Gå til innhold
  • Bli medlem

Navn på kommunetopp i Bjarkøy kommune i Troms


alfred97

Anbefalte innlegg

I sommer var jeg en tur på Grytøya utenfor Harstad i Troms fylke, og der hadde jeg en samtale med noen av lokalbefolkningen angående fjellturer og sånt. I den forbindelse avdekket vi noe jeg tror er en feil på kartet - en feil som berører kommunetoppen i Bjarkøy kommune.

Alle oversikter jeg har sett, eksempelvis den hos World Wide Vikings, lister opp Storgalten på 987 moh som kommunetopp i Bjarkøy kommune. Vedlagte kartutsnitt viser imidlertid at det finnes to forskjellige Storgalten på Grytøya, en på 987 moh i Bjarkøy kommune og en på 782 moh på grensen mellom Harstad og Bjarkøy. Det virker unektelig litt merkelig å ha to topper med samme navn mindre enn 2.5 km fra hverandre.

Det jeg fikk høre av de "innfødte" på Grytøya, er at Storgalten egentlig er den sydligste av de to, altså den på 782 moh. Det faktum at denne toppen har en fortopp som heter Litlegalten underbygger etter mitt syn en slik påstand. Toppen på 987 moh heter visstnok Fenesgalten, oppkalt etter stedsnavnet Fenes som ligger like nedenfor på østsiden.

Dersom dette er korrekt, er det altså Fenesgalten, ikke Storgalten, som er kommunetopp i Bjarkøy kommune. Vet jo at det er en del folk her på forumet som "samler" kommunetopper, så det kan jo kanskje være interessant å få navnene riktig. :)

post-4664-133474652401_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søker du opp Fenesgalten og Storgalten på Norgesglasset, som er koblet opp mot SSR, får du treff på begge. Dersom du ser på yr.no, som også er koblet mot SSR ser du at begge navnene er godkjent hhv i 1993 og 1980.

Ifølge Statens Kartverk (ifm en annen sak) betyr dette at begge navnene er godkjent brukt, men at det ikke er reist formell navnesak. Dersom dette blir gjort og begge navnene blir godkjent, skal begge sidestilles og stå på kartet.

Dersom en lokalt mener at Fenesgalten er det mest korrekte må det reises navnesak slik at Storgalten utelukkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et oppklarende svar, Thule.

Selv har jeg ikke noen spesiell personlig interesse i dette, så jeg kommer ikke til å iverksette noe tiltak for å få ryddet opp.

Ville bare nevne det i tilfelle noen av disse kommunetopp-samlerne stusset på det samme som meg - at to fjelltopper like ved siden av hverandre er markert med samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trigpunktet på 987 moh kalles bare Galten i fastmerkeregisteret på Norgesglasset. Den andre på 782 meter benevnes Lundenesgalten.

Det er muligens noe rart med kommunegrensene også her. Galten finnes i fastmerkeregisteret både for Harstad og Bjarkøy, mens Lundenesgalten finnes bare for Harstad. På Norgesglassets kartverk er Galten bare i Bjarkøy kommune, mens Lundensgalten ligger på grensen mellom Harstad og Bjarkøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.