fiskeutstyret...som vi kunne få tilbake dagen etterpå. Hallloooo! Følte meg som en kriminell!! Hvilket møte med et vassdrag jeg hadde drømt om!! Har ikke vært der siden! Talentløse regler! For utlendinger kan jeg KANSKJE godta slike regler, men NORGE er da mitt land og hvorfor skal andre regler gjelde for meg? Håper dette ikke er tilfelle lenger. Noen vet dette kanskje!

Er ikke bare samer som har regler m fiske:)

Hær i midt norge er vi så heldige å ha noen fra norges eliten som grunneiere, noen plasser:)

En hær tiende mann"Andressen" hær er det egne regle med hva og hvor en skal fiske, selvsakt

på di plassene det ikke er fisk:) og resten er det private oppsynsmenn som vokter så bare en

mann kan fiske og jakte. Så vi er ikke noe bedre en samene! Samme ulla.. alle blir grådig når di blir grunneiere og kan lage litt regler. Hær fisker bare di mest ivrige tyv fiskerne mens den lovlydige av allmenheten blir stående utenfor.. Fjelle er ikke for alle.. det er sikkert.. selv om en er norsk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du skriver....samene lever av naturen, hørt slikt p....

Fjellfinnan er to uke på fjellet i året, på våren når skal reinen til kysten, og da går det ca en uke.

Deretter en uke tilbake.

Kan love deg at det ikke bare er en ATV som raser innover vidda da....Og jo lenger de oppholder seg på vidda, jo mere ødelegges

naturen av søppel, og spor i naturen.

Resten av året lever fjellfinnan i husene sine, og lever stort på erstatningen de får fra staten.

Holdt på og glemme en sak, på høsten er det svartarbeid, da er det slakting i stor skala.

Fjellfinnan har da ikke noen særrettigheter når det gjelder bruk av garn, de bare tror det selv, og gir nu

vel svarte i om noen tar dem.

Hm.. tror det er litt forskjell på samene dær oppe og hær. Hær lever mange av turisme og mindre

av rein:) Og di flest har sjønt t di må forvalte det med omhu, skal di ha til smør på kaka neste år å.

Og di fleste bor til fjells hele året men har hørt om finnmark ja:) forstår at frp gjør det stort dær oppe:) Som sakt kort tenkt, di lar for mye rein tømme fjelle og roter ned resten samtdig som di setter

opp netting over hele vidda. Kansje det blir forandring etter valget :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du skriver....samene lever av naturen, hørt slikt p....

Fjellfinnan er to uke på fjellet i året, på våren når skal reinen til kysten, og da går det ca en uke.

Deretter en uke tilbake.

Kan love deg at det ikke bare er en ATV som raser innover vidda da....Og jo lenger de oppholder seg på vidda, jo mere ødelegges

naturen av søppel, og spor i naturen.

Resten av året lever fjellfinnan i husene sine, og lever stort på erstatningen de får fra staten.

Holdt på og glemme en sak, på høsten er det svartarbeid, da er det slakting i stor skala.

Fjellfinnan har da ikke noen særrettigheter når det gjelder bruk av garn, de bare tror det selv, og gir nu

vel svarte i om noen tar dem.

Ja det er helt galt at samene bor i hus. De burde sende en beklagelse til oss gode nordmenn, for det er vårt privilegium. Norske sauebønder følger opp sauene sine laaangt dårligere enn samene ser til reinen og tar prosentvis større tap. Dømmer vi alle nordmenn på grunn av måten noen bønder driver sauene sine?

chimarron9 beskriver noen som har tatt seg til rette med ulovlig fiske. At de er samer er underordnet. Skal alle etnisk norske skjæres over en kam fordi noen av oss også tjuvfisker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt galt at samene bor i hus. De burde sende en beklagelse til oss gode nordmenn, for det er vårt privilegium. Norske sauebønder følger opp sauene sine laaangt dårligere enn samene ser til reinen og tar prosentvis større tap. Dømmer vi alle nordmenn på grunn av måten noen bønder driver sauene sine?

chimarron9 beskriver noen som har tatt seg til rette med ulovlig fiske. At de er samer er underordnet. Skal alle etnisk norske skjæres over en kam fordi noen av oss også tjuvfisker?

En liten forskjell på tyv fiske og rov fiske da :D lurte mest på særreglene til samene men

prøvde og sette litt fokus på hvordan vi forvalter naturen:) Blir litt pist når noen gjør slik og

samtidig mener et det er rett.. men det er vel slik enkelte er!! "Enkelte"

Ser at dette er et ømt tema med henhold til samer og særretten deres :) At en liten gruppe,

eller noen få som tar seg til rette får en leve med.. Same eller norsk,litt etter hvor en bor..

Dere får se om dere kan gjøre noe med det på søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet i denne debatten er at folk blander snørr og barter. Dette medfører at diskusjonen fort får islett av rasisme og stigmatisering av ei hel folkegruppe. og dette er uheldig og galt. Når det er sagt, tror jeg ikke majoriteten av Norges befolkning er helt på vidda når de reagerer mot dagens lovverk. Dette lovverket og det faktum at Norge har sluttet seg til ILO-konvensjonen om urfolks retttigheter, er ikke noe det norske folk applauderer. Her i landet mener vi at alle bør ha de samme rettigheter og plikter, og at loven skal være lik og gjelde for alle. Å gi ei folkegruppe særrettigheter på etnisk grunnlag er noe de fleste reagerer instinktivt imot. Hvor galt dette kan ende, har vi mange eksempler på fra vår nære og fjerne historie. Videre tror jeg de færreste som har satt seg det minste inn i fedrelandets historie vil finne det godtgjort at samene er urbefolkning i landet. At de har vært her fra arils tid er nok riktig, men da parallellt med norrøne folk. Og da gjerne i godt naboskap med disse. Den som måtte vite noe annet er velkommen med dokumentasjon.

Men dessverre har norske myndigheter og lovsigere kjøpt seg avlat for gamle synder mot samene ved å begå en ny urett mot nordmenn, da spesielt i Finnmark. Og dessverre er det slik at det blant samer som blant nordmenn forøvrig er en del svake sjeler som utnytter dette til egen vinning, f.eks. ved å tro at de har særrettigheter pga. etnisitet og ikke pga. næringsutøvelse.

Jeg tror at løsningen på dette, som er i ferd med å bli en gordisk knute i enkelte lokalsamfunn, er å løse oss fra ILO-konvensjonen og slå fast at norsk lov gjelder for alle nordmenn, uavhengig av hvilken nasjon eller folkegruppe de tilhører. Vi har representanter for over to hundre folkeslag i landet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet i denne debatten er at folk blander snørr og barter. Dette medfører at diskusjonen fort får islett av rasisme og stigmatisering av ei hel folkegruppe. og dette er uheldig og galt. Når det er sagt, tror jeg ikke majoriteten av Norges befolkning er helt på vidda når de reagerer mot dagens lovverk. Dette lovverket og det faktum at Norge har sluttet seg til ILO-konvensjonen om urfolks retttigheter, er ikke noe det norske folk applauderer. Her i landet mener vi at alle bør ha de samme rettigheter og plikter, og at loven skal være lik og gjelde for alle. Å gi ei folkegruppe særrettigheter på etnisk grunnlag er noe de fleste reagerer instinktivt imot. Hvor galt dette kan ende, har vi mange eksempler på fra vår nære og fjerne historie. Videre tror jeg de færreste som har satt seg det minste inn i fedrelandets historie vil finne det godtgjort at samene er urbefolkning i landet. At de har vært her fra arils tid er nok riktig, men da parallellt med norrøne folk. Og da gjerne i godt naboskap med disse. Den som måtte vite noe annet er velkommen med dokumentasjon.

Men dessverre har norske myndigheter og lovsigere kjøpt seg avlat for gamle synder mot samene ved å begå en ny urett mot nordmenn, da spesielt i Finnmark. Og dessverre er det slik at det blant samer som blant nordmenn forøvrig er en del svake sjeler som utnytter dette til egen vinning, f.eks. ved å tro at de har særrettigheter pga. etnisitet og ikke pga. næringsutøvelse.

Jeg tror at løsningen på dette, som er i ferd med å bli en gordisk knute i enkelte lokalsamfunn, er å løse oss fra ILO-konvensjonen og slå fast at norsk lov gjelder for alle nordmenn, uavhengig av hvilken nasjon eller folkegruppe de tilhører. Vi har representanter for over to hundre folkeslag i landet nå.

Godt sakt.. Og du har helt rett. Det blir neppe bra før vi får en lov for alle.

Det vil altid være noen som bryter loven men da vet di at det er ulovelig og kan ikke

hjemme seg bak særregler og en dose egne lover . Kansje det begrenser slike ting litt!

Og det blir litt mere fisk i elva til neste gang jeg skal dit :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt galt at samene bor i hus. De burde sende en beklagelse til oss gode nordmenn, for det er vårt privilegium. Norske sauebønder følger opp sauene sine laaangt dårligere enn samene ser til reinen og tar prosentvis større tap. Dømmer vi alle nordmenn på grunn av måten noen bønder driver sauene sine?

chimarron9 beskriver noen som har tatt seg til rette med ulovlig fiske. At de er samer er underordnet. Skal alle etnisk norske skjæres over en kam fordi noen av oss også tjuvfisker?

Ehhh, tapene som reineierene søker om er da mye høyere enn sauebøndene i samme område, og i tillegg så må sauebøndene ha ett dyrehold som gjør det mulig for myndighetene og kontrollere dyretallene. Dette trenger ikke reineierene, de er visst blitt en slags "adel " her oppe.

Les; en samisk sauebonde har ikke like stor rett til og fiske matfisk som en samisk reineier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Pikachu

Samene gir stort sett f**n i vedtatte regler og tømmer diverse vatn med garn...

I Indre Troms er det et velkjent fenomen at svensksamene rovfisker med garn og selger norsk røye og ørret i sverige.

Det skal ettersigende være ille på finnmarka også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel ingen særrettigheter for samer noen steder? eller? og hvor menes det at dette hjemles?

Hei.

Det som nok tenkes på her er den s.k. Finnmarksloven som gir visse særrettigheter for folk med samisk opprinnelse, bl.a. i forbindelse med næringsdrift.

Se lovens formål her:

http://lovdata.no/all/tl-20050617-085-001.html#1

Hele loven kan leses her:

http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-20050617-085.html&emne=finnmarkslov*&

Denne lovbestemmelsen gir særrettigheter for en etnisk gruppe, altså samene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ja, men i og med jeg skriver på Androiden min vil jeg heller anbefale deg å lese igjennom linkene jeg viste til.

Bare for å understreke dette, min motvilje mot denne loven har ikke noe med å gjøre at den omhandler samer, jeg ville reagert på om det ble gitt særrettigheter til f.eks. bergensere, Sjøfolk eller trøndere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 1. Lovens formål

"Lovens formål er å legge til rette for at grunn og naturressurser i Finnmark fylke forvaltes på en balansert og økologisk bærekraftig måte til beste for innbyggerne i fylket og særlig som grunnlag for samisk kultur, reindrift, utmarksbruk, næringsutøvelse og samfunnsliv."

Selv om noen har særrettigheter i forhold til næringsutøvelse/utmarksbruk bryter de allikevel loven ved å ikke forvalte naturressursene på en _økologisk bærekraftig_ måte. Garn tvers over en utos kan vel ikke kalles økologisk bærekraftig på noen måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 1. Lovens formål

"Lovens formål er å legge til rette for at grunn og naturressurser i Finnmark fylke forvaltes på en balansert og økologisk bærekraftig måte til beste for innbyggerne i fylket og særlig som grunnlag for samisk kultur, reindrift, utmarksbruk, næringsutøvelse og samfunnsliv."

Selv om noen har særrettigheter i forhold til næringsutøvelse/utmarksbruk bryter de allikevel loven ved å ikke forvalte naturressursene på en _økologisk bærekraftig_ måte. Garn tvers over en utos kan vel ikke kalles økologisk bærekraftig på noen måter.

helt enig, men hvor er det hjemlet særrettigheter utover næring og medfølgende motor ferdsel? vil svært gjerne se det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.