Gå til innhold
  • Bli medlem

Bomull og regnjakke eller Goretex? Trenger noen gode råd her.


Fjellpuma

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har bodd i det flate Danmark i endel år, så det er faktisk blitt over 10 år siden jeg fikk meg en tur i fjellet.

Nå har jeg kommet til at jeg kan ikke leve uten naturopplevelser, så jeg planlegger en liten tur i Austheiene her i begynnelsen av september som en start. I den forbindelse har jeg vært en runde i friluftsbutikkene, og utstyret har jo mildt sagt utviklet seg ekstremt de siste 10 årene. Når det gjelder tøy, vet jeg ikke om jeg skal velge topp Goretex som f.eks Arctryx Theta, eller gå for Fjellreven bomull/polyester (G-1000) pluss lett regntøy. Jeg skal til å begynne med bruke utstyret vår, sommer og høst.

På den ene side virker det komfortabelt med en jakke som er vind og vanntett, men jeg vet ikke om det kan bli klamt og varmt. På den andre side virker det tiltrekkende med lett pustende bomull, men blir det for mye mas med regntøy vad siden. Har eventuelt tenkt på poncho siden den er enkel å ta av og på pluss at den dekker sekken, men jeg vet ikke om det bare blir noe tull når det regner og blåser.

Inspill taes i mot med takk.

Mvh Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stiller du et slikt spørsmål her inne kommer du til å få elleve meninger ut av ti svar :D Begge deler har fordeler og ulemper og har sine tilhengere. (Personlig bruker jeg begge deler.) Uansett hva du velger av de to så kommer det til å fungere bra. Eneste jeg vil påpeke at sommerstid kan membranBUKSER i hvert fall fort bli klamt. Vil anbefale å ta en avveining og velge det magen din sier. (Da kan jo også pris og miljøvennlighet spille en rolle?) Det eneste jeg ikke vil anbefale er regnponcho. Av de samme grunnene du framlegger samt at det ikke er noe å gjøre aktiviteter i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringsmessig, så lenge man er i bevegelse - og det ikke regner mye, så ligger skalljakka i sekken. Det hodler lenge med superundertrøye (ull) og ei fleecejakke, selvom det blåser en del og kommer ei lett regnskur (selvfølgelig nyanser i dette).

Du burde kanskje vurdere en Paclite Goretex jakke. De er tynne, lette og har lite pakkvolum og lav vekt. OBS! Puster ikke bedre enn andre jakker, men de kan virke litt luftigere fordi de har tynt stoff, og isolerer dermed også mindre.

Packlite jakker har som oftest få lommer, ikke stormklaff, er korte i snittet, og mange har litt "redusert" utforming av hetta - alt for å holde vekt/volum lavt.

Med noen unntak, er min mening at Paclite jakker ikke er helt "fullverdige" høyfjellsjakker - spes. for vinterbruk, men som allround vår, sommer, høst dekkes de fleste behov.

Alle de kjente merkene har en eller flere Packlite-varianter i sitt utvalg. Bergans sin variant (i Dermizax) heter superlett. Denne har faktisk både stormklaff og bra hette.

Når det gjelder bukse, så kan/vil det bli klamt i varmen med membran-bukse, men også her vil en Paclite-variant gi noe av den samme effekten som for jakke. Ei Packlite bukse veier så lite og tar så lite plass, at den kan være med i sekken hvis man velger en bomull/microfiber bukse.

Synes forøvrig at G1000 til Fjellreven er veldig varm (slik at man svetter), og effekten blir omtrent som ei tynn membranjakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Det finnes sikkert like mange meninger om det her som det fines fjellfolk, men det er jo de man skal stole på ifølge reglene, de erfarne altså :shock:

Så jeg tror jeg omformulerer spørsmålet litt:

Hva slags bekledning ville dere valgt for fjellturer på sommer og tidlig høst, og hvorfor?

Paclite, lette bukser, G-1000 er varm og minus poncho er notert.

Alle inspill mottas med en stor takk.

Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer ville jeg brukt bomullsbukse med regnbukse i sekken. Høst, i hvertfall her i Troms, bruker jeg membranbukse. Buksa mi har gode luftemuligheter, og går du i tillegg med smekken åpen får du den ventilasjonen du trenger.

Selvfølgelig blir du svett og klam, men det blir du i alle bukser.

lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg tror jeg omformulerer spørsmålet litt:

Hva slags bekledning ville dere valgt for fjellturer på sommer og tidlig høst, og hvorfor?

Hei Asbjørn!

Jeg går aller helst i dette på sommeren:

Overkroppen:

- Super +/- fleece - tørker fort(!) og lett vekt, samtidig som det har god isolasjon

- Norrøna Trollveggen, en kraftig Proshelljakke - liker ikke helt de puslete packlitejakkene

Beina:

- Enten Softshellbukse - Solid, litt lengre tørketid, men puster bra, værmotstandig

- Eller tynn teknisk/bomullsbukse - tørker raskt(!), lett vekt, puster veldig bra

- Shorts - alltid med, for bading/varmt vær

- Packlite regnbukse - alltid med, for de skikkelige regnskurene

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags bekledning ville dere valgt for fjellturer på sommer og tidlig høst, og hvorfor?

Helgetur med kompiser: G-1000 buksa mi, ull-trøye (multisport fra Devold) og en tynn mikrofiberjakke i tilfelle vind. Windstopper-fleece til leiren. Ekstra regnsett i tilfelle yr.no har tatt feil. Igjen.

Langtur: Marsj-bekleding av membranstoff. Selv har jeg norrøna Recon-dressen, og denne er rett og slett en fryd å gå med. Relativt tunge klær, men veldig gode luftingsmuligheter. Den er faktisk så digg at jeg kommer til å ta med _kun_ denne på helgeturer der værmeldingene så mye som antyder overskyet. På (sen-)høsten ville jeg brukt samme dressen, den tåler det meste så det er bare å variere hva man har under.

Jakter du så er det viktig at du kjøper et sett som er støysvakt, altså IKKE *-tex og Dermisax. Tror det er noe som heter børstet microfleece (?) som er jaktfavoritten. Litt usikker på om det er mer lydløst enn bomull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Bergans superlett jakke. Veldig godt fornøy med denne jakka. Tar ikke noe plass i sekken, og har godt snitt og gode luftemuligheter. Ulempen er at den blir litt fort slitt hvis man går med tung sekk pga. det tynne stoffet. Når det gjelder bukse ser jeg an været. Er det tørt bruker jeg en Fjellreven bommulsbukse og putter Norrøna packlite-buksa i sekken. Er det fuktig gjør jeg motsatt.

Packlitebuksa er jeg veldig positivt overasket over, den puster veldig godt synes jeg. Trodde jeg skulle bli veldig klam i den, men det gjør jeg ikke.

Om vinteren, sein høst og tidlig vår er det Bergans Istind bukse og jakke som gjelder her i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Arcteryx Theta ble nevnt, så tenkte jeg at jeg skulle kommentere litt på det. Det er uten tvil min favorittjakke. Den er lett, ca 500g, vindtett og vanntett (vann trekker ikke inn i jakken, det blir liggende på utsiden på samme måte som regntøy), hetta er superbra og det samme er slitestyrken. Luftemulighetene gjør at jakka ikke blir klam.

Jeg ville aldri gått for klær med bomull. Blir de svette (noe som ikke er umulig på en fjelltur) så blir de kalde, og det vil man ikke! Mitt valg er ullundertøy og en fleecejakke med windstopper, powershield eller lignende. Gore-texjakka ligger i sekken til det blåser eller regner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk så mye for gode råd, det er til stor hjelp.

Jeg synes det ser ut som det går i retning av Goretex bukse og jakke til å ha i sekken i påvente av regn. Spørsmålet er så hva slags kvalitet det skal være på dem. I og med det i utgangspunktet kun skal være til lett bruk, og det økonomiske aspektet tatt i beraktning, tenker jeg at det ikke er nødvendig å gå for proshell, men at jeg kan klare meg med performance eller paclite. Men altså, jeg har vært å prøvd Theta'en, og kvalitetsfrik som jeg er la jeg nesten pengene på bordet der og da. Har man litt teft, skjønner man med det samme at de plaggene leverer varen :D

Bukse blir en av de vanlige frluftsbuksene med avtagbare ben.

På overkroppen er jeg mer i tvil. Jeg er litt tiltrukket av de G-1000 bomull/polyester jakkene til Fjellreven, men vindtett Fleece eller f.eks Bergans Microlight er absolutt aktuelle kandidater. Nå skal jeg ut å prøve litt, det pleier å hjelpe.

Angående bomull og fuktighet, så er det som nevnt et viktig aspekt. Det er ikke hyggelig å fryse i vått tøy. Er det noen som har konkret erfaring med jakker i G-1000 stoffet til Fjellreven i så henseende?

Mvh Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Så har jeg vært ute i byen og prøvd litt tøy. Det ser ut som kombinasjonen softshell og skalljakke er tingen for meg. Jeg sjekka ut Fjellreven jakke i G-1000 materiale. De virka utrolig solide, men egentlig litt tunge og tykke for meg. Jeg prøvde så en Bergans Ramberg (Softshell) og den passa godt. Så var det skalljakka. I den butikken jeg var snakka de veldig varmt for Dermizax og i mitt tilfelle Bergans Superlett.

Er det noen som har erfaring med Dermizax i forhold til Goretex. Pros and cons?

Mvh Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri gått for klær med bomull. Blir de svette (noe som ikke er umulig på en fjelltur) så blir de kalde, og det vil man ikke! Mitt valg er ullundertøy og en fleecejakke med windstopper, powershield eller lignende. Gore-texjakka ligger i sekken til det blåser eller regner

Det du skriver om bomull stemmer perfekt når det gjelder isolasjon, men stemmer ikke for tynne vindtette ytterplagg. Bomullsplagg puster forøvrig suverent mye nedre enn goretex og lignende.

Jeg bruker ei vanlig turbukse i et eller annet tynt stoff og trekker ei helt vanlig regnbukse av en litt solid type utenpå. Har prøvd lette bukser av paclite og slitestyrken på disse var skral. (går mye i kratt og utebfor sti). På overkroppen har jeg ei allværsjakke fra helsport. Dette funker helt fint og koster heller ikke skjorta. Kunne ikke falt meg inn å bruke 5-6-7000 på turklær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver om bomull stemmer perfekt når det gjelder isolasjon, men stemmer ikke for tynne vindtette ytterplagg. Bomullsplagg puster forøvrig suverent mye nedre enn goretex og lignende.

Jeg bruker ei vanlig turbukse i et eller annet tynt stoff og trekker ei helt vanlig regnbukse av en litt solid type utenpå. Har prøvd lette bukser av paclite og slitestyrken på disse var skral. (går mye i kratt og utebfor sti). På overkroppen har jeg ei allværsjakke fra helsport. Dette funker helt fint og koster heller ikke skjorta. Kunne ikke falt meg inn å bruke 5-6-7000 på turklær.

En bomullsjakke kan bli våt av både regn og svette, og da blir den først og fremst tung, og etter hvert kald. Ikke noe å trakte etter, når det finnes andre alternativer. Det samme gjelder forøvrig bomullsbukser.

Smaken er som baken, og om det er klær til 10 lapper som skal til for at jeg skal være varm og tørr i altslags vær, ja, så får jeg legge pengene på bordet eller holde meg inne. OP var vel heller ikke ute etter å finne billigst mulig klær, men ville ha generelle råd uten at pris var nevnt.

Et kompromiss kan være en softshelljakke i god kvalitet, f.eks. Norrøna Svalbard eller Arc'teryx Gamma. De er billigere enn en Gore-Tex-jakke, og virker bra i de fleste typer vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver om bomull stemmer perfekt når det gjelder isolasjon, men stemmer ikke for tynne vindtette ytterplagg. Bomullsplagg puster forøvrig suverent mye nedre enn goretex og lignende.

Jeg bruker ei vanlig turbukse i et eller annet tynt stoff og trekker ei helt vanlig regnbukse av en litt solid type utenpå. Har prøvd lette bukser av paclite og slitestyrken på disse var skral. (går mye i kratt og utebfor sti). På overkroppen har jeg ei allværsjakke fra helsport. Dette funker helt fint og koster heller ikke skjorta. Kunne ikke falt meg inn å bruke 5-6-7000 på turklær.

Du må gjerne utdype litt. Jeg har igrunnen ikke slått fra meg bomull hvis jeg kan finne en som er tynn og vindtett. Dvs. litt alà de gammeldagse fjellanorakkene. Problemet er at jeg kan ikke finne noen sånne. De jeg kikka på fra Fjellreven var altfor tykke og tunge for meg, nesten som en militærjakke.

Du må også gjerne presisere hva en allværsjakke er. Vanlig regnjakke eller?

Mvh Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver om bomull stemmer perfekt når det gjelder isolasjon, men stemmer ikke for tynne vindtette ytterplagg. Bomullsplagg puster forøvrig suverent mye nedre enn goretex og lignende.

Jeg bruker ei vanlig turbukse i et eller annet tynt stoff og trekker ei helt vanlig regnbukse av en litt solid type utenpå. Har prøvd lette bukser av paclite og slitestyrken på disse var skral. (går mye i kratt og utebfor sti). På overkroppen har jeg ei allværsjakke fra helsport. Dette funker helt fint og koster heller ikke skjorta. Kunne ikke falt meg inn å bruke 5-6-7000 på turklær.

En bomullsjakke kan bli våt av både regn og svette, og da blir den først og fremst tung, og etter hvert kald. Ikke noe å trakte etter, når det finnes andre alternativer. Det samme gjelder forøvrig bomullsbukser.

Smaken er som baken, og om det er klær til 10 lapper som skal til for at jeg skal være varm og tørr i altslags vær, ja, så får jeg legge pengene på bordet eller holde meg inne. OP var vel heller ikke ute etter å finne billigst mulig klær, men ville ha generelle råd uten at pris var nevnt.

Et kompromiss kan være en softshelljakke i god kvalitet, f.eks. Norrøna Svalbard eller Arc'teryx Gamma. De er billigere enn en Gore-Tex-jakke, og virker bra i de fleste typer vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med allværsjakke mener jeg en jakke som er "vind, vanntett og pustende". De gode gamle fjellanorakkene er glimrende i tørt vær. Men å finne noe slikt i dag er nok ikke så lett. Mikrofiber har noen av de samme egenskapene + at de tørker raskere. Men ingen av dem passer spesielt godt i regnvær, selv om de er impregnert. Svette derimot slipper ut og er ikke noe problem.

For de fleste av oss er vel pris en ting vi tar hensyn til når vi kjøper. Se bare på alle trådene om å spare noen kroner på å kjøpe i utlandet. Derfor nevner jeg pris som en relevant ting. Jeg er forøvrig ute i all slags vær, året rundt, både på fritida og i jobbsammenheng. Og klærne jeg bruker holder mål. Om man blir litt fuktig av og til tåles det, og det blir man nok uansett hva slags klær man bruker. produsentene ønsker selvsagt å gjøre 3-lags gore-tex til "må ha ting" for å kunne dra på en sommertur. Bare tull synes jeg. Men andre får ha sin egen mening og det er helt sikkert gode klær. Men slett ingen nødvendighet.

Totalprislappen på yttertøyet jeg bruker per i dag er vel drøyt 1500 kroner. Inkludert turbukse, regnbukse og allværsjakken. (Alt kjøpt på salg. Ordinærprisen er vel ca 3000)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med allværsjakke mener jeg en jakke som er "vind, vanntett og pustende". De gode gamle fjellanorakkene er glimrende i tørt vær. Men å finne noe slikt i dag er nok ikke så lett. Mikrofiber har noen av de samme egenskapene + at de tørker raskere. Men ingen av dem passer spesielt godt i regnvær, selv om de er impregnert. Svette derimot slipper ut og er ikke noe problem.

For de fleste av oss er vel pris en ting vi tar hensyn til når vi kjøper. Se bare på alle trådene om å spare noen kroner på å kjøpe i utlandet. Derfor nevner jeg pris som en relevant ting. Jeg er forøvrig ute i all slags vær, året rundt, både på fritida og i jobbsammenheng. Og klærne jeg bruker holder mål. Om man blir litt fuktig av og til tåles det, og det blir man nok uansett hva slags klær man bruker. produsentene ønsker selvsagt å gjøre 3-lags gore-tex til "må ha ting" for å kunne dra på en sommertur. Bare tull synes jeg. Men andre får ha sin egen mening og det er helt sikkert gode klær. Men slett ingen nødvendighet.

Totalprislappen på yttertøyet jeg bruker per i dag er vel drøyt 1500 kroner. Inkludert turbukse, regnbukse og allværsjakken. (Alt kjøpt på salg. Ordinærprisen er vel ca 3000)

Takker, det var avklarende. Og jeg er enig, man trenger ikke en performance skalljakke til sommerbruk.

Mvh Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bomullsjakke kan bli våt av både regn og svette, og da blir den først og fremst tung, og etter hvert kald. Ikke noe å trakte etter, når det finnes andre alternativer. Det samme gjelder forøvrig bomullsbukser.

Smaken er som baken, og om det er klær til 10 lapper som skal til for at jeg skal være varm og tørr i altslags vær, ja, så får jeg legge pengene på bordet eller holde meg inne. OP var vel heller ikke ute etter å finne billigst mulig klær, men ville ha generelle råd uten at pris var nevnt.

Et kompromiss kan være en softshelljakke i god kvalitet, f.eks. Norrøna Svalbard eller Arc'teryx Gamma. De er billigere enn en Gore-Tex-jakke, og virker bra i de fleste typer vær.

Hei og takk for innspill.

Det høres ikke hyggelig ut å gå rundt med kald og våt bomullsjakke, men er du sikker på at en tynn vindtett bomullsjakke blir våt av fuktighet fra kroppen i oppholdsvær? Det virker bare litt merkelig siden det var standarden for ikke så mange år siden.

Mvh Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er det noen som har erfaring med Dermizax i forhold til Goretex. Pros and cons?

Mvh Asbjørn

I siste Friluftsliv er det en meget "teknisk" innføring/beskrivelse av de ulike vanntette og pustende membran-alternativene som finnes på markedet.

Det som fremkommer der, stemmer nokså godt i retning av egen erfaring. Grovt skissert: GoreTex puster noe bedre, men er "mindre vanntett" enn Dermizax. Men....., det er mange nyanser her. Det er flere type GoreTex-membran, jakkas/buksas utforming, 2- eller 3-lags, luftemuligheter, antall lommer mv. påvirker "pusteegenskapene".

Jeg bruker selv stort sett Bergans Skogshorn Dermizax bukse, og er fornøyd med den. Spesielt det at stoffet er mykt, og at fasongen passer meg godt. Har sjelden problemer med at det blir for klamt, da jeg oftest har ei tynn ullsuper under. Brukes både som fjell-, marka og jaktbukse. Er ikke "plaget" med at jeg synes den blir alt for varm/tett, men er det varmt så........er det klart at.... Har også ei Bergans Hamrefjell bukse i microfiber/syntet. Denne er ikke vanntett, men lett og luftig og har god stretch. Fin når det er godvær.

Skal til helgen for første gang få prøvd Bergans Superlettjakka mi ordentlig - og det er spådd skikkelig møkkavær, og det blir litt "fysisk". Så da får vi se hva den er "god for".

Til røffere bruk har jeg Norrøna Vassfaret bukse og jakke. I utgangspunktet en Paclite-modell, men med kraftig ytterstoff.

Hvorvidt Packlite-varianter lett kan få rifter og ødelegges avhenger mye av hva slags ytterstoff membran er laminert til, men ofte er dette tynne og "skjøre" stoffer. Alt for å holde vekt og volum nede.

På fjellturer/høyfjellet har jeg en tilårskommet Berghaus Extrem 7000 GoreTexjakke, som heldigvis fortsatt er tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke hyggelig ut å gå rundt med kald og våt bomullsjakke, men er du sikker på at en tynn vindtett bomullsjakke blir våt av fuktighet fra kroppen i oppholdsvær? Det virker bare litt merkelig siden det var standarden for ikke så mange år siden.

Mvh Asbjørn

Det kommer jo an på flere forhold, som hvor høy aktivitet man holder, temperatur, hvor mange kleslag man har og hvor mye man svetter. Folk er jo veldig ulike, noen svetter i bøtter og spann mens noen er forholdsvis tørre ved moderat aktivitet. Hvis man ikke pleier å bli gjennomvåt av svette, så fungerer bomull sikkert fint til en del aktiviteter og værforhold. For min egen del har jeg ikke kjøpt bomull siden fleecejakkene kom på markedet.

Norrøna lager fremdeles anorakker og jakker i bomull til en rimelig pris. 1200-1500kr og ca 500g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for innspill.

Det høres ikke hyggelig ut å gå rundt med kald og våt bomullsjakke, men er du sikker på at en tynn vindtett bomullsjakke blir våt av fuktighet fra kroppen i oppholdsvær? Det virker bare litt merkelig siden det var standarden for ikke så mange år siden.

Mvh Asbjørn

Svett blir du på ryggen og hofta med sekk, og sikkert under armene også, men..... hvorfor jakke på i oppholdsvær? Da skal det være passe kjølig, eller blåse surt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmer seg avreise, så jeg har valgt å gå for Bergans softshell pluss Bergans superlett. Jeg får begge to på tilbud til 2000dkk, så det er overkommelig. Utover det en turbukse pluss en vanlig regnbukse jeg har fra før til å tre utenpå. Nå er det også meldt ganske dårlig vært, så får jeg testa hvordan det fungerer under forskjellige forhold.

Takk så mye for alle innspill, det har vært til kjempestor hjelp for en rusten fjellvandrer :wink:

Mvh Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gå god for Bergans Superlett. Har selv brukt både bukse og jakke i flere år. Kjøpte nytt sett nå igjen i sommer og fikk testa det ut 15 august på vei ifra Stavali til parkeringa ved Hjølmo. Rundt 6 timer i fullt regnvær, og når det først regner på vidda så regner det! Når jeg skifta klær på Åsen ved Hjølmo var jeg like tørr under. Som sagt settet var nytt ,så etter endel bruk vil det jo bli slitt og dermed slippe mer væte igjennom. Flere utsalgsteder som gir 30% viss en kjøper ett sett, jakke og bukse.

Hilsen Halvor B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom Anton Sport i dag og prøvde en jakke som fristet litt. Norrøna Svalbard Flex1. En lett softshelljakke med gode luftinger under armene og vekt på 500g. Tipper det er en god jakke når man skal gå i fjellet og skogen, sommer som vinnter. En lett skalljakke med hette i sekken er en fordel, siden Svalbard ikke er regntett.

Ville mye heller valgt en slik jakke enn en bomullsjakke. Prisen er 999,- på tilbud på intersport.

Regner med det blir en slik jakke om ikke lenge . I grønn kan den brukes på jakt også. :)

http://www.gsport.no/Misc/Product/?productid=220703(BC_2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for innspill.

Det høres ikke hyggelig ut å gå rundt med kald og våt bomullsjakke, men er du sikker på at en tynn vindtett bomullsjakke blir våt av fuktighet fra kroppen i oppholdsvær? Det virker bare litt merkelig siden det var standarden for ikke så mange år siden.

Mvh Asbjørn

En tynn bomullsjakke er desidert det beste plagget du kan ha på deg i oppholdsvær. Ekstremt gode bomullsjakker har eksistert side krigens dager (spesielt av stoffene Ventil/Etaproof). Jeg er ikke i noe tvil om hvilke av jakkene mine jeg synes er best. Det er en Klattermusen Enride bomullsanorakk. Den "puster" bedre, tørker fortere, tåler bedre glør fra bålet og er mer behagelig å ha på seg enn f.eks. en Arcteryx Sigma jakke jeg har (Sportsnetts beskrivelse: "Gromjakke fra Arcteryx. Varm, vindtett og vannavissende jakke med meget gode pustegenskaper.") Arcteryx-jakka koster enda mer enn Endride.

Største ulempen med bomullsjakker er hvis de først har blitt våte, og det så fryser til. Da får du et ispanser (frysetørring er forøvrig en grei måte å tørke jakka på når du ikke har den på). I forfjor hadde jeg en rekke skiturer i Nordmarka med tung våt snø og seinere regn. Jeg ble våtere innenfra av svette av å gå med goretexjakka, enn jeg ble med bomullsjakka utafra.

Jeg har også god erfaring med billigere bomullsjakker og bomull/polyesterblandinger. Tipper det går den samme veien som med ulla. For noen år siden skulle alle ha superundertøy, nå har ulla overtatt det meste av undertøysmarkedet igjen. Tror nok ikke bomullsjakka er død.

Jeg har et par softshelljakker. De er greie til trening og hverdagsbruk. God slitestyrke og går lett i vaskemaskinen. Jeg tar dem sjeldent med på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.