Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjell på Gore Tex XCR, Pro Shell og Performance Shell?


friluft_h

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en solid "vanntett" bukse som "puster" bedre enn oljehyre.

Har endt opp på Norrøna Recon.

Ser hos Norrøna at den nyeste varianten kommer i noe som heter Gore Tex Performance Shell.

Denne varianten har jeg ikke vært borti før.

Pro Shell er vel den nye XCR, men hvor passer Performance Shell inn?

På nettsidene til Gore virker det som det er en mer puslete variant enn Pro Shell.

Betyr dette at den nyeste Reconbuksa er mindre solid enn den forrige i XCR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir vel nødvendigvis ikke alt for mye klokere av å lese det som fremgår i den "linken" :):) . Er vel mer spm. og antakelser enn bekreftende svar?

Så langt det går an å finne svar hos Gore, uten å bruke for mye tid, så er selve ProShell GoreTex membran "kraftigere" enn den de kaller PerformancheShell.

Og som nevnt i den andre tråden: de bruker en ny nylon innerliner i 3-lags utgaven, som er lettere og mer slitesterk.

Men.. nå vil slitestyrke på plagget også avhenge av hvilke type yttermateriale som benyttes, og tykkelsen på dette. Videre om det er 2, eller 3-lags - og evt. materiale i innerliner.

Om det er Pro eller Performance, 2- eller 3-lags, så har det ingen/liten betydning/innvirkning for hvorvidt plagget er stivt og/eller bråker å gjøre. Det er hovedsaklig yttermaterialet som avgjør dette.

Ser at Norrøna benytter Performance på alle jaktmodeller, mens Svalbard, Trollveggen og Falketind har Pro.

Vil tro det er et bevisst valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

friluft_h skrev:

Er på jakt etter en solid "vanntett" bukse som "puster" bedre enn oljehyre.

Med fare for å hisse på meg noen ihuga Goretex brukere så vil jeg bare si at du ikke bør ha alt for store forventninger til pusteevnen. De aller fleste plaggene av denne typen holder ikke på langt nær det de lover i så henseende, men en del av dem er faktisk ganske vanntette og ganske behagelige å gå i.

Det er vel med klær som med religion. Ingen vil vel være glade for å måtte innse at de har tatt feil, enten de nå har betalt tusenvis av kroner for noe som viser seg ikke å være bedre enn et tilsvarende plagg til en brøkdel av prisen, eller at de har basert livet sitt på en tro som viste seg å være en gedigen bløff.

-Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt, mens de kloke er så fulle av tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

friluft_h skrev:

Med fare for å hisse på meg noen ihuga Goretex brukere så vil jeg bare si at du ikke bør ha alt for store forventninger til pusteevnen. De aller fleste plaggene av denne typen holder ikke på langt nær det de lover i så henseende, men en del av dem er faktisk ganske vanntette og ganske behagelige å gå i.

Tror ikke du får for mange "uvenner" med det utsagnet.

Det at de fleste klesprodusentene etterhvert har utstyrt jakkene med glidelåsåpninger under armene - og etterhvert også ventilasjonsåpninger i buksene - sier vel MYE om akkurat den sk. "pusteevnen".

Den "villedende" reklamen kan jo nesten gi inntrykk av at GoreTex er ei vanntett helsetrøye :D .

Det er ikke fullt så ille at "GoreTex: Guaranteed to keep you dry!" burde vært døpt om til "Guaranteed to keep you wet - of sweat! :D, men det kan fort bli klamt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste den andre tråden etterpå og ble ikke veldig mye klokere nei.

Kan virke som både Gore og produsentene av klærne er interessert i å holde oss så forvirra som mulig angående membranen.

Når det kommer til "pusting" er jeg enig i at Gore Tex puster mye dårligere enn reklamen skulle tilsi, MEN det jeg har vært borti av Gore Tex Pro Shell produkter har pustet vesentlig bedre enn oljehyre. Også uten ventilasjonsglidelåser åpne.

I mine øyne er ikke disse sammenlignbare.

Skulle fremdeles gjerne hatt info angående Reconbuksa i XCR vs. Performance.

Viser det seg at XCR er det greieste får jeg se om jeg finner en forhandler som sitter inne med en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg har forstått det er XCR det samme som kalles performance shell nå. Kan nevne som eksempel at jeg kjøpte en ny Norrøna Dovre bukse nå nylig og da sto det performance shell på lappen som var med, men på buksa sto det XCR. Den er også helt lik min forrige Dovre bukse i XCR. Jeg har hatt Dovre dressen i noen år nå og er godt fornøyd medd CXR'n, slitestyrken er meget bra etter min mening :D At plagget du velger er performance shell og ikke proshell trenger du å bekymre deg for, begge deler er kvalitetsprodukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er på tynn is her, men slik jeg tolker sidene til Gore-Tex, er membranet det samme uansett. "Modellbetegnelsen" avhenger av hva det er laminert til. Jeg innbiller meg i alle fall at Gore Tex lar klesprodusentene velge farge og og om de vil ha Pro, Performance eller Paclite, så produserer Gore ferdig laminert stoff.

men hva vet vel jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er på tynn is her, men slik jeg tolker sidene til Gore-Tex, er membranet det samme uansett. "Modellbetegnelsen" avhenger av hva det er laminert til. Jeg innbiller meg i alle fall at Gore Tex lar klesprodusentene velge farge og og om de vil ha Pro, Performance eller Paclite, så produserer Gore ferdig laminert stoff.

men hva vet vel jeg...

Ikke helt uenig i det. Slik jeg "leser" det, så er det:

- 3 ulike membran som benyttes.

- Pro og Perf kan leveres som enten 2- eller 3-lags.

- GoreTex fabrikker produserer ferdig laminat i 2- eller 3-lags, og leverer "metervare" til klesprodusenten.

- Det finnes mange ulike stoffvarianter og tykkelser for både ytter- og innerliner, og de kan leveres i den farge klesprodusenten ønsker.

Det er neppe en "haug" med klesfabrikker i østen som sitter og "limer" GoreTex-membran til en ytter- og innerliner før de fyrer symaskinen.

Correct me if I´m wrong here!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er det samme membran i alle gore-tex klær. Det som skiller XCR fra Proshell er som nevt en ny innerliner. Denne er glattere enn den gamle (dette kjenner man om man stryker hånden over innsiden av en proshelljakke kontra en XCR-jakke). Argumentet om bedre slitestyrke bygger på at lavere friksjon/glattere gir mindre slitasje.

Forskjellen på goretex proshell og preformance shell tror jeg bygger på hvilke tester produktene består på gore sin fabrikk. Hva som gjør at de fleste jaktjakker er preformance shell vet jeg ikke, men jeg har lurt på om det kan skyldes at de for eksempel ofte har åpning til jaktradio noe som øker risikoen for at vann lekker inn.

Det er som sagt også avgjørende hvilket stoff man laminerer membranen til. Jeg har selv en Mountain Hardwear jakke som jeg synes kjennes ut som en Paclite jakke, men det står proshell på armen. Etter å lest kjapt på gore-tex.com ser jeg at det stilles større krav til ytterstoffet i en proshelljakke enn en preformance eller paclite, men dette synes ihvertfall jeg kan være vanskelig å kjenne med hånden. Men det er jo ikke så lett å avgjøre rivestyrken på en teltduk ved å kjenne på den heller.

Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte mail til Gore og spurte.

Svaret kom ganske raskt, og var "enkelt". De har et antall ulike membran i forhold til hvilke type produkt/anvendelsesområde de skal brukes til.

Det er ulik membran i PackLite, Performanche og Pro. Felles for alle er at de er et PTFE-membran (hva nå enn PTFE egentlig står for).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte mail til Gore og spurte.

Svaret kom ganske raskt, og var "enkelt". De har et antall ulike membran i forhold til hvilke type produkt/anvendelsesområde de skal brukes til.

Det er ulik membran i PackLite, Performanche og Pro. Felles for alle er at de er et PTFE-membran (hva nå enn PTFE egentlig står for).

PTFE er Teflon, http://en.wikipedia.org/wiki/Polytetrafluoroethylene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teflon?!?

Utrolig at de da klarer å laminere noe som helst til det!

Det er jo ingenting (i flg reklamen) som fester seg til teflon - og jeg har derfor alltid lurt på hvordan de får steikepanna til å sitte :lol::cry:

By the way.... da veit vi hva PTFE er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.