Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny storsekk - hvor stor stor trenger man?


haakonbs

Anbefalte innlegg

Beklager at jeg drar igang en sekktråd (har leste en del tråder allerede) til men, skal gå til innkjøp av ny sekk og har sett meg ut et par modeller, Gregory Palisade eller Whitney. Har prøvd Palisade og den satt veldig godt.

Palisade er jo veldig prisgunstig for øyeblikket. Spørsmålet er om jeg klarer meg med 82 l? Vil tro at det ikke blir lengre turer enn 1 uke som sommeren og om vinteren har jeg pulk. Teltet kan vel pakkes under lokket og dermed få litt mer plass oppi sekken?

Folk pakker jo forskjellig, men medfører de siste 12-13 l at man bare pakker med seg mer? Er det verdt å investere de ekstra kronene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å svare på dette blir omtrent som å svare på: Hvor langt er et tau? :?

Om 82 ltr. holder til ditt bruk avhenger jo av myyyyye. Bl.a :

a) Overnatting i telt, eller ikke

:?: Hvor mange kan/skal dele på å bære fellesutstyr

c) Hva slags type mat skal man ha med. Pose- og/eller turmat som tilsettes vann, eller mat som tar mer plass

d) Kokeutstyr, eller bål

e) Vær/temperatur - i forhold til hvor mye klær

f) Hva slags utstyr du har mht. volum/vekt på telt, sovepose, underlag osv.

En sekk som til enkelte turer kan bli "for stor" kan komprimeres ned. Dette er mye bedre enn å kjøpe en sekk som i mange tilfeller blir for liten, slik at du må henge en masse utenpå sekken.

Hvorvidt en for stor sekk resulterer i at man tar med for mye, ligger jo kun på den enkeltes "selvbeherskelse". Jeg har ikke noe problem med å dra ut døra uten at sekken er "fylt til randen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Ser at den første posten var litt vag.

Jeg vil si at det må være plass til telt, kokeutstyr, tørrmat osv. Anta det er en sekk som jeg kan bære mesteparten hvis man f.eks er på tur med kona i en ukes tid på høst/vår/sommer.

Og da virker det ut som 95 l er det som gjelder? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man henger noe utenpå sekken er man ikke garantert at det fortsatt henger der når man har kommet fram dit man skal. Tommefingerregelen er derfor at man skal ha alt inni sekken, inkludert ting som telt og liggeunderlag. På sommeren er det ikke like stor krise å miste ting som på vinteren og da bruker du pulk, men jeg ville likevel gått for den største sekken hvis prisforskjellen ikke er for avskrekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sekk på 100 liter. Den er litt trang på langturer over en uke og romslig til helgeturer, fyller jeg den ikke er det bare å bruke kompresjonsreimene. Egentlig skulle jeg ha hatt to sekker, en på 50 - 60 liter til turer jeg vil pakke lett og lite, og en på ca 120 liter til de lange turene, eller helgeturene med lavvu og god mat :)

Ikke rart at det vil bli mye utstyr hvis en skal kjøpe etter forskjellig bruk :)

Det er sikkert like mange svar på dette som det er folk som bruker sekker, det er en del som drar å ukesturer med sekker på +/- 50 ltr, men er du ikke gramjeger ville jeg ha kjøpt sekken stor nok, det er som tidligere påpekt bedre med en litt for stor sekk enn en som er for liten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Bora 95. Var på hyttetur i helga som var. Hadde 3 Rema poser med mat og digg opp til hytta i tillegg til sovepose og klær. På tur hjem var sekken ganske tom, men brukte da komp.remmene og følte at sekken satt ganske fint alikevell. Hadde før Bergans trollheta og merker veldig stor forskjell i bærekomfort når vekta bikker 15kg+.

Kjøpte min Bora i vår på sportnett. De kjørte den på 40% kampanje, dette pga Bora skal erstattes av ny modell. Hvis du ikke har noen hast med kjøp av sekk, avvent og det kommer på salg en eller annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil føye meg i rekken blant de som anbefaler en stor sekk. Det er bedre å ha plass til alt man skal ha med, og spesielt om vinteren, da det meste tar mer plass (mer mat, fuel, klær etc).

Personlig bruker jeg primært en Gregory Denali Pro. Den har jeg brukt de siste 10 årene og er utrolig fornøyd. Helt uslitelig sekk (har flere år hatt 100+ bruks dager pr.år). Jeg ødela hoftebeltet - MEN det var min egen feil (sekke ble kraftig klemt under transport). Tok kontakt med greogry i USA, fortalte hvor fornøyd jeg var med sekken, at den nå var ødelagt og vips, så fikk jeg helt nytt bæresystem, pluss en testmodell av en Alpinisto 35 som kommer i butikkene snart! Ikke dårlig!

Jeg har også en Osprey Crecent 110 som jeg også er veldig godt fornøyd med. Den har litt flere små-rom, og fancy løsningner sammenlignet med den litt enklere Gregory Denali Pro, men det ender likevel med at jeg som regel bruker Denali Pro når jeg drar ut på tur.

Uansett,

Kjøp deg en stor og god sekk, og ikke spar på pengene. Her får du som regel det du betaler for. Og kjøper du kvalitet kan du fint ha sekken i 15-20 år! Da blir ikke sekken spesielt dyr...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denali Pro er Rolls royce av ryggsekker og enda litt +++. De fleste store sekkene kommer i forskjellige modeller med forskjellig rygglengde. Dra på en butikk og prøv, finn rett rygglengde og prøv sekker i butikker med vekt oppi. Da får du en pekepinn. Som sagt verdt å legge penger i en bra sekk. Fjellsko, sekk og telt skal man ikke spare penger på etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var og prøvde en Gregory Palisade i M og den satt fint. Etterpå har jeg fått hjelp til å måle ryggen og den var 61 cm. Stusset litt over det for jeg er ikke mer enn 184 cm selv. Tror jeg må måle en gang til. Ser det er en Cresent til salgs her. Kanskje det kunne være noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor sekk er vel det samme som tung sekk? Ingen vits i å dra med seg en 100-liter om det holder med en på 70 liter.

Det var vel ikke helt det som var spm.stillingen? Har man råd til 2 dyrere sekker - feks. en 70 ltr og en 100 ltr., så er det klart et poeng, men begrenser det seg til 1 stk. så må/bør det velges en som er stor nok.

Inngå for ALL del ikke kompromiss, ved å kjøpe 2 "billige" (en stor og en mindre), enn en stor "dyrere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg drar igang en sekktråd (har leste en del tråder allerede) til men, skal gå til innkjøp av ny sekk og har sett meg ut et par modeller, Gregory Palisade eller Whitney. Har prøvd Palisade og den satt veldig godt.

Palisade er jo veldig prisgunstig for øyeblikket. Spørsmålet er om jeg klarer meg med 82 l? Vil tro at det ikke blir lengre turer enn 1 uke som sommeren og om vinteren har jeg pulk. Teltet kan vel pakkes under lokket og dermed få litt mer plass oppi sekken?

82 liter er stort nok for en uke om sommeren.

Selv er jeg veldig fornøyd med Gregory Baltoro (ca 70 L). den er ganske utsprengt når jeg pakker den for en ukestur, men det går. Fordelen med en liten sekk er at det er veldig disiplinerende! Jeg tror jeg kommer til å bytte ut Bergans Alpinist med en storsekk fra Gregory for turer opp mot to uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mangeårig bruker av Reconpack, har jeg siste året skifta tankegods fullstendig.

Jo, det er knasende kjekt med svær sekk, og masse stæsj, men nu greier jeg meg med Bergans Helium 40l

Greier å pakke for ei uke i den, med nød og neppe.

For meg hadde en 60-70liters sekk vært den ideelle all-round sekken.

Uansett, finn en sekk som passer kroppen godt. Jeg har motsatt ryggproblem enn deg, er 187 lang, med med superkort rygg. Dette medfører at en del sekker blir for lange.

Helium passer meg perfekt, men min gamle far på snart 70, fordrar den ikke.

Jeg kjøpte ham en 40liters Helsport i bursdagsgave istedenfor :)

Godt å se ham på tur Uten Powerframe.

Tror forresten det er få campingvogner som har så mye utstyr som han greier å få nedi den powerframen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle likt og sett den pakklisten!

Hvis det på dødogliv var nødvendig, så skulle jeg klart å pakke for ei uke på sommeren i min Bora40. Forutsetning er at det var flere til å dele på fellesutstyr, og noe (lett) måtte vært pakket utenpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye henger utenpå sekken da Rune?

Jeg har en 80L som fungerer fint sommer, høst og vår. Da er det kun liggeunderlaget som henger utenpå sekken. Om vinteren bruker jeg Powerframe. Den er romslig! Da henger liggeunderlag og reinskinn utenpå sekken. Tomanns vintertelt, vintersovepose, klær, kokeutstyr mat, proviant og alt annet nødvendig (og unødvendig) utstyr oppi sekken.

Jeg kunne sikkert greid meg med en mindre sekk en Powerframe, men det er veldig godt med så mye volum de gangene vi er på tur med hele familien og jeg må bære alt fellesutstyr og proviant + soveposene til to- og fireåringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Osprey Talon 44 på ukesturer, og liggeunderlaget, et Thermarest Prolite 4, har jeg inne i sekken. Da bærer jeg med meg alt av utstyr selv.

Jeg fatter nesten ikke at det er mulig å fylle opp en 80-liters sekk for å dra på fjellet i en uke, men folk pakker tydligvis veldig forskjellig. Bare glad jeg slipper å bære på slike sekker :)

Jo, jeg har drasset på store tunge sekker jeg også, men det er noen år siden. Med dagens utstyrsutvalg er det fullstendig unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.