Gå til innhold
  • Bli medlem

Med packraft fra Skjomen til Hellemobotn og tilbake, 23/8 til 31/8-09


Mase

Anbefalte innlegg

I ettertid oppleves denne turen som en orgie i visuelle inntrykk. Fantastisk natur og vekslende vær bidro til det.
Målet med turen var å se Sårgåjavrre i sommerdrakt, og også hvis jeg rakk det juvet i Hellemobotn. Det forligger ferdigstilte planer for å demme ned Sårgåjavrre og å lage vei fra Ritsem ved Akkajure over til Tysfjorden, http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=3564702 .Vi får håpe at dette ikke blir realisert, men den nye ordningen med grønne sertifikat som også begunstiger vannkraft gjør jo ikke utsiktene lysere. Jeg fikk oppleve Sårgåjavrre både i storm og stilla, og Juvet i Hellemotn i strålende sol. Jeg håper at bildene kan formidle litt av dette.
Flere bilder med stedsangivelse finnes her: http://picasaweb.google.com/higesund/SkjomenHellemobotnMedPackraft#

Turen nedover gikk nærmest i rett linje mot Hellemobotn. Oppover tillot jeg meg å la vær, vind og lyst bestemme ruta. Dette var den første turen min med packraft som nesten bare bestod av flatvann. Når en ser bort fra dagsturer, ble ca 40 % av distansen tilbakelagt gående og 60 % padlende. Padlingen på flatt vann ble aldri kjedelig, slik som jeg hadde fryktet. Det ble slik at jeg gledet meg til padleetappene. Da kunne jeg sette meg godt til rette, slappe av og padle i et rolig tempo, og kanskje slenge ut en sluk for å dorge. På Sårgajavrre kom jeg i en tilnærmet sakral stemning mens jeg i solnedgangen lydløst gled fram på en blikkstille vann mellom øyene. På returen hadde jeg stiv kuling ”aktenom tvers” over dette vannet, og hadde full hyre med å kontrollere båten og holde på åra. Skikkelig motvind hadde jeg bare over Svartijavrre, og her hadde det garantert vært mye mindre energikrevende å gå. Men noe må man jo ofre for at loggen skal se finest mulig ut. Dessuten var det jo først og fremst padletur jeg var på!

Harald

post-1579-133474654215_thumb.jpg

post-1579-133474654271_thumb.jpg

post-1579-133474654329_thumb.jpg

post-1579-133474654389_thumb.jpg

post-1579-133474654448_thumb.jpg

post-1579-133474654526_thumb.jpg

post-1579-13347465459_thumb.jpg

post-1579-133474654649_thumb.jpg

post-1579-133474654706_thumb.jpg

post-1579-133474654765_thumb.jpg

post-1579-133474654811_thumb.jpg

post-1579-133474654879_thumb.jpg

post-1579-133474654938_thumb.jpg

post-1579-1334746550_thumb.jpg

post-1579-133474655075_thumb.jpg

post-1579-133474655137_thumb.jpg

post-1579-133474655178_thumb.jpg

post-1579-133474655236_thumb.jpg

post-1579-133474655293_thumb.jpg

post-1579-133474655327_thumb.jpg

post-1579-133474655357_thumb.jpg

post-1579-133474655413_thumb.jpg

post-1579-13347465547_thumb.jpg

post-1579-133474655531_thumb.jpg

post-1579-133474655718_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 måneder senere...

Flott tur du beskriver.Skulle gjerne hatt en alpackaraft,men foreløpig har jeg ikke råd.Men har en Ally kano og lurer på om detr er gjennomførbart for to mann å gjøtr samme turen som du,men bare fram til Sårgåjavrre. Alstå over Sitas>rounas>kåbtå>Skougevarre til Sårgåjavrre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lar seg sikkert gjøre, men det blir jo mange og lange bæringer. Terrenget er lett å gå i, bortsett fra den siste bæringa ned til Sårgåjavrre, her var det til gjengjeld nesten uframkommelig pga mange kløfter på tvers og mye buskas.

Jeg har også planlagt tur med kano i dette området, og jeg ville valgt å padle sydover i Sitasjaure, opp Mattajavri, over Kåbtåjaure for så å utforske Bovrojavri (Paurojaure). Det er mye fisk i Kåbta og Pauro. Her er en link der denne turen blir beskrevet. Så går det jo an å se om man har tid og lyst til å padle mot Sårgåjavvre. Og på returen kan jo snarveien over Rounas tas.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jo bli ei lang padling på Sitas.Men det er jo greit hvis det er godt vær da. Er det fisk i alt av vann i området der?

Leste en plass at det var brukbart med ørret i Sårgåjavrre. I Sitas er det vel ok med røye,så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye fint og koselig! Idylliske vann og elver og flotte nordsvenske fjell...

OT: Håper Sårgåjavrre blir bevart for framtida. Men det spørs vel. Grønne sertifikat får meg - hvis jeg forstår riktig - til å riste på hodet over miljøvernet. Trur nesten jeg er litt motstander av miljøvern jeg, for det går som regel på bekostning av områdevern. Rein luft og rein jord er visst det viktigste, om det innebærer å rasere flotte områder så er det liksom helt i orden. Jeg foretrekker masse forurensning og uberørte naturområder enn omvendt, for å sette det på spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Er det fisk i alt av vann i området der?

Leste en plass at det var brukbart med ørret i Sårgåjavrre. I Sitas er det vel ok med røye,så vidt jeg vet.

Det er fisk i det aller meste av vannene. I Sitas og de andre store vannene står det ofte fisk i elveutløpene.

Sårgåjavrre er et kjent storørretvann, men er nå blitt et "undantagsvatten". Dvs at det forpaktes av samer (eller samebyer) som tradisjonelt har fisket i vannet. Jeg har hørt om at det skal kunne gå an å få lov til å fiske, men det forutsetter helst at en kjøper en pakke med overnatting etc.På vei nedover så jeg mange garn i vannet, og det var folk i ei av hyttene ved vannet. På vei oppover så jeg ikke tegn til liv. Den største fiskeopplevelsen på turen hadde jeg forøvrig da jeg seint på kvelden på vei oppover Sårgåjohka endelig fikk en halvannekilos ørret i den absolutt siste lovlige kulpen før selve vannet.

Ellers er også Svartijohka kvotert.

Fiskeregler finnes her, det er Gällivare komune som gjelder: http://www.fjallen.nu/fiska/kartor.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel enklest å holde seg til de vannene som er lovlig og fri for reguleringer.Har i noen år nå, vandret en del sør for Tysfjorden på svensk side(padjelanta ).Der er det jo ikke lov å fiske i det hele tatt. Virker som et spennende område rundt sjomen. Er det bom på grensen ?Eller kan man kjøre fritt inn til Sitasjaure ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bom på grensen ?Eller kan man kjøre fritt inn til Sitasjaure ?

Det er bom ved Kjårdavannet, helt oppe til høyre på bilda av ruta øverst på denne sida. Langs anleggsveien etter bommen er det 3 km over til Sitas, det går greit å bruke tralle.

Et alternativ er å stoppe 5 km før bommen, padle over Rarkkajavri og bære 1 km ned til Sitas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei!

Planlegger å padle sitas - Mattajavri - Kåbtåjaure i sommer. Lurer på om noen vet hvordan snøforholdene pleier å være i begynnelsen av juli? Pleier veien til bommen å være åpen på denne tiden?

Hvordan er fisket i Sitasjaure? Tenker først og fremst på dorging etter kano?

mvh Tom H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien er helt sikkert åpen i juli. Verre kan det være med isforholdene, har opplevd at isen fortsatt har ligget på Pauro (vannet overfor Kåbtåjaure) i begynnelsen av august, men dette er uvanlig.

Har aldri fått fisk på dorg i Sitas, men det skader jo ikke å prøve når dere likevel padler.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isen går som oftest i begynnelsen av juni på Sitas. Når det gjelder Mattajavri og Kåbtåjaure, vet jeg ikke, men det er sannsynligvis ikke lenge etter.

Pauro er litt spesielt, det ligger inne i ei gryte omgitt av isbreer. Vil anbefale at dere padler her også hvis dere har tid (og hvis isen har gått), det er bare noen hundre meters bæring fra Kåbtå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Veien blir godt vedlikeholdt, det er vanligvis ingen problemer å kjøre med vanlig personbil.

I år har for øvrig vårløsningen vært spesielt hard, flere steder på det bratteste var deler av veien skylt bort. Dette var allerede utbedret forrige helg, da var det mulig å kjøre til Ipto. Veien videre skulle i følge velinformerte kilder utbedres raskt, det er kanskje allerede gjort.

Parkering er ikke noe problem, ved bommen er det mange plasser på svaberg. Bare pass på å ikke hindre evt. anleggstrafikk.

Forøvrig er våren sein i år, isen lå på Sitas den 12. juni, men med store råker i elveosene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper isen er gått på kåbtå til 4. juni. Vurderte å padle rett over sitas dersom forholdene tillater dette for deretter og bære over til kåbta via Rounas. Dermed får vi mest mulig tid ved kåbtå før medstrøms rundtur tilbake. Tror etappen inn til kåbtå lar seg gjøre på en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror etappen inn til kåbtå lar seg gjøre på en dag?

Ja, det tror jeg, spesielt hvis dere bruker tralle over til Sitas. Bæring inkludert padling på Rounas lar seg nok gjøre på 4-5 timer, selv om dere må bære i 2 vendinger. Det er en fin plass å slå leir i sydenden av Rounas hvis dere vil ha en pause i bæringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld, hold litt avstand til pumpehuset dere kommer ned til på Sitas. Jeg har en gang sett en virvel her som jeg ikke er sikker på at jeg ville klart å padle ut av. Lukene åpnes uten varsel!

God tur, vi får håpe på snarlig varme i nord slik at isen går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Hei!

Planlegger å padle sitas - Mattajavri - Kåbtåjaure i sommer. Lurer på om noen vet hvordan snøforholdene pleier å være i begynnelsen av juli? Pleier veien til bommen å være åpen på denne tiden?

Hvordan er fisket i Sitasjaure? Tenker først og fremst på dorging etter kano?

mvh Tom H

Har du gjennomført turen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.