Gå til innhold
  • Bli medlem

Om fjell og fjellfolk


morten

Anbefalte innlegg

Annonse

Heimen brukes vel om mer enn bare Jotunheimen, jfr. Breheimen, Skarvheimen, Fjellheimen, Reinheimen, Gamleheimen, og nå altså Jenteheimen. Jenteheimen kan vel før øvrig ikke være den værste heimen å være i, bare man vet hvordan man kommer seg vekk, men det er vel bare å springe opp på en topp med primærfaktor det, så er den saken grei.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenteheimen def. : "Lavereliggende og uspennende dalområde nedenfor de herligste topper, der stiene er gode nok til at 3 eller flere jenter kan gå og bable rykter, baksnakkelser og hekleoppskrifter sammenhengende i timevis uten å ense den vakre naturen rundt."

Må ikke forveksles med sauer, da disse tør å gå høyere til fjells.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenteheimen def. : "Lavereliggende og uspennende dalområde nedenfor de herligste topper, der stiene er gode nok til at 3 eller flere jenter kan gå og bable rykter, baksnakkelser og hekleoppskrifter sammenhengende i timevis uten å ense den vakre naturen rundt."

Må ikke forveksles med sauer, da disse tør å gå høyere til fjells.

:)

Gamleheimen def. : "Område hvor en kan komplettere 2000-meter samlinga med 10-metringer når en blir pensjonist " :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenteheimen def. : "Lavereliggende og uspennende dalområde nedenfor de herligste topper, der stiene er gode nok til at 3 eller flere jenter kan gå og bable rykter, baksnakkelser og hekleoppskrifter sammenhengende i timevis uten å ense den vakre naturen rundt."

Må ikke forveksles med sauer, da disse tør å gå høyere til fjells.

Godt sagt Tom - og nå vet også alle som lurer på det, hvorfor DNT stiene nede i dalene stedvis er både 5 og 6 sporede. Jeg lurer i alle fall på det noen ganger hvorfor ikke folk kan gå i en sti punktum. Men svaret, det har Tom servert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, skjer alle jenter under ein kam. Det fortel meg svært mykje...

Eg har ikkje vore på ein einaste dalatur dei siste fem åra, sett vekk frå innmarsj og utmarsj. Det er ikkje alle mannfolka som er like tøffe heller. Har sjølv hatt med meg ein kar på Austabotn i somar, som var skjelven i knea heilt frå Vestre til topps og ned att. Skal eg etter den erfaringa dra ei slutning om at alle mannfolk er pingler? Trur ikkje det...

Tora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tora, som nekter å registrere seg, skrev:

Ja, skjer alle jenter under ein kam. Det fortel meg svært mykje...

Bitter igjen? :) Du høres faktisk ganske tøff ut. Si fra hvis jeg kan bli med på Austabottind da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ofte på fjellet, enten med telt eller rundt i hyttene til SFT. Og jeg må si at flertallet av folk jeg møter på, faktisk er jenter - som ofte går alene.

Guttene treffer jeg på i hytter med gode fiskemuligheter ( og ølsalg...) for det meste:)

Men jeg tar gjerne imot tips om hvor guttene befinner seg, det hadde vært kjekt å truffet dem! :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På toppene Kristin. Få opp interessen for, eller i det minste lat som om du er lidenskapelig interessert i topper. Som jente da, har du golden chances. Det har vi jo sett eksempler på.

Ørretfiskende, øldrikkende menn er ikke det samme som en ekte toppkæll, dessuten - dei er alt for opptatt av stanga si, mens en toppkæll er i den syvende himmel når han finner ei huldre som begeistret klyver opp på den høye tind og gleder seg over både ranglingen og utsikten.

Og Tora: Litt på spissen må vi vel få lov til å spøke. Kan godt hende det var Snarøen Curlingklubb på fellestur i fjellet som laget den brede sti.

Men det er mange 40 årige jenter på fellestur som er mer opptatt av å skravle enn å bare være ute på tur - det har jeg selv sett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men jeg klatret opp på Vassdalseggi ( som er vår høyeste topp her i Rogaland på usle 1658 m.o.h.) nå i juni faktisk, og der var det ikke annet en tåke og snø. Var ikke særlig høy i hatten, der jeg kavet opp.

Glad da jeg kunne rutsje ned til 1200 meters høyde igjen,ja! Jeg så ingen kjekke fjellgutter i enmannstelt der oppe :cry: -

Hvor er de beste stedene her i distriktet å lete etter heltene på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På toppene Kristin. Få opp interessen for, eller i det minste lat som om du er lidenskapelig interessert i topper. Som jente da, har du golden chances. Det har vi jo sett eksempler på.

Hvilket eksempel tenker du på.

Julia som fant Morten på en forblåst topp? :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Tom : eg HAR registrert meg...det er berre at eg aldri gidd skrive inn passordet...

Og du kan bli med meg på Austabotntind når det skulle vere. Eg lurer faktisk på om eg skal ta min første vinterbestigning der i år. Lyst til å vere med? :cry:

Og slik at det er sagt: eg blir ikkje bitter av slikt preik, berre litt lei. Overalt der eg kjem i Jotunheimen, får eg kommentarar frå mannfolk om at jenter er eit sjeldan syn på toppane og slikt. Greit nok, men eg treng ikkje bli det fortalt til ei kvar tid. Som om det ikkje er nok at eg må halde ut i eit mannsdominert miljø frå før av, så skal eg bli minna på det heile tida? :)

Vel, nok snikksnakk :)

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og slik at det er sagt: eg blir ikkje bitter av slikt preik, berre litt lei. Overalt der eg kjem i Jotunheimen, får eg kommentarar frå mannfolk om at jenter er eit sjeldan syn på toppane og slikt. Greit nok, men eg treng ikkje bli det fortalt til ei kvar tid. Som om det ikkje er nok at eg må halde ut i eit mannsdominert miljø frå før av, så skal eg bli minna på det heile tida? :cry:

Vel, nok snikksnakk :)

T

Da vi gikk Styggedalsryggen var det flertall av jenter på ryggen. Det var kanskje litt spesielt, og veldig artig! Nå møtte vi ikke sååå mange, men likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.