Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellstøvel, Alfa King Grip+?


Ferskingen

Anbefalte innlegg

Hei hei, igjen.

Etter forrige "seriøse" langtur har jeg funnet ut at jeg har behov for noen litt mer "skikkelige" fjellstøvler, og da jeg egentlig ikke har peiling så den støvelen avertert i G-Sports reklameavis til 1500 kroner så ganske fristende ut.

GTX membran og forholdsvis høy sko, ellers er her en lenke til en side hvor det står mer om støvelen.

http://www.ryesport.no/FJELLSTØVLER%20-%20ALFA%20WALK%20KING%20GRIP+_artikkel_206_0.html

Vel, eneste kravet er at de holder godt mot vann osv, da mine lavere tursko ikke holder så godt, samt at det er god ankelstøtte. (noe det heller ikke er på mine nåværende sko)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har den typen eg. Går du mye i ulendt terreng / med stor sekk. Kjøp høge typen. Trege meg ihel på valget av låge. Men dei beste skoene for min fot (brei nordisk lest) er viking hunter gtx. Ser eg vekk ifra sålen som løsnet, var desse optimale. Komme garantert til å kjøpe like igjen. Sålemessigt syns eg viking sine va seigere, resultat sitte som støpt på sleipt berg. Minus, ser at dei slites fort gjennom 1sesong. Men uansett, bra kjøp. Men kjøp sko etter foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid brukt høye sko, og har veldig god erfaring med Lundhags, men etter å ha brukt mesteparten av pengene mine på nytt hus, skulle jeg ha nye sko og da ble jeg fristet av et tilbud i en lokal G sport butikk. 1500,- for et par Alfa Hjerkin grip. I tillegg kjøpte jeg et par soler av den typen som varmes og formes etter foten. Disse skoene hadde en god del mer polstring opp langs leggen enn det jeg var vandt med fra Lundhags, men etter en kort sesong så har jeg bare gode erfaringer med disse skoene. Det eneste jeg kan si i negativ retning, hvis det er negativt da, er at de virket litt tyngre enn mine gamle Lundhags, men det blir man nok vandt til etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei, folkens.

Tenker meg en tur på Outdoor eller noe slikt til uken og da skal jeg ta en skikkelig runde på fjellstøvler.

Men hva er det dere synes er viktigst? Jeg ser jo etter støvler som er forholdsvis høye, fulllær, GTX, men utenom det så er det det bare hvordan de sitter man bør vektlegge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt passform du bør vektlegge. Når du har et kriterie om at det er høye lærstøvler med GTX membran du skal ha, så er det jo veldig greit å finne og velge støvler. Anbefaler forressten Alfa Bever, Bever Pro og Hjerkinn. Kjempestøvler alle disse, men prøv også Vikning sine om du har litt breiere fot, f.eks Viking Deer Hunter, eller Hunter.

En annen ting med tanke på passform er at du bør ha litt "store" støvler, dvs. kanskje en størrelse større enn du normalt bruker. Du bør kunne "vifte" med tærne inni støvel`n, da det er viktig når du skal gå i nedoverbakk samt med tanke på om du skal bruke de i litt kaldere forhold. En annen ting du bør tenke på er skoens støtte i forhold til deg, nå vet ikke jeg hvor stor du er, men er du stor og tung og skal gå med tung oppakning, bør du f.eks velge heller Bever Pro istede for Bever, da Pro-versjonen har et stivere skaft.

Lykke til med støveljakten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg på Outdoor og sjekket litt forskjellige støvler og fant bl. a. ut at Walk King+ og eksempelvis Besseggen er for "løs" oppe på foten og de går da ikke.

Men jeg prøvde litt forskjellig av Crispi, Scarpa og Meindl var det Scarpas Ladakh som var omtrent best på foten, med Meindl på en god andreplass.

Noen her som har erfaringer med Scarpa Ladakh fjellstøvelen?

(link til støvelen)

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=SCR19&var_1=SCR19-41&categorynu=SCARPA_02&categorytxt=Scarpa%20%2D%20Fjellst%F8vler&produkt=Scarpa%20Ladakh%20GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.