Gå til innhold
  • Bli medlem

Høye fjell eller kalde turer


rotehodet

Anbefalte innlegg

Hei,

skal gå til innkjøp av telt til vinteren og har tatt en titt på http://www.sportsnett.no

I kategorien telt så operer de med to underkategorier,

Ekspedisjon Høye fjell og Ekspedisjon Kalde turer.

Er det noen her som kan si meg hva forskjellen på disse teltene er ?

Sist men ikke minst, er det noen telt dere vil anbefale for 3 personer (to voksne og en stor hund).

Bruken vil være alt fra Nordmarka til snaufjellet i Sulitjelma ca 3-6 overnattinger per tur.

Mvh

Rote Hodet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har noe erfaring med Helsport Fjellheimen 3 Extreme. Foreløpig ikke på vinteren, men har brukt teltet en del i sommer.

Positivt:

- Enkelt å sette opp

- Forholdsvis lett i forhold til str

- God plass i fortelt

- God lufting i Extreme modellen

- Smarte detaljer

Negativt:

- Avhengig av plugger

- Kun åpning i en ende

Vurderte sterkt The North Face VE25, men trenger god plass i fortelt grunnet bagasje pluss hund. Så denne gang falt valget på Helsport (som er norsk produsert). Men dersom man skal bruke teltet på steder med mye fjell, så ser jeg helt klart fordelen av å ha et "kuppeltelt" som står av seg selv. Men med vind så må barduner til åkke som, men da går det an å bruke stein e.l, dersom det er dårlige forhold for plugger.

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vurdere Husky telt. Søk på Husky og zelt (tysk for telt), og du får opp mange nettbutikker og et stort utvalg telt. Også ekstremtelt. Lave priser, god plass. Tjekkisk merke. Litt om Husky her inne, på utstyrserfaringer. Mitt neste vintertelt blir Husky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspedisjon Høye fjell og Ekspedisjon Kalde turer.

Er det noen her som kan si meg hva forskjellen på disse teltene er ?

Kan tenke meg at vekt er et større tema på "høye fjell". De kalde turene de sikter til er antakelig pulketurer hvor vekt ikke er så avgjørende. Finner ingen enduks-telt på "kalde turer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at plass er viktig med hund i telt, ville valgt 3manns tunelltelt med et langt fortelt, eller kanskje 2 innganger slik at den ene enden ble hunde ende. Svenske Hilleberg har jo en bra samling tuneller, men dog litt dyrer enn våres eget Helsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vurdere Husky telt. Søk på Husky og zelt (tysk for telt), og du får opp mange nettbutikker og et stort utvalg telt. Også ekstremtelt. Lave priser, god plass. Tjekkisk merke. Litt om Husky her inne, på utstyrserfaringer. Mitt neste vintertelt blir Husky.

Støttes.

Uhyre mye telt for pengene.

+ for kuppeltelt

+for Lufting

+ for stormmatter

+ for Rip STop

+ for repsett

+ for pris

- plugger

- Teltbag (komplett idiotpatent)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Busken, takk!

Valget faller da på en to-duker siden vekt ikke skal være det helt avgjørende. (rolige turer m/pulk)

Når det gjelder utenlandske telt uten forhandler her i Norge så er det lite fristende mtp reklamesjon m.m :-/

Etter flere søvnløse netter tror jeg valget faller på en Helsport Svalbard high 3. Målene for dette teltet er:

* 110cm høy

* 240cm langt

* 150cm i fotenden

* 175cm i front

m/180cm langt fortelt

dog uten fortelt bak.

Dette burde vel holde for to voksne og en stor hund ?

Har også Fjellheimen X-trem i bakhodet, men Svalbard utklasser vel dette teltet ?

Et annet alternativ er North Face VE25, men målene på dette teltet ser litt lite ut for oss ?

* 122cm høy

* 213 cm lang

* største bredde 264cm, men i rektangular form kun 152cm

Hilleberg teltene er jeg ikke godt kjent med - hvilke kombi(kuppel- og tunell) måler seg med de teltene ovenfor, jmfr mål og kvalitet ?

Livet er ikke lett :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Et annet alternativ er North Face VE25...

Hilleberg teltene er jeg ikke godt kjent med - hvilke kombi(kuppel- og tunell) måler seg med de teltene ovenfor, jmfr mål og kvalitet ?

Livet er ikke lett :-/

Hilleberg Saivo likner mye på Svaldbard. Saivo er enklere å sette opp alene, og har nok et bedre system for lufting. Hilleberg har bedre stenger (DAC). Svaldbard har større fortelt.

VE25 ville jeg holdt meg unna. Sette opp innerteltet først og så tre over overteltet alene i sterk vind ville jeg ikke likt (hvis man aldri går på tur alene er det ok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg teltene er jeg ikke godt kjent med - hvilke kombi(kuppel- og tunell) måler seg med de teltene ovenfor, jmfr mål og kvalitet ?

Jevnt over er kvaliteten til Hilleberg eit lite hakk over kvaliteten til Helsport. Som stort Hilleberg-vintertelt, ville eg anbefale Keron GT. Solid og enkel å setje opp, også i dårleg vær. Det siste er viktig vinterstid. Saivo er også enkel å setje opp, men Keron sett du opp på halve tida, dersom teltet er pakka fornuftig. Og Saivo har uforholdsmessige små fortelt.

Dersom du er lenger enn 185cm, må du styre unna telt som ikkje har fortelt i begge endar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget er gjort :)

Helsport Svalbard 3 high camp - modell 2009

Mye av grunnen er kombinasjonen av kupell- og tunell, bra størrelse innvendig og god størrelse på forteltet. At det er "norskt" er heller ingen bakdel

Takk for all feedbacken - nå gjenstår det bare å finne beste pris :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Svalbard 3 High sist vinter, betalte ca 5500,- på XXL.

Har brukt det kun 1gang i vinter og 1gang nå i sommer.

Er kjempefornøyd med det meste, men sliter litt med oppsettingen.

Nå sist hadde jeg innerteltet montert før oppsetting og tror ikke jeg hadde klart å få i de 2 midtre stengene uten hjelp.

Dette var i fint og lyst sommervær, i tett snødrev med kalde fingre tror jeg det ville endt med katastrofe.

Instruksjonen som følger med fra Helsport er lite utfyllende og veldig generell.

Er det noen som har gode råd og egne erfaringer å bidra med? Forstår jeg må ha mer øvelse før neste vintertur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Er kjempefornøyd med det meste, men sliter litt med oppsettingen.

Nå sist hadde jeg innerteltet montert før oppsetting og tror ikke jeg hadde klart å få i de 2 midtre stengene uten hjelp.

Dette vår i fint og lyst sommervær, i tett snødrev med kalde fingre tror jeg det ville endt med katastrofe.

Insruksjonen som følger med fra Helsport er lite utfyllende og veldig generell.

Er det noen som har gode råd og egne erfaringer å bidra med? Forstår jeg må ha mer øvelse før neste vintertur!

La stengane sitje i kanalane. Dette fungerer bare når ein brukar pulk :)

Dersom du ikkje brukar pulk, så du må ta ut stengane, er det bare å øve. Ha på deg vindvottene når du øver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fisketryne

Jeg synes å huske å ha lest et tips om at den underste stanga i krysset skal tres først. Tre den inn, men ikke spenn opp, tre så den ytterste. Vet ikke om det har noe å si hvilken rekkefølge du spenner opp stengene etterpå. Prøv i hagen og meld gjerne tilbake. Jeg bruker denne metoden på podens leketelt Little Life Arc 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er vanlig til ekspedisjonsbruk m/pulk å la stengene sitte.

Men da bruker de vel å åpne kanalen på midten og "knekke stengene" der?

Du drar bare ut halve stanga, og knekk ho utanfor. Ingen modifikasjon på teltet. Knekk stanga på midten dersom pulken er lang nok for det. Eller så må du knekke stanga i 3, då lar du den delen som sitt i kanalen vera lengst mogleg, så vert den 3 delen ganske kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du drar bare ut halve stanga, og knekk ho utanfor. Ingen modifikasjon på teltet. Knekk stanga på midten dersom pulken er lang nok for det. Eller så må du knekke stanga i 3, då lar du den delen som sitt i kanalen vera lengst mogleg, så vert den 3 delen ganske kort.

Stengene er lette å tre den første halvparten, ser derfor liten hjelp i dette.

Er dette noe du har prøvd eller bare noe du tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stengene er lette å tre den første halvparten, ser derfor liten hjelp i dette.

Er dette noe du har prøvd eller bare noe du tror?

Når det gjeld Svalbard-teltet, har eg ikkje gjort det anna enn heime på jordet. Men eg har brukt metoden ofte på andre telt. Det er jo å tre i stanga som er vondt i vind. Når stanga er i kanalen, er det jo bare å dra teltet etter stanga, og teltet står oppe i løpet av under 2 minutt.

Det er mogleg du missforsto litt. Den enden som sitt att i kanalen, skal fortsatt sitje i enden av kanalen. Du skuver bare teltet saman. Så du skal ikkje tre stanga i det heile tatt når du slår det opp. Eg er ikkje sikker på om stangkanalen er åpen i begge endar på teltet ditt, det var det på det eg satte opp på jordet. I så fall kan du skuve saman teltet på midten av stanga, og knekke ho i begge endar. Då er du i alle fall sikker på at stanga ikkje drar seg ut av kanalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Busken, takk!

Valget faller da på en to-duker siden vekt ikke skal være det helt avgjørende. (rolige turer m/pulk)

Livet er ikke lett :-/

Hmmmmmmmmmm, vil advare sterkt mot denne tankegangen!!

Selvfølgelig vil telt på/i sekk oppleves tungt, MEN!!!!

Pulk nyttes ofte på lengre turer og/eller "ekspedisjoner"

Vektdjevlene er fortsatt Telt, Sekk, Underlagsmatte, Drivstoff og Sovepose i tillegg til Mat!

Alt annet nødvendig er svært vanskelig å redusere særlig vekt på, så for all del; det er på de "store" tingene dere virkelig kan spare vekt.

Ei uke over H.vidda i januar/februar med pulk, så er jeg sikker på 6 kg's teltet er byttet ut til neste tur............

Husk, H.vidda (selv flate sentralvidda) oppleves slettes ikke flat ut med pulk!

Til og med innlandsisen på Grønland oppleves ikke flat med 60-70 kg tung pulk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.