Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur i Jotunheimen i Oktober?


madsog

Anbefalte innlegg

Hei, ønsker å gå en topptur i Jotunheimen i Oktober. Kan noen komme med forslag til eventuele topper jeg kan bestige? Har ikke tau til rådighet. Det hadde også vært fint om det finnes transport fra oslo til utgangspunktet for turen.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høsten, synes jeg, er fjellets høytid! Ekstreme farger er grunnen. Du kan gå hvor som helst, men kombiner gjerne toppturen(e) med litt lavereliggende områder med bjørkeskog. Foreslår Skogadalen i kombinasjon med Mjølkedalstind, og området rundt.

Transport med Valdres-ekspressen går flere ganger om dagen fra Oslo, men ikke like ofte fra Fagernes eller Beitostølen, og videre mot Bygdin og Gjendesheim. www.jvb.no - her ligger det du trenger av transportinformasjon - også til vanns!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relativt tidlig mørkt (dvs. kortere dager), vinteren er i anmarsj (kan jo være snø allerede i deler av Jotunheimen), isete og vanskelige forhold, hyttene er stengt (de aller fleste) og nærmest folketomt i fjellet.

Fargene kan være vakre og flotte ja, men de oppleves vel helst under snøgrensen og da spes. i dalfører og lavereliggende områder av høyfjellet.

Et råd til deg madsog: Vent til neste år!

_________________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere sier så er det veldig fint i fjellet om høsten, men det med nysnø må tas i betraktning.

Jeg var i Jotunheimen seinest forrige helg, og da var det allerede en del snø i Svartdalen og på de toppene + topper rundt Eidsbugarden (Galdebergstinden, Uranostind, Falketind og alle de der.) Spørs hvor lyst du har til å møte på snø på toppen da! Det blir jo bare mer og mer jo lenger du venter, så jeg ville anbefalt å dra opp før oktober og. I oktober begynner været å bli ganske varierende, og som regel er det en del møkkavær i Jotunheimen om høsten. Det varierer jo fra år til år, men som regel er det det.

Jeg ville venta til vinteren jeg!! Mange flotte skitopper å ta da!! Anbefaler Galdeberget med 1000 meter frikjøring!! :wink:

Eller sommeren selvfølgelig da =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.