Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellvandring i midten av oktober...


vertigo

Anbefalte innlegg

Hei

Har liten erfaring med turer på senhøsten, men har tenkt meg en ukes tur i midten av oktober i år, men jeg ønsker å gå på fotan, ikke på ski.

Er det noen som har erfaring med å gå f.eks. i Rondane, Børgefjell, Trollheimen eller Femunden så seint på høsten?

Det jeg lurer på er om det er gåforhold i disse områdene, eller om jeg bør få tak i noen fjellski?

takktakk

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er stortsett barmark, ihvertfall under en viss høyde.

Men du bør være forberedt på stort snøfall også, og full vinterstorm, og bitende kald vind.

Så du må være forberedt på det meste. Bør ihvertfall være forsiktig i høyfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar kryk. Så lenge det ikke er en meter med snø så er jeg fornøyd, men vinden kan være guffen. Har du erfaring fra Børgefjell i denne perioden? Skulle gjerne tatt en tur dit, men det er jo så mye lenger nord, mtp snøforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kryk skriver gjelder også for Børgefjell. Stort sett er det barmark, men vær forberedt...

Det som kan være være et problem på høsten er is i terrenget. Nedbørsrike perioder etterfulgt av frost kan gjøre det problematisk å ta seg fram. Også "halvfrosne" myrer kan være trøblete. Og på natta kan det bli svært så kaldt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lavereliggende strøk, dvs. under skoggrensa er det neppe noe snøproblemer av betydning i midten av oktober.

Men opp i fjellet er det straks værre med litt snøfall, fordi det fort blir utrolig tungt å gå i snø som har fokket seg.

Allerede 5 oktober var det håpløst å beveges seg over tregrensa. Det smeltet delvis bort igjen ei uke etterpå, men det var uframkommelig uten ski i flere dager. Jeg har også gått på jaktturer på beina i høyfjellet i Rondane-området langt ut i desember. Så dette er ikke mulig å si noe sikkert om på forhånd. Alt kan skje.

post-126-133474651246_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Børgefjell i Oktober så har jeg litt erfaring med det. Myrene kan være tunge og våte og været omskiftelig. Men lyset og selv det omskiftelige været er en stor opplevelse i seg selv. (Sol og varmt en dag og is/kulde og snøvær neste).

Et tips kan være å kontakte Grane jeger og fisk, eller Vefsn jeger og fisk. De har 2 luksuriøse (etter forholdene) hytter ved Jengelen, og om du får elendig vær har du en mulighet til å tørke opp. Du betaler kun om du bruker dem. Uansett er det nødbu muligheter her.

Vær også oppmerksom på at vading kan være en utfordring. Noen bilder her fra en tur i 2007 http://kjiver.no/borgefjell07.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Været er det ganske vanskelig å spå da, men jeg har campingvogn på hjerkinn,Dovrefjell, og jeg har ikke vært ute for spes mye snø der oppe i oktober de siste tre årene jeg har vært der, ikkeno snø som blir liggende ihvertfall- veldig tørt klima, og værskille i Snøhettamassivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Aleks.

I hvilken del av skarvheimen skal du gå og skal du ligge på hytte

eller i telt.LIGG unna Geiterygghytta om du telter,bestyreren der er idiot mot teltere

I det siste har det vært fuktig her oppe på dagtid og noe frost på kvelden.Har selv nettopp kommet hjem etter 60 dager på vidda og i skarvheimen.En knall sommer med masse fisk og gode minner.Har jobbet i traktene der i mange år og er godt kjent,så lurer du på noe så er det jo bare å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skulle bli tur er vel tanken å gå litt sånn nord-øst, altså rett nord for Reinskarvet og videre til Lærdal. Så fremst snøen uteblir på værmeldingene, da.

Stort sett går nok det bra. Men det er sjølvsagt ein fordel å følge med på værmeldingane. Er det opphaldsvær, vert det heller ikkje snø. Men med mykje nedbør, kan det bli mykje snø. Værmeldinga på P1 får du inn på 93,3Mhz, i alle fall vestover frå vestenden av Reineskarvet

Eg har gått på ski i området fyrst i oktober, men det er ikkje vanleg. Men går du nord-øst frå Reineskarvet, kjem du til å bomme på Lærdal ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, joda. Svinger nok vestover etterhvert. ;-)

Får håpe værmeldinga vil vise null nedbør store deler av den uka, da. Hvordan pleier tempraturene å være? Kan vel bli en del minusgrader om natta?

Med klarvær, kan du rekne med 5 kalde om natta, og 5 varme om dagen, kanskje 10. Med overskya, vil temperaturen vera meir javn gjennom døgnet, og då truleg nærmare 0. Eg har opplevd 20 kalde i midten av oktober, men det er ikkje vanleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har liten erfaring med turer på senhøsten, men har tenkt meg en ukes tur i midten av oktober i år, men jeg ønsker å gå på fotan, ikke på ski.

Er det noen som har erfaring med å gå f.eks. i Rondane, Børgefjell, Trollheimen eller Femunden så seint på høsten?

Det jeg lurer på er om det er gåforhold i disse områdene, eller om jeg bør få tak i noen fjellski?

takktakk

Øyvind

I Trollheimen har jeg opplevd mye snø (ca. 30 cm på en dag) i slutten av september. Mens det snødde var det ikke mulig å gå en høytliggende rute pga. nesten ingen sikt. Vi så ikke stien og ikke lenger enn 100m fram. Nesten dag var det strålende sol og hadde det ikke vært noe problem å vasse gjennom snøen. Men dette var bare snø fra 1 dag. Kanskje bør du vurdere å ta med truger på sikkerheets skyld. De er ganskje litt lettere å binde på ryggsekken enn ski.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen Aleks.

Kom nettop hjem ifra fjellet igjen.

Gå heller Geiteryggen-kongshelleren-ljungdalshytta-bjordalsbu.

Både lettere og finere tur en reineskarvet.

Legger ut rapport om mine 60 dgr nå i de nærmeste dagene tenker jeg.

Ha en riktig god tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt ikke anbefale Skarvheimen nå. Var der i forrige uke. Mye snø, og ekstremt mye is under snøen på grunn av alt regnet tidligere i høst. Vanskelig å krysse elver på grunn av isen.

Og det fortsetter å snø. Ser ut som om vinteren har kommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.