Gå til innhold
  • Bli medlem

Tungstein eller tinnshot ammunisjon til Rype?


daggiss

Anbefalte innlegg

Hallo, skal jakte rype i ren steinterreng. Lurer på hvilket ammunisjon jeg skal velge..

har hørt at rikosjett-faren er veldig stor med skyting mot stein, med stål ammo. Derfor velger jeg bort dette.

Bismuth er jo relativt dyrt, men finner tinnshot og tungstein.. lurer på om dette gjør nytten...? forandres skuddbildet med tungsteinen fra skuddbildet med bismuth'n?? Rikosjettfare? Dreper den godt nok?? ... Noen som har noen erfaringer? Eventuelt har noen kunnskap om dette og meddele.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tungsten er vel et annet navn på wolfram, og haglene er som regel hardere enn stålhagl. Hardheten vil nok gi minst like mye rikosjetter, ved treff i stein, som stål. De har for øvrig en egnvekt som er tyngere enn bly, noe som gjør disse velegnet på jakt i skog etter hardskutt vilt. Prisen på tungstenskudd er som regel høy, så hvor du finner billigere tungstenammo enn vismuth lurer jeg på?

Tinnshot er typiske kortholdshagl til lettskutt vilt, som ryper. Har selv jaktet med Nittedal Sink Rype, som er omtrent like lett som tinn, hvis jeg har forstått ting riktig, og det fungerte heller dårlig på hold opp mot 30m.

Vil anbefale deg å kjøpe vismuth hagl til jakt i steinområder, men tinnshot vil nok fungere helt fint de første ukene når rypene sitter lenge. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.