Gå til innhold
  • Bli medlem

Førhold just nu på Nordøstflanken på Midtre Dyrhaugstind


Skare

Anbefalte innlegg

Ska till Turtagrø till helgen. Gissar att det är lite kallt och snöigt för Storen el liknade klippturer. Ska snöa i veckan.

Är det någon som vet om Nordøstflanken på Midtre Dyrhaugstind är i shape? Snö/is-partiet. Är det is framme så det går att säkra med isskruvar? Kanske så mycket snö att ett snöankare funkar? Eller är det så lätt att man inte säkrar uppför snöpartiet?

Andra förslag på klätterturer nu när det troligtvis kommer vara snö och is på höjden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ska till Turtagrø till helgen. Gissar att det är lite kallt och snöigt för Storen el liknade klippturer. Ska snöa i veckan.

Är det någon som vet om Nordøstflanken på Midtre Dyrhaugstind är i shape? Snö/is-partiet. Är det is framme så det går att säkra med isskruvar? Kanske så mycket snö att ett snöankare funkar? Eller är det så lätt att man inte säkrar uppför snöpartiet?

Andra förslag på klätterturer nu när det troligtvis kommer vara snö och is på höjden?

Snøanker er vel i grunnen ikke sikkert i nysnø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

KAnskje svaret kommer for sent?

Men vi gikk denne ruta i går, den 15.9. VAr det deres spor?

Forholdene er svært gode, med hard snø med ikke is. Sporene hjalp betraktelig. De siste fem meter er svært krevende siden det ligger bare et tynt islag på sva. Det kan eventuelt omgås på høyre side i fjellet. Da med to eller tre friends for å sikre de siste meterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gick turen i söndags och håller med att den var bra. Det var våra spår som du följde. Men som du skrev så var grad 3-klättringen vid utsteget svår, då det var snö uppe på svaet. Skönt att Tobias Granath som ledde är en stabil kille.

Vi gick löpande med två säkringar på första klippartiet och sedan inknutna under snödelen (dubbla isyxor) utan säkringar och till sist en standplats och och en kil som mellansäkring på de sista 40 metrarna. När vi var där var det för isigt för att en friend skulle sitta säkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippepartiet før innsteget til snøflanken var faktisk litt mer komplisert enn jeg husket. Vi brukte også løpende mellomforankringer. Men jeg gikk den flanken opp en gang på våren. Da var jeg alene og følte ingen behov for sikring. Fordelen på våren at du kan gå litt lengre opp på breen og så blir klippepartiet ved innsteget mye kortere. På våren kan du også tråkke helt opp til eggen uten å møte islagte sva og noe lignende. En artig tur i hvert fall. Takk for sporene, de hjalp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare tre dårlige bilder fra turen i mai 2007.

Turen kan anbefales. Den er nok betraktelig lettere på våren enn på sommeren. Med et godt lag med snø så er det bare å tråkke opp (og vurdere rasfaren nøye). Halvparten av Klippepartiet nede kan omgås på våren når bergschrunden ikke er der.

Når det er isete på sommeren så kan jeg tenke meg at ruta er ganske heftig.

post-83-133474658777_thumb.jpg

post-83-13347465878_thumb.jpg

post-83-133474658783_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mårten

Super fede billeder...

Lidt off season, men med de billeder bliver jeg nød til at tage op og kigge om ikke det er muligt at lave en så fin tur også.

hvordan var rennen på austadbotind....?? ser pretty straight forward ud.

anyway vi har en uge deroppe, er der andre MUST do sne og mix ruter i den lettere gradering ( AD - D-) så sig endelig fra.

Kasper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mårten

hvordan var rennen på austadbotind....?? ser pretty straight forward ud.

Kasper

Jo rännan är lätt. I det närmaste sprickfri glaciär upp till rännan, sedan täcker inte det bergschrundet (breglepp) hela rännan bredd, utan på höger sida går man lätt över. Sedan är det 40-45 graders promenad upp. Vi tog aldrig fram repet.

De två farorna är is- och stenras i rännan. Det var is på klippväggarna som med solens hjälp rasade nere när vi gick upp.

Den andra faran är på väg dit, glaciären är mindre än på kartan. Jag trodde innan att vi skulle gå till rännan på södra sidan sjön, men där var det ingen glaciär. På norra sidan gick men på skrå i sten och grus som lätt rasade. Om det glider hamnar man i sjön. Vi var glada över att det frusit fast över natten.

Om det inte är lavinfara går den bra även om det snöat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.